A megkérdezett vállalatvezetők szerint a vizsgált piaci és nem piaci szereplők, valamint egyéb tényezők közül a magyarországi energiaárak leginkább az energiaszolgáltatókon és a világpiaci hatásokon múlnak. Mindkét tényezőről a válaszadók közel négytizede állította, hogy nagyon nagymértékben hatással vannak a magyarországi energiaárakra és további 41-41 százalékuk azt, hogy nagymértékben hatással vannak rá. A hatás erősségét mérő 1–5 skálán az értékelések átlaga mindkét tényező esetében 4,1.
A harmadik legerősebb befolyásoló tényezőnek ugyanakkor a magyar kormányt tartják a megkérdezettek (3,7-es átlaggal). Az előállítási, beszerzési árak a KKV-k vezetői szerint más kisebb súllyal esnek latba, de még mindig nagyobbal, mint a belső piaci igények. Ugyanakkor még ez utóbbi tényezőket is egyértelműen a közepesnél erőteljesebb hatásúnak tartják a magyar energiaárakra.
A világpiaci hatások kiemelt szerepét húzza alá az is, hogy a megkérdezettek héttizede (69 százaléka) szerint elképzelhetetlen, hogy a világpiaci áraktól függetlenül tartósan befagyaszthatók legyenek az energiaárak Magyarországon. Ellenkező véleményen jóval kevesebben, 16 százaléknyian vannak, míg a válaszadók 15 százaléka nem érezte kompetensnek magát a kérdés megválaszolására.
A KKV-vezetők átlagosan a közepesnél nagyobb szerepet szánnának a kormánynak az energiaszolgáltatás szabályozásában. Leginkább a fogyasztóvédelmi szempontok érvényesítését várják: minden második megkérdezett szerint nagyon nagymértékben a kormány hatáskörébe kell, hogy tartozzon ez a terület, de további egyharmaduk szerint is nagymértékű hatásköre kell, hogy legyen a kormánynak e téren. A hatáskör mértékét 1–5 skálán tekintve az értékelések átlaga 4,2.
Ennél egyértelműen kisebb, de a közepest meghaladó mértékű kormányzati hatáskört tartanának ideálisnak a válaszadók a számlázási rendszer szabályozásában és a végfelhasználói ármegállapításban. Ezeken a területen minden negyedik megkérdezett arra szavazna, hogy a kormánynak nagyon nagymértékben legyen hatásköre e területeken, és további 28-30 százalékuk is nagymértékű kormányzati hatáskört tartana jónak. Legkevésbé a szolgáltatók belső működésének szabályozását tartják kormányzati feladatnak a válaszadók, de még e területen is négytizedük tartana előnyösnek, nagy vagy nagyon nagy mértékű kormányzati hatáskört.
Az állami vállalatok erőteljesebb jelenléte a magyar energiapiacon a válaszadók többsége szerint semmilyen, vagy legfeljebb kismértékű hatással lenne a szolgáltatási színvonalra és az árakra. Igaz, a várakozások összességében inkább pozitívak egy ilyen jellegű változás hatását tekintve. A válaszadók legnagyobb, 36 százalékos csoportja szerint, ha növekszik az állami tulajdonrész az energiaszolgáltatókban, vagy újabb állami tulajdonú energetikai cégek jelennek meg Magyarországon az kismértékben növelné a szolgáltatás színvonalát és minimálisan csökkentené az árakat. 32 százalék ezzel szemben semmilyen – a fogyasztókat érintő – változásra nem számítana ebben az esetben. 15 százaléknyian vannak, akik jelentős előnyét vizionálják az állam nagyobb szerepvállalásának, szerintük az jelentősen növelné a szolgáltatási színvonalat és nagymértékben csökkentené az árakat.
A márciusi Policy Agenda – Ipsos KKV konjunktúra-index kutatás keretében a cégvezetők által adott válaszok átlaga az ötfokú skálán mindössze 2,6, vagyis épphogy csak gyenge közepes. A válaszadók véleményén túl az a tény is a verseny hiányára utal, hogy a megkérdezettek 58 százalékát az elmúlt egy évben nem keresték meg villamosenergia-kereskedők energiavásárlási ajánlattal. Ez a passzivitás már csak azért is meglepő, mert a KKV-szektor vállalatainak 14 százaléka tervezi, hogy a közeljövőben szolgáltatót vált a kedvezőbb árak, vagy – kisebb részben – a jobb szolgáltatási színvonal miatt.
De még ennél is nagyobb potenciális piacot jelentenek az áramkereskedők számára azok a vállalatok, ahol a feltételek ismeretében elgondolkodnának a váltáson – ezek a vállalatok teszik ki a szektor közel négytizedét. Az adatok tehát azt mutatják, hogy komoly lehetőségek vannak az árampiac szereplői számára új piacok megszerzésére. A verseny kibontakozásának feltétele, hogy ne legyen túlszabályozva a szektor, mivel ezáltal nem képesek az áramszolgáltatók egymástól lényegesen eltérő konstrukciókat kínálni.
A mostani válaszok mögött ugyanakkor húzódik egy olyan gondolkodás, amely alapvetően az állam mindenhatóságára épít. De ebben is ellentmondás figyelhető meg, mivel például nem hisznek abban a cégek, hogy képes a kormány tartósan függetleníteni az energiaszektor árait a világpiaci folyamatoktól. Azaz egyszerre akarnak az átlagosnál nagyobb állami szerepvállalást, de mégsem gondolják, hogy a kormány minden külső hatást képes lenne semlegesíteni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.