BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kína mégis meghúzta a vészféket

Felfüggesztették a gyorsvasútépítések engedélyezését, biztonsági ellenőrzéseket végeznek a vonalakon

Felfüggesztik a vasútépítések engedélyezését, és csökkentik a maximális sebességet a meglévő vonalakon – jelentette be a kínai kormány. Ven Csia-pao kormányfő elrendelte, valamennyi meglévő és épülő vasútvonalon végezzenek biztonsági ellenőrzéseket.

A befektetők megnyugtatására a kínai döntéshozók ugyanakkor igyekeztek leszögezni, csak ideiglenes intézkedésekről van szó, és a kormány továbbra is elkötelezett a gyorsvasútfejlesztés mellett.
A szuperexpressz vonatok 40-50 km/h-val lassabban fognak közlekedni az eddigi maximális 350 km/h helyett, és ennek megfelelően a jegyárakat is csökkentik – jelentette be Seng Kuang-cu vasútügyi miniszter. Hozzátette: ezzel párhuzamosan ellenőrzik és kiértékelik az összes lehetséges biztonsági rést.

A 40 halálos áldozatot követelő július 23-i vonatbaleset után a kormány vonakodott meghozni a súlyos döntést, mivel az komoly érvágást jelent a nagyra törő vasútálmokra nézve. A következő öt évben ugyanis mintegy 400 milliárd dollárt készül vasútfejlesztésre költeni Peking, hogy a világ legkiterjedtebb gyorsvasúthálózatát építse fel. A gazdasági elemzőket éppen ezért meglepte a bejelentés, míg vasúti szakértők szerint ezt már korábban meg kellett volna lépni.

A közvéleményt többek között az olyan híradások aggasztották, miszerint a szerencsétlenség után hat órával már be is fejezték a mentési akciót, és az egyik kisiklott vagont sietve bezúzták és eltemették nem sokkal a vizsgálatok megkezdését követően. A vasúti hatóságok természetesen tagadják a hasonló vádakat, a miniszterelnök pedig „alapos és komoly” vizsgálatot ígért, amikor két héttel ezelőtt a baleset helyszínére látogatott.
Ésszerű döntés kiigazítani a „nagy ugrás” stratégiát, amely eddig a gyorsvasútfejlesztést jellemezte – mondta a BBC-nek Csao Csi-an, a Pekingi Egyetem professzora.

A kínai vasútpolitika kritikusa szerint ennek már korábban meg kellett volna történni, de kezdetnek ez is jó. Ugyanakkor nem mindenkit nyugtat meg a kormány döntése. Sokak szerint nem az a megoldás, hogy csökkentik a vonatok sebességét. Az intézkedés nem a valós problémákat orvosolja. Ha a vonatok csak százzal mennek, akkor is össze fognak ütközni – vélik egyes kritikusok.

A kormány bejelentését számos olyan vállalati hír előzte meg és kísérte, amelyek arra utalnak, a kormány meghúzta a vészféket. Az egyik legnagyobb vasútépítő cég, a China Railway Group bejelentette, elhalasztja a tervezett 6,24 milliárd jüanos (188 milliárd forintos) részvénykibocsátást, mivel nem kapta meg a szükséges engedélyt.

A cég a méretes kibocsátásból készült finanszírozni több megaprojektet.
Szerdán a vonatgyártó CNR jelentette be, egyik leányvállalatánál elrendelték 17 szupergyorsvonat leszállításának felfüggesztését. A szerelvények eredetileg a baleset által érintett Peking–Sanghaj vonalon közlekedtek volna. A CNR elmondása szerint a legfejlettebb, CHR380BL típusjelű vonatról van szó, amellyel az idén állították fel a 487,3 km/h-s sebességrekordot.

Az Új Kína hírügynökség tegnap vállalati forrásokra hivatkozva azt írta, több mint ezer érzékelőt tesztelnek majd a vonatokon, amelyek a nyomás, a sebesség és a hőmérséklet figyeléséért felelősek. A forrás szerint a szenzorokat egy meg nem nevezett külföldi vállalat készítette, és feltehetően ezek felelősek a júliusi tömegszerencsétlenségért. Egy másik vonatgyártó, a hongkongi tőzsdén jegyzett CSR pedig még a múlt héten jelentette be, elhalasztja a tervezett 11 milliárd jüanos (332 milliárd forint) alaptőke-emelést.

A júliusi baleset okairól eleddig nem közöltek új információkat. Az első híradások szerint a jelzőberendezések hibája miatt történt a katasztrófa, de még tartanak a vizsgálatok.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.