A magyar újautó piacon az átlagos listaár 2003-ban 3,4 millió forint körül volt, ma pedig némileg meghaladja a 6 milliót. Az átlagár emelkedése 2009 végéig nagyjából egyenletes volt, és két éve éppen az ötmilliós szint alatt maradt. Tavaly és idén azonban jóval az inflációt meghaladó mértékben nőtt a piaci átlagár, ám ez főként a szegmensek átrendeződésének köszönhető – mondta Eppel János, a Porsche Hungaria csoport ügyvezető igazgatója, rámutatva: az utolsó két évben az olcsóbb kisautó kategóriák értékesítése esett vissza a legerőteljesebb mértékben.
Amíg ugyanis 2003-ban a legkisebb, szakmai megnevezéssel az A00 kocsik eladása a forgalom 10,1 százalékát tette ki, és a kiskocsik (A0) 51,4 százalékos piaci részesedést értek el, addig az idei első hét hónapban az A00 szegmens részesedése (ahova példának okáért a VW Lupo tartozott) 2,3, az A0-é (pl. Polo) 25,7 százalékra csökkent. Ezzel szemben az alsóközép A kategóriáé (pl. Golf) a 2003-as 30,5 százalékról 52,2 százalékra emelkedett, és a középkategóriás modellek 6,8 százalékos aránya is emelkedett, mégpedig 15,1 százalékra.
A különböző kategóriák forgalmának változása természetesen a gazdasági helyzettel van összefüggésben, de azzal is ugyanakkor, hogy a hitelválság kitörése óta a céges vásárlások dominálnak az újautó-piacon, és azokhoz bizonyos méretek és felszereltségi szintek kötődnek.
Ha a méretkategóriák fenti átrendeződését figyelmen kívül hagyjuk és a 2003-as szegmensarányokkal számolunk, látszik, hogy az áremelkedés mértéke alacsonyabb az infláció és nettó jövedelmek emelkedésénél – emelte ki Eppel János. Ennek köszönhetően átlagosan kevesebbet kell ma dolgozni egy autóért, mint nyolc évvel ezelőtt.
Az áremelkedés mértékét ugyanakkor nem szabad csupán a nominálérték alapján megítélni, hiszen amíg az autók átlagfogyasztása a fejlesztéseknek köszönhetően folyamatosan csökken, az újabb és újabb modellek egyre nagyobbak és egyre nő a felszereltségi szint is, ám a magasabb felszereltségért ma jóval kevesebbet kell fizetnünk. Így tehát mai autók viszonylagosan olcsóbbak, mint a régebbiek, és ez viszi előre az egész autóipart.
Vegyük példának egy VW Polo modellt. A 75 lóerős kivitel alapára 2,93 millió forint volt 2003-ban, a mai 85 lovasé pedig 3,831 millió. Így tehát 900 ezerrel kerül többe a mai kivitel, ám ebben már benne van az ABS, az ESP, a lejtmenetvezérlő, az elektromos ablakemelő, az MP3-CD lejátszó, valamint a távirányítós központi zár és a manuális klíma. Az importőr adatai szerint mindezek nyolc évvel ezelőtt 950 ezer forinttal emelték volna a kocsi árát, és ha az így kijött 3,879 millió forintot az azóta bekövetkezett inflációs hatással korrigáljuk, akkor ezzel a felszereltséggel ma 5,82 milliót kellene fizetni érte, nem pedig a mai listaár szerinti 3,81 milliót. Időközben pedig a Polo hét centivel hosszabb, hárommal szélesebb lett, nőtt a csomagtere – és fél literrel csökkent az átlagfogyasztása.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.