A felmérés szerint azok aránya, akik részben vagy egészben új banki hitelből kívánják finanszírozni a karácsonyi bevásárlást, mindössze 4 százalék – a legtöbben az aktuálisan rendelkezésükre álló pénzügyi keretből (72 százalék) vagy megtakarításaikból (41 százalék) lepik majd meg szeretteiket. A hiteltermékek közül a legnépszerűbb a hitelkártya, ezt követik az áruhitelek.
A meglévő hitelkártyákkal novemberben és decemberben az év közbeni átlaghoz képest 20-25 százalékkal költenek többet a Budapest Bank tapasztalatai szerint az ügyfelek. Áruhitelek terén a bank szintén számít némi növekedésre, ez azonban elmarad az előző évekétől: míg az elmúlt két évben az év többi időszakához képest 50 százalékkal volt magasabb az új áruhitel volumen a karácsony előtti két hónapban, addig idén csupán 25-30 százalékos emelkedésre számítanak a bank szakértői az év végi hajrában.
A visszafogott hitelfelvételi kedvet magyarázhatja, hogy a kutatás szerint kevés olyan ajándék kerül idén a fa alá, amelyhez az üzletek és a bankok tipikusan áruhitelt vagy egyéb fogyasztási hitelt szoktak kínálni (műszaki cikkek - 33 százalék), mobiltelefonok és okostelefonok (14 százalék), fotótermékek (8 százalék) és notebookok/táblagépek (4 százalék). A legnépszerűbb ajándékok a felmérés szerint a ruhanemű (72 százalék), a könyv (71 százalék) és az illatszer (71 százalék) lesznek ebben az évben.
A kutatásban megkérdezettek idén átlagosan 45 ezer forintot költenek karácsonyi ajándékokra, 3 ezer forinttal kevesebbet mint tavaly. Az egy személyre szánt összeg azonban szinte változatlan maradt: a válaszadók a tavalyi évhez hasonlóan idén is 6 ezer forintot szánnak átlagosan egy-egy szerettükre, azaz inkább kevesebb személynek adnak ajándékot.
A karácsonyi bevásárlásra jellemzően a decembert megelőző hónapokban spórolunk: a megkérdezettek közel 60 százaléka nyilatkozott úgy, hogy az ünnepek előtt 3-4 hónapon keresztül igyekszik félretenni erre a célra. Ennél jóval kevesebben vannak azok (mintegy 20 százalék), akik inkább az ünnepek után húzzák össze a nadrágszíjat.
A felmérésből az is kiderült, hogy jelentősen növekedett a webáruházak népszerűsége: a megkérdezettek körében tavaly óta 7 százalékkal nőtt azok aránya (33 százalékra), akik az interneten keresztül rendelik meg az ajándékokat. Ugyanígy a fizetési eszközök tekintetében is itt mutatkozik a legnagyobb emelkedés: 2010-hez képest 8 százalékról 13 százalékra nőtt azok aránya, akik internetes átutalással fizetnek az ajándékokért.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.