Az elmúlt öt évben többszáz pilóta vesztette életét, mert elveszítette irányítását a repülőgép fölött, illetve a gép olyan helyzetbe került, ahonnan a pilóta már nem tudta visszahozni. Rory Kay pilóta, az FAA társelnöke az AP-nek nyilatkozva elmondta, ezeknek az eseteknek egy jó része az automatizálástól való túlzott függés miatt következett be.
A szervezet tanácsadó testülete tanulmányt készített a repülés helyzetéről. Eszerint a pilótáknak túl kevés lehetőségük nyílik arra, hogy frissen tartsák navigációs és problémakezelési képességeiket, hiszen egy-egy repülés alkalmával csak mintegy három percen keresztül irányítják manuálisan a gépet. A pilóták csak a fel- és leszállás alkalmával vezetik a repülőket, a navigációs paramétereket számítógépekbe táplálják, amelyek szinte a teljes repülési idő alatt irányítanak.
A bizottság 46 balesetet és 9 ezer repülés adatait vizsgálva arra jutott, hogy a balesetek 60 százalékánál a pilótáknak nehézséget okozott a repülőgép manuális irányítása. A légitársaságok arra bíztatják a pilótákat, hogy a lehető legjobban támaszkodjanak a robotpilótákra, ugyanakkor a tanulmány szerint a pilóták éppen ezért sokszor nem veszik észre, ha kikapcsol a repülésirányító automatika és ha ez megtörténik, nem tudják tartani a megfelelő sebességet vagy visszahozni az áteső gépet.
Az elmúlt években két utasszállító is lezuhant azért, mert a robotpilóta nem megfelelő magassági adatokkal dolgozott és veszélyesen alacsony sebességre lassította a gépeket. Az Air France 2009-ben Brazíliából Párizsba tartó járatának lezuhanása kapcsán a francia légügyi hatóságok azt javasolták, hogy minden pilóta vegyen részt kötelező manuális repülési vizsgán és tesztelje képességeit egy nagy magasságban bekövetkező áteséssel. Hasonló tervekkel állt elő májusban az FAA is.
Más kérdés, hogy a jelenlegi szabályozás inkább ennek ellenkezőjét írja elő: a pilótáknak kötelező a robotpilóta használata 7,3 kilométeres magasság felett, ahol a repülési idő túlnyomó részét töltik. A gépek közötti minimális függőleges távolságot pedig 609 méterről a felére csökkentették, a zsúfoltabb légtérben az automatika precizitását előnyben részesítik az emberi tényezővel szemben. Egy átlagos utasszállító esetében egy két órás út során a pilóta csak mintegy 80 másodpercig vezeti robotpilóta nélkül a gépet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.