BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csodára váró autókereskedők

A japán cunami előtt az autóárak csökkenését rögzítette az Eurostat. Ma viszont akadozik a gyártás, nyúlnak a szállítási határidők, Magyarországon pedig zuhan a forgalom.

Az autókereskedők nosztalgiával gondolnak a januárra, februárra és májusra, mikor jelentősen bővült a személyautó-piac. A múlt hónapban viszont már több mint 14 százalékkal esett a forgalom. Igaz, a héthavi összesítés még háromszázalékos növekedést mutat, ám rövid távon nem várható pozitív változás. Sőt, mint Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke kiemelte: már a kishaszonjármű-értékesítés eddig megszakítatlan növekedése is 12 százalékos esésbe fordult júliusban.

A személyautó-piacon az MGE-elnök szerint a magánszemélyek vásárlásainak megindulása jelenthetne elmozdulást. Ráadásul nyáron a céges vásárlások is megállnak, úgyhogy nem is lehet csodálkozni a júliusi forgalomba helyezési adatokon.

„Ez a forgalom nem biztosítja az ágazat fennmaradását” – vetíti előre a borús jövőt Erdélyi Péter, a második fél évben további kereskedések és márkaszervizek bezárásától tartva. Már nem az a kérdés, hogy a szakma nyereségesen működik-e, hanem az, hogy az elhúzódó értékesítési és szervizmunka a visszaesést milyen formában éli túl. A kereskedők számára pedig még külön nehézséget jelent, hogy továbbra is nehézkesen lehet a készletfinanszírozásra forgószközhitelhez jutni. A pénzintézetek szempontjából ugyanis az elmúlt három évben kivérzett márkakereskedők jó része elvesztette hitelképességét.

Ugyanakkor, mivel az importőr vállalatok a három évvel ezelőtti mennyiségek töredékét rendelik be a gyáraktól, sem náluk, sem a kereskedőknél nemigen van árukészlet. Ráadásul Európa-szerte egy sor márka gyártása akadozik a japán katasztrófa következményei miatt: vannak ugyanis olyan alkatrészek, amelyeket kizárólag Japánban gyártanak, és ezek kiváltása csaknem annyi ideig tart, mint újjáépíteni a távol-keleti gyárat.

Ilyen piaci körülmények között aztán nem csoda, ha vannak modellek, amelyekre akár fél évet is várniuk kell a megrendelőknek – mondta lapunknak Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének az elnöke, aki szerint a várakozási lista élén a Skoda Octavia, a VW Polo, a Peugeot 3008, a Nissan Qashqai, valamint a Hyundai ix35 áll.

Ha az idén tényleg elmarad a nyár, talán már augusztus végén ismét megjelenhetnek a vásárlók a szalonokban, de a hosszú szállítási határidők miatt a Gémosz reálisan csupán az utolsó negyedévben várja az értékesítési szint valamelyes javulását.

Az Eurostat adatai szerint januárban sok európai országban olcsóbban lehetett autóhoz jutni, mint egy évvel korábban. Gablini Gábor felhívja a figyelmet, hogy mindez a cunami előtt volt érezhető, másrészt az Eurostat a márkaképviseletek és a kereskedők által adott kedvezményeket is beszámította. Ám a kedvezmények nem minden márkára és modellre vonatkoznak.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.