Október 1-jétől új feladatot kap a svájci Stadler pusztaszabolcsi járműkarbantartó egysége, amelynek ezzel 80-90 százalékra nő a kapacitáskihasználása. Megkezdi a MÁV-Start 10 Talent motorvonatának ugyanolyan karbantartását, mint amilyet most az anyacége által gyártott FLIRT-öknél végez. A Talent azonban egészen más konstrukció, a karbantartása munkaigényesebb, ráadásul a munka kilenc vonat esetében az ötévente esedékes kis revízióval indul. (A tizedik vonat a többieknél sokkal kevesebbet futott.) Megkezdődött a szükséges célszerszámok megrendelése, és folyik a dolgozókinak az új munkára való képzése is. A pusztaszabolcsi telephelyen dolgozó mindhárom csapatot megerősítik egy-két olyan munkatárssal, aki jártas a rivális társaság vonatjának szervizében – tájékoztatta a Világgazdaságot a Stadler két magyarországi érdekeltségét összefogó budapesti központ vezetője.
Dunai Zoltán szerint a Talentek 90 százalékos rendelkezésre állásának tartása így is kihívásnak ígérkezik, hiszen a 10 vonatból egy mindig a szervizben lesz a tíznaponkénti ellenőrzés miatt. (A nagyobb számú FLIRT-nél viszont könnyebb a 94 százalékos rendelkezésre állás tartása.)
A pusztaszabolcsi bázis 2011-es eredményeiben a talentes megbízás hatása még csak kevéssé érződik. Dunai Zoltán ezért az idén az előző évihez hasonló, 1,2-1,3 milliárd forintos árbevételt és 250-300 millió forintos üzemi eredményt vár. 2012-ben viszont árbevételben 300-350 millió pluszt hozhat a tíz Talent karbantartása, üzemi eredményben pedig 40-50 milliót. „25-30 százalékos árbevétel-arányos nyeresége alapján a pusztaszabolcsi egység a régió leghatékonyabb vasútijármű-karbantartója” – mutatott rá Dunai Zoltán. Ez volt a Stadler első karbantartó bázisa, az anyacég a csoporton belüli bemutató egységnek is használja.
Közben további megrendelés megszerzésén dolgozik a bázis: több milliárd forintos munkát kíván Magyarországra hozni az anyacégtől. Az erről szóló javaslatot az idén előterjesztik, jövőre pedig megkezdődhet körülbelül 180 különböző Stadler-gyártású motorvonat forgóvázának itteni rendszeres revíziója. Ezek olyan járművek, amelyek karbantartását nem az üzemeltető végzi. A revíziót minden vonatnál 1,2 millió kilométerenként, azaz 5-6 évenként kell elvégezni, összesen 700-800 forgóvázról van szó – tudtuk meg az ügyvezető igazgatótól.
A feladat nem előzmény nélküli. A kft. a közelmúltban már szándéknyilatkozatot írt alá arról, hogy a svájci Winterthur helyett Magyarországon történjen a MÁV-Start 60 FLIRT-jének komplett forgóváz-revíziója. A munkát a pusztaszabolcsi egység alvállalkozójaként a MÁV-Gépészet Zrt. Szolnokon felújított járműjavítójában végezik majd, a Stadler odatelepített gépein. A feladat azért került Magyarországra, mert a svájci frank erősödése miatt nagyon megnőtt az ott végzett munka forintra átszámolt óradíja. A svájci fizetőeszköz túl erős volta lesz a fő érv a hamarosan előterjesztendő beadványban is a magyarországi munkavégzés mellett.
A pusztaszabolcsi telephelyhez 2006-ban a 30+30 FLIRT villamos motorvonat szállítása kapcsán jutott a Stadler. A villamos motorvonatok beszerzésére kiírt közbeszerzés szerint a tenderen indulóknak ajánlatot kellett tenniük a MÁV elaggott teherkocsi-javítójának 80 millió forintért való megvételére is, s arra, hogy az ott kialakítandó karbantartó központ 30 év után egy forintért viszszakerül a MÁV tulajdonába. (Szerződésbontás esetén a MÁV időarányos maradványértéken visszavásárolja a bázist.)
„Közel kilencmillió eurót költöttünk a 80 méter hosszú, kétvágányos és két vizsgálóaknával felszerelt új szerviz kialakítására. Tartozik hozzá egy mosó is, amelyet egy autómosókat gyártó cég szállított, és egy kerékeszterga-csarnok” – sorolta fel Dunai Zoltán a fejlesztés fő elemeit.
A telephelyet 2007 áprilisában nyitották meg, az első FLIRT motorvonat átadásához igazítva. Akkortól havi két jármű érkezett. 2010 volt az első olyan év, amikor már mind a 60 svájci motorvonatot használta a MÁV-Start és szervizelte a 30 fős pusztaszabolcsi csapat. Ebből 25 a karbantartó. Közülük két csoport két műszakban végzi a rutinmunkát, a harmadik pedig „gyors reagálású” csapatként hívható ki a műszaki hibás vonatokhoz. A legtöbbször arra pályaudvarra mennek, ahol a vonat éjszaka tartózkodik, klasszikus „fekve maradás” ugyanis nem jellemző Dunai Zoltán tájékoztatása szerint. Általában a legrosszabb, ami történt, hogy a vonat sebességkorlátozással érte el a végállomást.
Pusztaszabolcs fő bevételi forrása a kapacitásai 75-80 százalékát lekötő FLIRT-ök karbantartása. A költségeket a megbízást elnyert anyavállalatának számlázza, vagyis annak alvállalkozójaként dolgozik. Vannak továbbá soron kívüli munkái is, például a balesetes vagy törött elemek javítása, cseréje, és garanciális feladatok is hárulnak rá. A harmadik bevételi forrása az említett kerékesztergálás, amelyet a környékbeli iparvállalatok dízelmozdonyain végez, de dolgozott a GYSEV-nek is, amelytől további megbízást is remél.
A vonattakarítást a bázis alvállalkozóra bízta, amellyel elégedett. A rongálás kisebb a vártnál, a 60 FLIRT esetében évente legfeljebb 10 ilyen eset van.
Kihívás lesz a Talentek szoros rendelkezésre állása.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.