BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Többmilliárdos munkát hoz Magyarországra a Stadler

Október 1-jétől új feladatot kap a svájci Stadler pusztaszabolcsi járműkarbantartó egysége, amelynek ezzel 80-90 százalékra nő a kapacitáskihasználása. Megkezdi a MÁV-Start 10 Talent motorvonatának ugyanolyan karbantartását, mint amilyet most az anyacége által gyártott FLIRT-öknél végez. A Talent azonban egészen más konstrukció, a karbantartása munkaigényesebb, ráadásul a munka kilenc vonat esetében az ötévente esedékes kis revízióval indul. (A tizedik vonat a többieknél sokkal kevesebbet futott.) Megkezdődött a szükséges célszerszámok megrendelése, és folyik a dolgozókinak az új munkára való képzése is. A pusztaszabolcsi telephelyen dolgozó mindhárom csapatot megerősítik egy-két olyan munkatárssal, aki jártas a rivális társaság vonatjának szervizében – tájékoztatta a Világgazdaságot a Stadler két magyarországi érdekeltségét összefogó budapesti központ vezetője.

Dunai Zoltán szerint a Talentek 90 százalékos rendelkezésre állásának tartása így is kihívásnak ígérkezik, hiszen a 10 vonatból egy mindig a szervizben lesz a tíznaponkénti ellenőrzés miatt. (A nagyobb számú FLIRT-nél viszont könnyebb a 94 százalékos rendelkezésre állás tartása.)

A pusztaszabolcsi bázis 2011-es eredményeiben a talentes megbízás hatása még csak kevéssé érződik. Dunai Zoltán ezért az idén az előző évihez hasonló, 1,2-1,3 milliárd forintos árbevételt és 250-300 millió forintos üzemi eredményt vár. 2012-ben viszont árbevételben 300-350 millió pluszt hozhat a tíz Talent karbantartása, üzemi eredményben pedig 40-50 milliót. „25-30 százalékos árbevétel-arányos nyeresége alapján a pusztaszabolcsi egység a régió leghatékonyabb vasútijármű-karbantartója” – mutatott rá Dunai Zoltán. Ez volt a Stadler első karbantartó bázisa, az anyacég a csoporton belüli bemutató egységnek is használja.

Közben további megrendelés megszerzésén dolgozik a bázis: több milliárd forintos munkát kíván Magyarországra hozni az anyacégtől. Az erről szóló javaslatot az idén előterjesztik, jövőre pedig megkezdődhet körülbelül 180 különböző Stadler-gyártású motorvonat forgóvázának itteni rendszeres revíziója. Ezek olyan járművek, amelyek karbantartását nem az üzemeltető végzi. A revíziót minden vonatnál 1,2 millió kilométerenként, azaz 5-6 évenként kell elvégezni, összesen 700-800 forgóvázról van szó – tudtuk meg az ügyvezető igazgatótól.

A feladat nem előzmény nélküli. A kft. a közelmúltban már szándéknyilatkozatot írt alá arról, hogy a svájci Winterthur helyett Magyarországon történjen a MÁV-Start 60 FLIRT-jének komplett forgóváz-revíziója. A munkát a pusztaszabolcsi egység alvállalkozójaként a MÁV-Gépészet Zrt. Szolnokon felújított járműjavítójában végezik majd, a Stadler odatelepített gépein. A feladat azért került Magyarországra, mert a svájci frank erősödése miatt nagyon megnőtt az ott végzett munka forintra átszámolt óradíja. A svájci fizetőeszköz túl erős volta lesz a fő érv a hamarosan előterjesztendő beadványban is a magyarországi munkavégzés mellett.

A pusztaszabolcsi telephelyhez 2006-ban a 30+30 FLIRT villamos motorvonat szállítása kapcsán jutott a Stadler. A villamos motorvonatok beszerzésére kiírt közbeszerzés szerint a tenderen indulóknak ajánlatot kellett tenniük a MÁV elaggott teherkocsi-javítójának 80 millió forintért való megvételére is, s arra, hogy az ott kialakítandó karbantartó központ 30 év után egy forintért viszszakerül a MÁV tulajdonába. (Szerződésbontás esetén a MÁV időarányos maradványértéken visszavásárolja a bázist.)

„Közel kilencmillió eurót költöttünk a 80 méter hosszú, kétvágányos és két vizsgálóaknával felszerelt új szerviz kialakítására. Tartozik hozzá egy mosó is, amelyet egy autómosókat gyártó cég szállított, és egy kerékeszterga-csarnok” – sorolta fel Dunai Zoltán a fejlesztés fő elemeit.

A telephelyet 2007 áprilisában nyitották meg, az első FLIRT motorvonat átadásához igazítva. Akkortól havi két jármű érkezett. 2010 volt az első olyan év, amikor már mind a 60 svájci motorvonatot használta a MÁV-Start és szervizelte a 30 fős pusztaszabolcsi csapat. Ebből 25 a karbantartó. Közülük két csoport két műszakban végzi a rutinmunkát, a harmadik pedig „gyors reagálású” csapatként hívható ki a műszaki hibás vonatokhoz. A legtöbbször arra pályaudvarra mennek, ahol a vonat éjszaka tartózkodik, klasszikus „fekve maradás” ugyanis nem jellemző Dunai Zoltán tájékoztatása szerint. Általában a legrosszabb, ami történt, hogy a vonat sebességkorlátozással érte el a végállomást.

Pusztaszabolcs fő bevételi forrása a kapacitásai 75-80 százalékát lekötő FLIRT-ök karbantartása. A költségeket a megbízást elnyert anyavállalatának számlázza, vagyis annak alvállalkozójaként dolgozik. Vannak továbbá soron kívüli munkái is, például a balesetes vagy törött elemek javítása, cseréje, és garanciális feladatok is hárulnak rá. A harmadik bevételi forrása az említett kerékesztergálás, amelyet a környékbeli iparvállalatok dízelmozdonyain végez, de dolgozott a GYSEV-nek is, amelytől további megbízást is remél.

A vonattakarítást a bázis alvállalkozóra bízta, amellyel elégedett. A rongálás kisebb a vártnál, a 60 FLIRT esetében évente legfeljebb 10 ilyen eset van.

Kihívás lesz a Talentek szoros rendelkezésre állása.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.