A múlt héten e célra felkínált 1,6 milliárd forint támogatást az érdeklődők pillanatok alatt elkapkodták, a folytatás viszont még nem látható. Ráadásul a hazai háztartások háromnegyedének nincs megtakarítása, s a háztartásoknak csak a 16 százaléka készül hőszigetelésre.
Megkongatták a vészharangot a Knauf Insulation szakértői: miközben a korábbi szigetelési programok a panellakásokra összpontosítottak, kiderült, hogy igazi energiamegtakarítás a társasházaknál és a paneleknél fajlagosan sokkal nagyobb energiaigényű, de csak 23 százalékban leszigetelt családi házak esetében érhető el. Azt, hogy milyen hatalmas energiamennyiségről és pénzről van szó, jól mutatják a számok: Magyarországon a teljes elsődleges energiafelhasználás köthető a lakóépületek fűtési és melegvízenergia-igényéhez (360 petajoule), ez majdnem annyi, mint amennyi energiahordozót az öszszes hazai nagyerőmű egy év alatt eltüzel. E hőigény 81 százaléka a családi házakban jelentkezik. Ha az összes családi házat leszigetelnénk, akkor – gáztüzelést feltételezve – évente mintegy 100 milliárd forintot lehetne megtakarítani.
Ám ennek elérése vágyálomnak tűnik. „Magyarországon a családi házak energetikai korszerűsítésére nincs életképes ösztönző program” – mutatott rá a Knauf. Közben a KSH szerint a meglévő lakóépületek zöme a következő évtizedekben is használatban lesz, energiahatékonysági korszerűsítésük és szigetelésük tehát elodázhatatlan.
Nemzetközi példák azt sugallják, hogy egy energiahatékonysági beruházás megáll a saját lábán is. Az államnak nem feltétlenül finanszíroznia kell e fejlesztéseket, de ösztönzőkkel, jogszabályokkal, adókedvezményekkel katalizálhatná a folyamatot. A mai rendszer fő hibája, hogy a beruházás utófinanszírozottsága miatt pályázható pénzekhez sokszor épp a rászorulók nem jutnak hozzá.
„A helyzet valóban nem túl ígéretes, de más is következik a számokból” – mutatott rá lapunknak Ámon Ada, az Energiaklub igazgatója. „Egyrészt, a NegaJoule 2020 című kutatásunkból az derül ki, hogy a lakástulajdonosok 22 százaléka készül valamilyen épületenergetikai beruházásra, s hogy a 60 százalékuk, azaz mintegy 500 ezer háztartás csak állami támogatás mellett vágna bele a korszerűsítésbe. Még mindig marad több mint 300 ezer háztartás, amely támogatás nélkül is belefogna a korszerűsítésbe.
További körülmény, hogy a háztartások 4-5 százaléka hajlandó lenne banki hitelt is felvenni ilyen célra. E munkálatok a közvetlen hasznukon túl pluszfoglalkoztatást jelentenek, az államnak pedig többlet-adóbevételt hozhatnak. Ehhez azonban kiszámítható szabályozási környezetre van szükség, főként arra, hogy a beígért támogatási programok el is induljanak. A múlt heti, 1,6 milliárdos támogatási keret gyors kiürülése azt is mutatja, hogy a lakástulajdonosok vártak és készültek a kiírásra, s hogy az összeg többszöröse is gyorsan elfogyna. Fontos az is, hogy milyen új építési szabályokhoz kell alkalmazkodniuk a felújíttatóknak, építtetőknek.
„Az erős ingatlankínálati piacon a kiszámíthatatlan energiaköltségek mellett az egyik fő elmozdulási pont az energetikai korszerűsítés. Vevői oldalon a rezsiköltség az egyik legfontosabb szempont, vagyis egy energetikailag korszerű ingatlan vonzóbb. A majdani vagy aktuálissá vált eladást így nagyban segíti a beruházás” – mondta lapunknak Rutai Gábor, a Duna House PR- és elemzési vezetője. A beruházás értéke beépül az ingatlan árába, hiszen a pályázati támogatás mellett rövid idő alatt várható a megtérülés. Szerinte ma az ingatlanpiacon nem feltétlenül számíthatnak extraprofitra az eladók, de a többi eladóval szemben szerzett versenyelőnyük is hatalmas érték a kisszámú vevőért folyó küzdelemben. A várhatóan kisebb rezsiköltségek mellett további előnye a korszerűsítésnek, hogy az esetleges külső homlokzatszigetelések az 1992 előtt épült ingatlanoknál esztétikai javulást is hozhatnak.
A válság előtt a megkérdezettek nagy része tervezte ingatlanja eladását s újba költözést, és csak kisebb részük vágott volna bele újításba, de ez 2010-re megfordult. Összességében az energetikailag korszerű ingatlanok mindenképp vonzóbbak, ha nem is feltétlenül drágábbak. E piacon ez hatalmas előny.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.