- Hány nézője volt a helyszínen a Magyar Nagydíjnak összesen, illetve az egyes napokra lebontva? Ez mennyire felel meg az előzetes várakozásoknak?
Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója: - Tökéletesen megfelelt az előzetes várakozásainknak a versenyhétvége nézőszáma, hisz Robert Kubica sajnálatos februári sérülése miatt eleve nem számoltunk az őt buzdító, és éveken át hozzánk általában a vasárnapi futamra érkező lengyel szurkolókkal. Így sincs semmi szégyellni valónk, ugyanis csütörtökön 35, pénteken 40, szombaton 55, míg vasárnap 65 ezren látogattak ki a Hungaroringre, azaz majdnem 200 ezer ember volt kíváncsi a négy nap alatt a 26. Formula 1 ENI Magyar Nagydíj eseményeire
- Történt-e változás a nézők összetételében, azaz nőtt-e a magyar szurkolók aránya?
- Ez nem állapítható meg az eladott jegyek számából, de a magánvéleményem szerint a kilátogatók 80 százaléka külföldi szurkoló volt.
- Milyen jegytípusok voltak a legnépszerűbbek?
- Noha már leintették a futamot, ám még zajlik a jegyértékesítések alapos, mindenre kiterjedő értékelése, így egyelőre nem tudok erre a kérdésre pontos választ adni.
- Összesen mekkora volt az idei jegybevétel?
- Itt is várunk még a pontos adatokra, de azt már elmondhatom, hogy a tavalyinál 10-15 százalékkal lesz alacsonyabb a Hungaroring jegybevétele.
- Milyen egyéb bevételi források voltak (szponzor, vendéglátás), mekkora volt ezek nagysága?
- Az F1-es Magyar Nagydíj esetében nem beszélhetünk a jegybevételeken kívül egyéb bevételekről, hisz mi a pályát adjuk, és a futamhoz kötődő minden szponzori támogatás Bernie Ecclestone cégét illeti. A vendéglátás terén pedig az ország részesül komoly bevételekből, így ebből a Hungaroring Sport Zrt. közvetlen nem részesül.
- Mennyit költött az állam az idei versenyre tőkeemelés vagy jogdíj formájában?
- A jogdíjakat továbbra is üzleti titokként kezeljük Bernie Ecclestone kifejezett kérésére. Idén az év elején a Hungaroring tulajdonosa, a magyar állam 600 millió forint értékben hajtott végre tőkeemelést a cégben. Ebből az összegből fedeztük egyrészt az idei évre előírt felújításokat, másrészt csökkentettük belőle a pálya bankhiteleit. Noha a teljes adósságállomány összege nem tartozik a nyilvánosságra, annyi elmondható, a tőkeemelés összege csak töredéke volt az elmúlt 6-8 év hiteltartozásainak.
- Van-e arra vonatkozó felmérés, hogy teljes hazai turizmusnak, a magyar gazdaságnak mekkora hasznot hoz a verseny?
- Minden aktuális kormány megpróbált eddig is egy komoly kimutatást készíteni arról, hogy a Magyar Nagydíj a kifizetett jogdíj illetve a költségek ellenére mekkora hasznot hoz az országnak. Az eddig elkészült felmérések legpesszimistább válasza szerint is 2-3-szoros haszonkulcs jellemzi a futamot a költségvetés számára. Természetesen a Magyar Turizmus Zrt.-vel közösen egy átfogó tanulmány elkészítését kezdeményeztem az idei haszon kimutatására. Ez megközelítőleg szeptember közepére lesz kész, de az előkészületek már a futam alatt elkezdődtek. A közös fellépés a két cég között abban is látható volt az országimázs építésében, hogy a mogyoródi pálya két kanyarjában felfesthettük a visit-hungary.com logót, és ez a reklám majd egymilliárd emberhez jutott el a futam közvetítése alatt, hisz éppen annyiszor került képernyőre, ahányszor a versenyzők elhaladtak a célegyenesben és az azt követő kanyarokban. Ha mindezt reklámidőként kellett volna a közvetítés alatt megvásárolnunk, annak összegét legfeljebb dollármilliókban fejezhetnénk ki.
- Mik a legfontosabb teendők a következő versenyig?
- A takarítás már megkezdődött, ha annak vége, folytatódik a pálya hasznosítása. A 2012-es futamig mindenképpen lépnünk kell két dologban: a pálya aszfaltozását már nem halogathatjuk tovább, illetve a főépületet is fel kell újítanunk, még ha nem is silverstone-i költségeken. Utóbbira már annyira ráfér a felújítás, hogy a mostani, esős napok alatt be is ázott.
- Mi a helyzet a pályahasznosítással, melyet székfoglaló ígérete szerint a Hungaroring a saját kézbe vett az év elején? Mekkora plusz bevétel származott ebből?
- A pályát immáron a Hungaroring Sport Zrt. saját maga hasznosítja az év eleje óta. Nagyon jó kihasználtsági mutatókkal rendelkezünk, de azt tudomásul kell venni, hogy a földrajzi adottságaink miatt vannak gátjaink, illetve a mogyoródi lakosság zajtűrő képességét sem szeretnénk túlfeszíteni. Sajnos azt be kell látnunk, hogy maximális kihasználtság mellett sem fedezné a pálya bevétele az éves pályafenntartási és karbantartási költségeket, illetve a múlt adósságainak rendezését. A WTCC világbajnoki futam ide hozatala és lebonyolítása hatalmas sikernek bizonyult, de azt el kell ismernem, hogy a 75 ezres nézőszámot annak köszönhettük, hogy a belépőkért nem kellett fizetni. De ezt is vállalnunk kell a magas költségek ellenére, hisz a sikerünk mindenhova elvitte az ország jó hírnevét. A rendezvényekből származó bevételi számok remélhetőleg pozitív képet mutatnak majd – igaz, ezek 90 százalékban a jegybevételek alakulásától függ –, és amikor elkészítjük az éves jelentésünket, kellemes meglepetéssel szolgálhatunk az egész országnak.
- A Hungaroring Sport Zrt.-ben milyen átszervezések, átalakítások történtek eddig az ön irányítás, illetve várhatóak-e továbbiak?
- Több átszervezés is volt az elmúlt egy évben cégen belül. Azt gondolom, hogy a tavalyi vezetőváltást követően az állam, mint főtulajdonos hozzáállása is megváltozott pozitív irányban a korábbi évekhez képest. Tavaly szeptember elején felelős gazdálkodást ígértünk, és úgy érzem, ez megvalósult eddig, mert hatékonyabban működik a cég, mint korábban. Jelenleg tizenegyen dolgozunk a Zrt.-ben, és ezt a létszámot nem is tudom, és ami a lényeg, nem is akarom csökkenteni, mert mindenki maximálisan megfelel a feléjük támasztott magas követelményeknek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.