BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ennyit kell dolgoznunk egy új autóért

Noha első látásra jelentősen nőttek az újautó-átlagárak, de ha almát almával hasonlítunk össze, akkor úgy látszik, hogy ma kevesebbet kell dolgozni egy kocsiért, mint nyolc éve.

A magyar újautó piacon az átlagos listaár 2003-ban 3,4 millió forint körül volt, ma pedig némileg meghaladja a 6 milliót. Az átlagár emelkedése 2009 végéig nagyjából egyenletes volt, és két éve éppen az ötmilliós szint alatt maradt. Tavaly és idén azonban jóval az inflációt meghaladó mértékben nőtt a piaci átlagár, ám ez főként a szegmensek átrendeződésének köszönhető – mondta Eppel János, a Porsche Hungaria csoport ügyvezető igazgatója, rámutatva: az utolsó két évben az olcsóbb kisautó kategóriák értékesítése esett vissza a legerőteljesebb mértékben.

Amíg ugyanis 2003-ban a legkisebb, szakmai megnevezéssel az A00 kocsik eladása a forgalom 10,1 százalékát tette ki, és a kiskocsik (A0) 51,4 százalékos piaci részesedést értek el, addig az idei első hét hónapban az A00 szegmens részesedése (ahova példának okáért a VW Lupo tartozott) 2,3, az A0-é (pl. Polo) 25,7 százalékra csökkent. Ezzel szemben az  alsóközép A kategóriáé (pl. Golf) a 2003-as 30,5  százalékról 52,2 százalékra emelkedett, és a középkategóriás modellek 6,8 százalékos aránya is emelkedett, mégpedig 15,1 százalékra.

A különböző kategóriák forgalmának változása természetesen a gazdasági helyzettel van összefüggésben, de azzal is ugyanakkor, hogy a hitelválság kitörése óta a céges vásárlások dominálnak az újautó-piacon, és azokhoz bizonyos méretek és felszereltségi szintek kötődnek.
Ha a méretkategóriák fenti átrendeződését figyelmen kívül hagyjuk és a 2003-as szegmensarányokkal számolunk, látszik, hogy az áremelkedés mértéke alacsonyabb az infláció és nettó jövedelmek emelkedésénél – emelte ki Eppel János. Ennek köszönhetően átlagosan kevesebbet kell ma dolgozni egy autóért, mint nyolc évvel ezelőtt.

Az áremelkedés mértékét ugyanakkor nem szabad csupán a nominálérték alapján megítélni, hiszen amíg az autók átlagfogyasztása a fejlesztéseknek köszönhetően folyamatosan csökken, az újabb és újabb modellek egyre nagyobbak és egyre nő a felszereltségi szint is, ám a magasabb felszereltségért ma jóval kevesebbet kell fizetnünk. Így tehát mai autók viszonylagosan olcsóbbak, mint a régebbiek, és ez viszi előre az egész autóipart.

Vegyük példának egy VW Polo modellt. A 75 lóerős kivitel alapára 2,93 millió forint volt 2003-ban, a mai 85 lovasé pedig 3,831 millió. Így tehát 900 ezerrel kerül többe a mai kivitel, ám ebben már benne van az ABS, az ESP, a lejtmenetvezérlő, az elektromos ablakemelő, az MP3-CD lejátszó, valamint a távirányítós központi zár és a manuális klíma. Az importőr adatai szerint mindezek nyolc évvel ezelőtt 950 ezer forinttal emelték volna a kocsi árát, és ha az így kijött 3,879 millió forintot az azóta bekövetkezett inflációs hatással korrigáljuk, akkor ezzel a felszereltséggel ma 5,82 milliót kellene fizetni érte, nem pedig a mai listaár szerinti 3,81 milliót. Időközben pedig a Polo hét centivel hosszabb, hárommal szélesebb lett, nőtt a csomagtere – és fél literrel csökkent az átlagfogyasztása.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.