Még szűk két hét van hátra, és újra elkezdődik a tanítás. Bizonyos termékekből a családoknak újat kell vásárolni, hiszen új füzetekre, írószerekre mindenképpen szükség van. Ebből a piaci potenciálból ma már nemcsak a hagyományos írószer (szak)üzletek veszik ki részüket, mint egykor. A boltok polcain ilyenkor több ezer árucikk jelenik meg, melyek felölelik az iskolakezdéshez kapcsolódó valamennyi termékkört, a papír-írószertől a ruházaton át egészen a bútorokig.
Mint sok más termék esetében az akciók, leárazások az iskolaszerek piacán is kiemelt szerepet kapnak. Az utóbbi időben megfigyelhető, hogy a július végén-augusztus elején megjelenő akciós szórólapok érvényessége egy-másfél hónapig tart gondolva azokra is, akik az utolsó pillanatra halasztják a beszerzést. Az ilyen akciókban számos terméket jelentős kedvezményekkel vagy az átlagosnál jobb felszereltséggel (például nagyobb memóriával vagy erősebb processzorral rendelkező notebook-ot olcsóbb széria áráért) lehet megvásárolni.
Az elmúlt évek adatai alapján augusztusban a hipermarketek és irodaszerboltok eladása várhatóan idén is többszörös növekedést fog mutatni az írószerek piacán az előző hónapokhoz képest. Az értékesítési számok alapján a golyóstollak, a színes ceruzák, a radírgumik, a grafit ceruzák és a tolltartók magasan kiemelkednek a keresett írószerek termékkategóriáján belül. Az átlagárakról a tapasztalatok alapján elmondható, hogy egy hagyományos golyóstollat az üzletek 70-100 forintért értékesítenek, míg egy tolltartó átlagosan 1000-1400 forintjába kerül a vásárlóknak.
A jegyzet-, illetve „normál” leckefüzet értékesítése az augusztusi hónapban a teljes éves értékesítés közel 60 százalékát teszi ki. Egy füzet méretétől függően átlagosan 60-250 forintért elérhető és az eladások döntő hányadát a hagyományos kisalakú füzetek adják. A hagyományos stílusú iskolaszerek mellett az idei július-augusztusi szezonban is megjelennek az aktuális filmtrendből vett figurák a fiataloknak szánt füzeteken és tolltartókon, de ezek piacrésze viszonylag alacsonynak mondható.
Az iskolakezdés másik elengedhetetlen kelléke az iskolatáska, amelyből a teljes éves értékesítés mintegy 67 százaléka az augusztusi hónapban kerül eladásra. A szülők választhatnak az egyszerűbb és hagyományosabb felépítésű, átlagosan 3000-4000 forintért beszerezhető, valamint a drágább árkategóriába tartozó - átlagosan 7000-9000 forintért kapható -, a gyermekek gerincét védő, úgynevezett ergonómiai táskák közül.
A multinacionális sportláncok is kiveszik részüket az iskolakezdés körüli kampányból. Július végén kezdődik a fellendülés, de az abszolút csúcsidőszak az augusztus. Az iskolakezdési akcióik elsősorban a hátizsákokra és sportcipőkre vonatkoznak. Mind a sportcipőknél, mind a hátizsákoknál/sporttáskáknál az augusztusi periódus a legerősebb az értékesítési forgalmat tekintve. A forgalmuk több mint 80 százalékát sporttermékek értékesítéséből realizáló és kínálatukban különféle sportok űzéséhez szükséges sportruházatot, felszerelést és kiegészítőket, illetve sportcipőket felvonultató multisport láncok a 2010 augusztusában adták el a sportcipők 13,5 százalékát, ami júliusról augusztusra 63 százalékos növekedést jelent. Az átlagárak mindig jelentősen lecsökkennek ebben a periódusban egyrészt az akcióknak köszönhetően, másrészt azért, mert az olcsóbb sajátmárkás termékek fogynak jobban.
Másik fontos kellék a személyi asztali, illetve hordozható számítógép (notebook). Az asztali számítógép már nem tartozik a kiemelten fontos és növekvő termékkörök közé, a notebook annál inkább. A GfK adatai alapján a notebook-ok értékesítése augusztus első felében mintegy 50 százalékkal haladta meg a megelőző időszak (július vége) értékesítési számait, ami egyértelműen arra utal, hogy a vásárlók ennek az időszaknak és a vonatkozó akcióknak kiemelt figyelmet szentelnek.
Míg júliusban egy 15,4 collos notebook-ot átlagosan 119.000 forintért értékesítettek, addig a szezont jelentő augusztusi időszakban már 7 százalékkal alacsonyabb áron, azaz átlagosan 111.000 forintért keltek el e készülékek.
A KutatóCentrum felmérése szerint az emberek 53 százaléka csupán 10.000 forintot tart elfogadhatónak beiskolázási költségként és a válaszadók közel fele állami segítségre is számítana a tankönyvek megvásárlásához. Ugyanakkor tavaly óta nem csökkent azok aránya, akik 20-40 ezer forintot, vagy akár ennél többet is költenének gyermekeikre szeptemberben.
Az iskola kezdete nem csak a családok életében jelent különleges időszakot, de ilyenkor a bevásárlóközpontok forgalma is megélénkül. A gyerekeknek tanszerekre, íróeszközökre, új táskára, sport-felszerelésre, ruhára és cipőre van szükségük. A tanévkezdettel kapcsolatban MOM Park online kutatása a 18-64 éves lakosságot kérdezte az iskolakezdéskor felmerülő költségekről.
A kutatást a KutatóCentrum végezte, több mint 1000 felnőtt válaszadó véleményét vizsgálva. A kutatás eredményei szerint a legtöbben maximum 10 ezer forintot tartanának elfogadhatónak beiskolázási költségként (53 százalék) és a válaszadók további 38 százaléka sem költene többet 20 ezer forintnál. Mindössze a megkérdezettek 6 százaléka gondolta úgy, hogy a beiskolázási költségek nem jelentenek nagyobb kiadást egy átlagos család számára.
A rugalmas költségvetéssel rendelkezők aránya nem sokban változott a tavalyi eredményekhez képest, hiszen tavaly a válaszadók 9 százaléka gondolta úgy, hogy akár 20-40 ezer forintot is költhet az iskolakezdéskor. Érdekes, hogy a férfiak és a vidéken élők, illetve az iskoláskorú gyermekkel még nem rendelkező 18-24 évesek mélyebben nyúlnának a zsebükbe, mint a nők, a Budapestiek, és a 25 év felettiek.
Az eredmények ismeretében nem meglepő, hogy a válaszadók több mint kétharmada úgy gondolja, hogy a szeptemberi tanévnyitásra bizony a legtöbb családnak spórolnia kell. Ezzel az állítással főképp a nők, a 25 év felettiek és a magasabb iskolai végzettségűek értettek egyet. Ráadásul a megkérdezettek közel fele (48 százalék) úgy véli, hogy az államnak jelentősebb részt kellene vállalnia a beiskolázási költségekből, például az ingyenes tankönyvek biztosításával - derül ki a felmérésből.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.