Az egész talán Vernével kezdődött, aki nem egy regényében az elektromosságot a jövő legfontosabb energiájaként írta le. Még olvashatta az elektromos autókkal kapcsolatos kísérletekről szóló tudósítást 1905-ben bekövetkezett halála előtt, és a fejlesztések századunkkal egy időben gyorsultak fel. Noha a világcégek százmilliókat fordítottak akkumulátorok, motorok, vezérlő elektronikák és üzemanyagcellák tökéletesítésére, Bob Carter, a Toyota Motor amerikai értékesítési igazgatója kijelentette: amíg a nulla károsanyag kibocsátás a kényelem feláldozásával jár – vagyis nem tölthető bárhol az autó –, a tehetősebbek sem fognak elektromos kocsival járni.
Hogy ne így legyen, a Ford a legnagyobb márkákkal kötött szövetséget annak érdekében, hogy egységes konnektorok várják az elektromos autókat Európában és az Egyesült Államokban. Ehhez azonban valószínűleg a végső lökést az adta meg, hogy tavaly decemberben a 2011. év autójává a Nissan Leafet választotta a nemzetközi zsűri. Egy tisztán elektromos autót, egy EV-t. És ma már minden magára valamit adó autómárka EV kifejlesztésén dolgozik. De nem csak ezen.
Mintegy 100 millió eurót adott össze a BMW valamint a PSA Peugeot Citroen csoport hogy elindítsa hibrid és elektromos járműveket fejlesztő és gyártó vegyesvállalatát. A franciaországi Mulhouse-ban található PSA-üzemben 2015-től indul meg a két csoport elektromos meghajtású modelljeihez szükséges alkatrészek gyártása. A vegyesvállalat, a BMW Peugeot Citroën Electrification müncheni kutatási és fejlesztési központja azonban már megkezdte működését, és év végére 400 mérnöknek ad munkát.
A Ford pedig az Audi, BMW, Daimler, General Motors, Porsche és Volkswagen alkotta hatossal megállapodott, hogy az úgynevezett a kombinált feltöltőrendszert nemzetközi szabványként alkalmazzák az elektromos járművek (EV) töltésére az Újvilágban és a vén kontinensen.
Körülbelül húsz év kell ahhoz, hogy elérhető áron olyan lítium akkumulátoros autókat gyártson az ipar, amelyek hatótávolsága megegyezik a mai benzinmotoros járművekével. Addig, amíg elterjednek a teljesen elektromos autók, komoly infrastrukturális fejlesztésekre, a lítium ionos akkumulátorokhoz gyorstöltő „kutak” hálózatára van szükség – mondta Thomas Weber, a Daimler AG kutatás-fejlesztési igazgatója.
Ezért a fenti autóipari óriások kombinált feltöltő rendszere minden feltöltési módszert integrál, azonos bemeneti/töltési csatlakozóval és azonos kommunikációs módszerrel az autó és a feltöltő állomás közt. Ennek köszönhetően lehetővé válik, hogy a hetek járművei ugyanazokat a feltöltő állomásokat használják. Az autógyártók meggyőződése szerint a közös feltöltési megoldás kifejlesztése egyaránt szolgálja a vásárlók, az iparág és feltöltő infrastruktúrát üzemeltető szolgáltatók érdekeit. A szabványosítás segít abban, hogy az autógyárak egyszerűsítsék termékeiket, nemzetközi szinten is felgyorsíthatja a közös rendszerek kiépítését, és – ami a legfontosabb – egyszerűbbé teszi az elektromos autók használatát tulajdonosaik számára.
Tegyük hozzá a hét márka nincs lemaradva, legalábbis abból a szempontból, hogy az Európai Bizottság csupán 2017-től teszi kötelezővé az egységes töltő- és csatlakozórendszerek használatát az újonnan forgalomba kerülő járművek számára.
Az európai autógyártó-szövetség tanulmánya azt írja, hogy a tölthető elektromos autók piaci részesedése tíz év múlva érheti el a 3 százalékot. Berlin ugyanakkor azt szeretné, ha 2020-ra egymillió elektromos autó járna német rendszámmal.
A világ legnagyobb autógyártói rengeteg pénzt öntenek az alternatív meghajtások fejlesztésébe, de néhány szakértő úgy véli, a tisztán elektromos járművek (EV) világpiaci részaránya tíz év múlva sem haladja meg az 5 százalékot.
A Nissan-Renault elnöke, Carlos Goshn ennél merészebb: 10 százalékra számít. Sőt, amint a Bloomberg hírügynökségnek elmondta, három év alatt nyereségessé válhat a csoport EV-üzletága. Két év múlva ugyanis a Nissan-Renault éves elektromosautó-kibocsátása elérheti az 500 ezer darabot, és legalább nyolc EV kocsit dob piacra a francia–japán szövetség.
A számos területen felhasználható lítium ionos akkumulátorok piacának forgalma ma közel nyolcmilliárd dollárra rúg. Becslések szerint 2015-ben csak az autóipar igénye 10–15 milliárd dollár között lesz, 2020-ra pedig megközelítheti a 40 milliárdot. A technológia fejlődése révén egyre kisebbek ezek az akkumulátorok, így fajlagosan egyre csökken a lítium felhasználása. Az elmúlt tíz évben átlagosan évi 7 százalékkal bővült az érc kitermelése.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.