Az ágazati különadó, a chipsadó, a 27 százalékos áfa, a diesel üzemanyag illetékének emelése, a plázastop, a minimálbér ilyen formában történő emelése, a szakképzési hozzájárulás és az innovációs járulék változtatása mind problémát jelent az egyébként is recesszióban lévő kereskedelmi ágazatnak – sorolta a bajokat Krisán László, a Kavosz Zrt. vezérigazgatója. Felhívta a figyelmet arra, a szektorban valós minimálbéren vannak a dolgozók, ennek kompenzáció nélküli emelése megöli a szereplőket.
A vezető kiemelte, a magyar mezőgazdaság és feldolgozóipar ma nem képes kiszolgálni a hazai kiskereskedelmi szektort. A mai üzemanyag és euróárak mellett egyik kereskedelmi egységnek sem éri meg importálni, tehát a magyar áruk térhódítása tovább növekedhetne, ha tényleg versenyképes áron, folyamatos minőségben és kiszolgálásban tudná teljesíteni az igényeket.
Murányi László, a Coop vezetője, és Feiner Péter, a Spar irányítója szerint a fogyasztáscsökkenés tényszerű állapot, a válság állandó életkörülmény immár, legalább három évig jelentős változás nem lesz. Ezért minden üzlettulajdonosnak ehhez kell igazítania üzletpolitikáját.
Szöllősi László, a Nemzetgazdaság Minisztérium helyettes államtitkára a minimálbérről elmondta, az az adórendszer egykulcsossá tételével van összhangban, amely pedig a gazdaság kifehérítése érdekében tett lépés.
Dolmányos Gábor, a Tesco operációs igazgatója elmondta, a multilánc sokkal több kisebb üzletben gondolkodik, mint nagyban, a kezdeti terjeszkedés drasztikusan visszaesett, és felújításokra sem lehet számítani. Véleménye szerint ma egy kereskedőnek csak a hatékonyságon lehet javítania, csak így lehet a termékek árat csökkentenie, ami alapvető vásárlói igény most. Hangsúlyozta, a Tesco 2010-ben 70 milliárd forintnyi adót fizetett be, ez húszezer közalkalmazott, vagy 44 ezer nővér éves fizetésének felel meg.
Véleménye szerint ezt a kormánynak legalább azzal kellene támogatnia, hogy kiszámítható és megfelelő környezetet biztosít. Megemlítette, bár multiról van szó, hazai környezetben, hazai beszállítókkal dolgozik, így például a baromfitermékeik száz százalékban magyar áruk. Sőt, a Tesco a magyar áruk külföldre jutását is segíti, idén 30 milliárd forintnyi magyar terméket exportáltak, és jövőre 100 milliárd a cél. Viszont a magyar termékgyártóknak be kell fejezni a sufnituningot – fogalmazott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.