A projekt a korábban tervezettnél várhatóan 10 milliárd forinttal kevesebbe, mintegy 35 milliárd forintba fog kerülni. Még elfogadásra vár az a magyar-szlovák együttműködési törvény, amely szerint a gázcsövön kívül lefektetnének Százhalombatta és Sahy közötti olajvezetéket is.
Várhatóan ma kapja meg az ideiglenes tulajdonosi jóváhagyást a magyarországi és szlovákiai gázvezetékrendszereket összekötő beruházás. Miután a Magyar Villamos Művek Zrt. (MVM) múlt pénteki közgyűlésén már megszületett az erről szóló döntés, ma a megvalósításra kijelölt MVM-leánycég, az OVIT közgyűlése is meghozza az anyacégével azonos határozatát. A mai döntés annyiban már csak formalitás, hogy az OVIT 99,98 százaléka az MVM-é, vagyis mindössze 0,02 százaléknyi megerősítésre lesz szükség. Ugyanakkor a projekthez az Országgyűlésnek még el kell fogadnia azt a törvényjavaslatot, amely a beruházáshoz szükséges magyar-szlovák együttműködést rögzíti. A javaslat szerint épül majd egy olajvezeték is Százhalombatta és Sahy között.
Mivel a gázvezeték-beruházás révén javul Magyarország és térségünk gázbiztonsága is, az Európai Unió 26,7 millió euróval (mintegy 8 milliárd forinttal) támogatja a vezeték lefektetését, amit először az FGSZ Földgázszállító Zrt. vetett fel. A magyar oldalon 100 kilométer hosszú, Balassagyarmat és Vecsés közötti szakasz a korábbi számítások szerint mintegy 47-48 milliárd forintba került volna. A vezetéképítési feladatot egy tavaszi kormánydöntés jóvoltából az MVM, illetve a villamos-távvezetéki beruházásokra szakosodott OVIT kapta meg, amely azóta megkapta a Magyar Energia Hivataltól (MEH) a földgázszállítói engedélyt, majd létrehozta saját földgázszállító igazgatóságát. „Átértékeltük az eredeti beruházási tervet, elkészítettük a megvalósíthatósági tanulmányt, és újraszámoltuk a költségeket. Arra jutottunk, hogy változatlan műszaki paraméterek mellett, de bizonyos részek elhagyásával mintegy 10 milliárd forintot le lehet faragni a kiadásokból”– válaszolt a Világgazdaságnak az OVIT vezérigazgatója, aki egyben a cég földgáz üzletágának igazgatója is. Gopcsa Péter hangsúlyozta, hogy a munkában szorosan együttműködtek az FGSZ-szel. A kétirányú szállítást lehetővé tévő vezeték exportkapacitása évi 1,8 milliárd köbméter, importkapacitása évi 5 milliárd köbméter lesz. A szlovákiai beruházást az Eustream vezetéki társaság végzi.
Ma várhatóan arról is döntenek, hogy a kivitelezést az OVIT egy olyan fővállalkozóra fogja bízni, amelyet nyílt, kétfordulós, transzparens közbeszerzési pályázaton választ ki. Tenderen keresnek finanszírozó bankokat is.
A tervek szerint 2012. január 1-jétől az MVM önálló cégbe szervezi az OVIT földgáz igazgatóságát és ezzel az új gázcég tulajdonjoga átszáll az MVM-re. Nem kizárt, hogy az MVM mellett más tulajdonosok is megjelennek az interkonnektor majdani üzemeltetőjében. Ezzel be is fejeződik az OVIT szerepe a vezeték-beruházásban.
Tevékenység Időpont/Időszak
Fővállalkozói tender kiírása 2011. október közepe
Lehetséges szállítatók felkeresése 2011. szeptember-október
Szerződéskötés a fővállalkozóval 2012. március
Tervezés, engedélyeztetés 2012.
Indul a megvalósítás 2013. közepén
Próbaüzem indítása 2014. július 1.
Kereskedelmi üzem indulása 2015. január 1.
Tevékenység Időpont/Időszak
Fővállalkozói tender kiírása 2011. október közepe
Lehetséges szállítatók felkeresése 2011. szeptember-október
Szerződéskötés a fővállalkozóval 2012. március
Tervezés, engedélyeztetés 2012.
Indul a megvalósítás 2013. közepén
Próbaüzem indítása 2014. július 1.
Kereskedelmi üzem indulása 2015. január 1. Arccal a vasút felé A hazai villamos-távvezetéki beruházások kivitelezője, az OVIT két fő idei feladata az Albertirsa-Martonvásár és a Martonvásár-Győr távvezeték létesítése, valamint a szolnoki alállomás telepítése. Az idén további alállomásokra, például a debrecenire vár megrendelést a társaság, a jövő év végén azonban lezárul a hazai villamos energia rendszer 15 éves fejlesztési programja. Ez, bár büszkeséggel tölti el az OVIT-ot (és megbízóját, a rendszerirányító Mavirt), fejfájást is okoz: új feladatot kell találni az OVIT kapacitásaira, az ott felhalmozódott szaktudás további hasznosítására. Gopcsa Péter tájékoztatása szerint az új irány a vasútépítéshez kapcsolódó felsővezeték építése lesz. A MÁV-tól máris kaptak megbízásokat és továbbiakat is remélnek. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.