– A pénzügyi válság ebben a szektorban is éreztette hatását, azonban korántsem olyan mértékben, mint más iparágakban. A magyar fogyasztók meglehetősen árérzékenyek, de a válság ebben a szektorban nem összpiaci csökkenést, hanem átrendeződést okozott. Volt olyan speciális célú termék, amelynek az eladása növekedett, ugyanakkor más speciális kategória forgalma csökkent; azonos terméktípusokon belül is volt átrendeződés, azonban összességében a háztartás-vegyipari piac egyelőre rugalmatlanul reagált a külső piaci tényezőkre.
– Lezajlott-e bármiféle tisztulási folyamat a piacon?
– Inkább átrendeződésről beszélhetünk. Bár az összpiac az utóbbi években nem változott jelentősen, strukturális átrendeződés történt. Ezt a válság valamelyest felgyorsította, de nehéz egyértelmű tendenciákról beszélni, mivel a különböző termékkategóriákban ugyanazon folyamat éppen ellenkezőleg zajlott.
– Melyek voltak a meghatározó szabályozási változások?
– Számos európai jogszabályváltozás történt az elmúlt években, több minket is érintő vegyipari kötelezettség lépett életbe (pl. REACH). Ezek inkább az iparág belső életében voltak fontosak, hatásuk a piacokon nem volt észrevehető. 2015-ben lesz egy komolyabb váltás a fogyasztói tájékoztatásban (GHS európai rendelet), amely a vegyipari termékek címkézésének világszintű összhangba hozatalát célozza meg. Jelenleg az Európai Unió tárgyalja az európai szintű foszfátkorlátozást is, amelyet a hazai piac már most is javarészt teljesít.
Időközben számos önkéntes iparági projekt is lezajlott, mint pél-dául a mosóporok kompaktálása, illetve a „Cleanright” honlapé (hu.cleanright.eu), amely a háztartás-vegyipari termékekkel kapcsolatos tudatos vásárlást és felhasználást népszerűsíti.
– Mennyire felkészültek a hazai társaságok a változó címkézési szabályozásra?
– Általában a jogszabályok elég időt hagynak az új címkézési kötelezettségek betartására, így a címkék követik a változásokat. Jelenleg elég nagy kihívás ez, mert sok módosítást kell egyszerre eszközölni, ráadásul önkéntes ipari jelöléseket is bevezettek.
A háztartás-vegyipari termékek címkéje mindig tartalmaz óvatosságra és felhasználásra vonatkozó figyelmeztetéseket is, ezért a pontos címke elkészítése a gyártók számára elsőrendű feladat.
– Mennyire érzékelhető az ország belső fogyasztásának visszaesése az iparágban?
– Kevésbé, mivel olyan mindennapokban használatos termékekről beszélünk, amelyek költsége az összháztartásban nem számít túlzóan nagynak, ezért jelentős összegeket spórolni sem lehet rajtuk.
– Mire számítanak egyéves időtávlatban?
– Minden távlati becslés a
hazai belső fogyasztástól és a jövedelemviszonyok alakulásától függ. Amennyiben ez jelentősen nem változik, akkor vélhetően az iparág sem mozdul el nagyon jelenlegi helyzetéből.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.