Az MVM Trade Zrt. részesedése a hazai villamos energia nagykereskedelmi piacán évről évre csökken, az állami hátterű társaság azonban még így a szegmens legerősebb szereplője. A Magyar Energia Hivatal (MEH) adatai szerint 2009-ben az adott piac 61 százalékát uralta, az idén már csak 55-öt, jövőre pedig várhatóan 52 százalékra esik a részesedése. Emögött beszerzési oldalon tavaly az állt, hogy a hazai erőművekben előállított villamos energia 58,5 százalékát az MVM csoport vásárolta meg. Ez egyébként nem is nagyon lehetett volna másképp, hiszen magának az MVM-nek erős az erőmű-portfóliója, amelynek legjelentősebb eleme a hazai áramkínálat mintegy 40 százalékát adó paksi atomerőmű.
Az országban előállított villamos energiának 2010-ben így csak a 17,8 százalékát vette meg a többi áramkereskedő. Jelentős, 22,5 százalékos hányada a kötelező áramátvételi rendszeren keresztül jutott el a felhasználókhoz. Feltüntet a MEH egy 1,2 százalékos „egyéb” piacot is.
Mindezek fényében nem meglepő, hogy a MEH legutóbbi vizsgálata ismét azt mutatta ki, hogy az MVM Trade jelentős piaci erővel (JPE) bír a hazai áram nagykereskedelemben. Ebből az következik, mint eddig is: adott feltételek mellett el kell árvereznie a rendelkezésére álló villamos energia egy részét. Éppen annyit, hogy a piaci részesedése 40 százalék alá csökkenjen.
A társaság évente több aukciót tart. A legutóbbira, amely az idén a második volt, október 26-án került sor. A következő, reagálva a MEH friss JPE vizsgálata eredményére, november 29-én, vagyis közel két hét múlva lesz, 2012-re pedig kettőt tervez az MVM Trade. A társaság évről-évre egyre több áramot árverez el, de a növekvő trend néha megtör. A 2003-ben eladott mennyiség mintegy 300 ezer magawattóra volt, a 2005-ös már 3,5 millió. A következő év visszaesést hozott, 2008 viszont 10,2 millió megawattórával olyan rekordot, amely azóta sem ismétlődött meg. (Jött a válság.) Bár az MVM Trade jórészt aukciói sikeréről számol be, a piaci szereplők gyakran túl magasnak tartják a licit induló árát.
Érdemes kiemelni, hogy a hazai áram-nagykereskedelem második legnagyobb „szereplője” az import, amelyre 2009-ben 30 százalékos részesedés jutott, az idén kevesebb, jövőre pedig várhatóan csak 25 százalék. Árambehozatalunk, illetve az a tény, hogy nettó áramimportőrünk vagyunk, a fentiektől eltérő problémát vet fel, mindenekelőtt a hazai villamos energiatermelés versenyképességét, illetve a regionális együttműködés előnyeit. Ami a versenyképességet illeti, javulás várható. A paksi atomerőmű teljesítménynövelése már 2009-ben lezárult, az E.On a közelmúltban adta át 59 százalékos hatásfokú gönyűi gázüzemű erőművét, de megújult és ezáltal 57 százalékos hatásfokúra nőtt a GdF Suez Dunamenti Erőművének 3-as blokkja is (és feljavítják a többit is, ha megéri), a Mol-CEZ páros pedig a közelmúltban jelentette be, hogy hozzáfog a Dunai Finomító területén egy gázüzemű, kombinált ciklusú erőmű építésének előkészítéséhez.
A felsoroltak azzal kombinálva, hogy közben leállnak a legrosszabb hatásfokú blokkok (vagy megújulnak) azt eredményezhetik, hogy egyre versenyképesebb lesz a Magyarországon előállított villamos energia ára, vagyis tovább csökkenhet az import. Az említett régiós együttműködést saját érdekeink mellett az egységes európai energiapiac létrehozását elváró uniós előírások is ösztönzik. Ennek a szabályozási oldalról való előkészítésében éppen a MEH-re hárul nagy feladat.
A hazai áram-nagykereskedelem harmadik legnagyobb szegmensét ettől az évtől mintegy 6 százalékos, jövőre pedig kétszer ekkora részesedéssel az áramot és hőt egyszerre előállító, úgynevezett kapcsolt termelők adják. E termelői csoport a rájuk vonatkozó szabályozás változása miatt 2011. július 1-jén került ki a versenypiacra. Jelentős piaci erő szempontjából azonban e szegmens nem vehető figyelembe, hiszen a vizsgálat önálló cégekre irányul, mellesleg a kapcsoltak együtt sem képviselnek túl nagy erőt. Ahogyan az MVM Trade mögött körülbelül 6 százalékos hányaddal álló GdF Suez és a 4 százalékos E.On sem. Mint a MEH rámutat, a versenyjogi gyakorlatban szinte kizárt, hogy valamely kereskedő, 25 százalék alatti piaci részesedéssel erőfölényt érhessen el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.