BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Akiken nem fog a válság – Hasítanak a német cégek az USA-ban

Az Atlanti Óceán mindkét oldalán mutatkozó gazdasági és politikai bizonytalanságok ellenére kimondottan derűlátóak a jövőt illetően a németországi anyavállalatok Egyesült Államokban létesített leányvállalatai. Ez tűnik ki egyértelműen abból a legfrissebb felmérésből, amelyet több szervezet bevonásával az Amerikában működő Német Külkereskedelmi Kamara (AHK USA) készített „Német-amerikai üzleti kitekintés“ címmel, és amelyet a múlt hét végén hozott nyilvánosságra, miután azt előzőleg bemutatta a New York-i értéktőzsdén.

Elöljáróban leszögezhetjük: A felmérés jelentőségét az is aláhúzza, hogy egyrészt - mint arra a német külügyminisztérium aktuális elemzése rámutat - „a német-amerikai gazdasági kapcsolatok messzemenőn problémamentesek”, másrészt, e bilaterális kapcsolatok igen nagy volumenű kölcsönös kereskedelmet és tőkebefektetéseket tükröznek. Az Egyesült Államok ugyanis Németország legfontosabb kereskedelmi partnere az Európai Unión kívül. A kétoldalú termékforgalom értéke a 2010. év végi állapot szerint 130,9 milliárd dollárra volt becsülhető, ebből az Egyesült Államokba irányuló német export értéke 82,7 milliárd dollár volt, az onnan származó importé pedig csak feleannyi: 48,2 milliárd euró.
Ami azonban még feltűnőbb - és ez Magyarországon még kevésbé van benne a köztudatban -: az amerikai-német kétoldalú befektetések volumene 2010. végén már 317 milliárd dollárra rúgott.

Ebből az összegből a Németországban megvalósított amerikai közvetlen befektetések értéke 105 milliárd dollár volt, ám a jóval több mint a háromszor akkora népességű Egyesült Államokban lévő német közvetlen befektetéseké, ennek az összegnek a kétszerese: 212 milliárd dollár – a washingtoni kereskedelmi minisztérium gazdaságelemző hivatalának adatai szerint.

A németországi anyavállalatok amerikai „leányait“ az AHK USA keretében az Atlantában, Chicagóban, Houstonban, New Yorkban, Philadelphiában és San Franciscban működő német-amerikai kereskedelmi kamarák fogják össze, amelyek közel 2500 tagvállalatot tömörítenek. A körükben végzett reprezentatív felmérés szerint, amelyet az AHK USA idén ősszel immár harmad ízben készített, a válaszoló német leányvállalatok 72 százaléka – amelyek többnyire közepes méretűek – az idén növelni tudta az üzleti forgalmát, 86 százaléka pedig 2012-re még „mérsékelttől-erősig” terjedő növekedésére is számít.

A konjunkturális felmérés igen figyelemre méltó kitétele, hogy a válaszadó német leányvállalatok 96 százaléka nem számít arra, hogy az amerikai gazdaságban újabb recesszió következne be, 48 százalékuk pedig azt várja, hogy mérsékelt, esetleg erősebb  növekedés is bekövetkezhet. Az is fontos megállapítás, hogy  a német leányvállalatok többsége jelezte, sem az EU-beli adósságválság, sem pedig az amerikai költségvetési válság nem hatott ki eddig sem az idei, sem pedig a 2012. évre vonatkozó üzleti döntéseire. Ilyen mérsékelt hatás csak az egyharmaduknál jelentkezett. Ez az utóbbi arány azonban 2012-ben némelyest növekedhet – mutat rá a dokumentum -,  mert az Amerikában dolgozó német leányvállalatok bizonytalanok az általános gazdasági légkör hatásait illetően. Ahogy az egyikük fogalmazott: „Óvatosabbak vagyunk annál, mint ahogy azt a mi saját igen pozitív üzleti kitekintésünk igazolná.”

Ezt az óvatosságot látszik alátámasztani Barack Obama elnöknek a CBS amerikai tévé „60 Minutes“ című műsorának múlt hét végén adott interjúja, amelyben úgy vélte, „éveket vehet igénybe“, amíg az amerikai gazdaságot rendbe hozhatják. Időbe telik, amíg érvénytelenítik az amerikai gazdaságnak azon problémáit, amelyek „két évtized alatt gyülemlettek fel“. Igen ám, de az amerikai polgárok ezen idő alatt is élnek, fogyasztanak, és a keresletük részbeni kielégítéséből a németországi anyavállalatok és amerikai leányvállalataik sem akarnak és fognak kimaradni . Nem is volt ezért meglepő, a német leányvállalatok nem voltak híján azon igényeknek, hogy javaslatok formájában megfogalmazzák elvárásaikat a washingtoni döntéshozókkal szemben, mind az amerikai, mind a saját versenyképességük fokozása érdekében. 
Ezek között szerepel az egyes szövetségi tagállamok költségvetésével kapcsolatos aggodalmak rendezése, az adórendszer egyszerűsítése és megreformálása, az állami szabályozás korszerűsítése, az eddiginél nyitottabb bevándorlási politika bevezetése.  A kívánt politikai/gazdasági intézkedések szerepel többek között a közlekedési infrastruktúrába történő beruházás, valamint a megújuló energiaforrásokba történő befektetés növelése, állami támogatás az átképzési programokhoz. 

A német leányvállalatok számára az Egyesült Államokban is természetesen nagy kihívást jelent a nyersanyagárak drágulása, valamint a szakképzett munkaerő hiánya. Ez utóbbival kapcsolatban a válaszadó cégek 62 százaléka közölte, hogy számukra „rendkívül fontos”, 27 százaléka számára pedig „fontos”, hogy szakképzett dolgozók álljanak rendelkezésükre. Ugyanakkor a válaszadó leányvállalatok 59 százaléka jelezte, hogy nehézségeik vannak megfelelő jelöltek felvételében. Ez pedig azért figyelemre méltó, mert az Egyesült Államokban működő és megkérdezett német leányvállalatok többsége 2012-en átlag 10 százalékos létszámnövelést tervez, az idei 7 százalékkal szemben. E mögött nyilvánvalóan az a célkitűzés húzódik meg, hogy növelni kívánják a termelésüket, új gyártósorok üzembe helyezésével. 

A német igényeknek megfelelő szakképzettség és a német vállalati kultúra megismerésére természetesen egyre több amerikai is törekszik, elsősorban fiatalok, és nem csupán odahaza. Hiszen „a német munkaerő termelékeny és szakképzett. A német minőség pedig az egész világon híres“ – olvasható az Egyesült Államok berlini nagykövetségének honlapján.  Megismertetésében pedig fontos szerepet játszik a németországi Amerikai Kereskedelmi Kamara (American Chamber of Commerce in Germany). A tájékoztatásuk szerint a 2012-re vonatkozó amerikai-német gyakornoki program keretében a jövő év májusában – a korábbi évekhez hasonlóan - újabb egyetemisták érkeznek az Egyesült Államokból Németországba azzal a céllal, hogy ottani vállalatoknál három hónapig gyakornokként dolgozva bepillantást nyerjenek a német gazdasági életbe, és megismerkedjenek a németországi vállalati kultúrával, egyben lehetőséget kapjanak a német nyelvismeret elmélyítésére. A németországi programban a következő amerikai egyetemek, főiskolák hallgatói vehetnek részt: Emory University, Georgia State University, Georgia Tech University, Kennesaw State University, Morehouse College, North Georgia College & State University, University of North Carolina, Charlotte, University of Georgia, Columbus State University.

A német-amerikai gyakornoki programmal a németországi Amerikai Kereskedelmi Kamara a Németország és az Egyesült Államok közti transzatlanti szakmai kapcsolatok hálózatának jövőjét támogatja. “Büszke vagyok arra, hogy védnökeként felügyelhetem e gyakornoki programot” – hangoztatta Hannalore Kraft, a Ruhrvidéket is felölelő Észak-Rajna-Wesztfália szövetségi tartomány miniszterelnöke. Ez persze jó dolog, ám mindjárt hozzátehetjük: Az is elképzelhető, hogy a németországi vállalati kultúra megismerésének, a német nyelvismeretük elmélyítésének köszönhetően e felső fokú képzettségű amerikai fiatalok közül vélhetően egyre többen éppen az Egyesült Államokban működő, szakképzett munkaerő hiányával küszködő német leányvállalatoknál fognak elhelyezkedni...

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.