Szerdán, amikor Szuzuki Oszamu és a Volkswagen konszern elnök-vezérigazgatója, Martin Winterkorn meglátogatta a tokiói autószalont, azzal szembesültek, hogy a cégeik standja egymással szemben terült el. Ám a két cégvezér – akárcsak a háborúzó királyok – elkerülték egymás területét, és egyetlen szót sem váltottak. Pedig hol lehetett volna az autószalonnál alkalmasabb helyet találni arra, hogy mintegy véletlenül találkozva próbáljanak közös nevezőre jutni az egyre elmérgesedő vitában, mégpedig úgy, hogy egyikük se "veszítse el az arcát"?
Erre azonban egyikük sem készült, s erről már jóval a szalon előtt mindkét fél közleményt adott ki, hiszen a felbomlott szövetséggel és a német óriás Suzukiban megszerzett 20 százalékos részesedésével kapcsolatban elhúzódó választott bírósági tárgyalásra készülnek. Így Winterkorn és Szuzuki, aki erőtejesen őrzi vállalatbirodalmának függetlenségét, el is kerülték egymást.
Ha a két stand közti folyosó a kézfogáshoz túl széles is volt, ahhoz nem volt elegendő, hogy ne hallják, mi történik a szomszéd várban.Amikor szerda délután megkezdődött a Suzuki félórás programja, benne a márka legújabb környezetbarát kompakt járművének világpremierje, a Volkswagen standon felhangosították a zenét – tudósított a helyszínről a Wall Street Journal, arra is kitérve, hogy nem csak a nagy diszkó-gömb szórta a fényt, hanem csillogtak a flitterek a táncos lányok ruháján és gőzerővel dübörgött a techno zene.
Noha hónapok óta arról ír a világsajtó, hogy a Suzuki egy éven belül vissza akarja kapni a német cég tulajdonában lévő 20 százaléknyi pakettjét, és ki akar szállni az alig több mint két éve kötött szövetségből, a szomszéd stand harsány, életvidám lüktetése azt üzente: a VW nem siet sehova. És különösen nem az egyhetes szalon előtti sajtónapon... – tette hozzá a Wall Street Journal.
Jóval azelőtt, hogy a japán és a német cég kapcsolata elromlott, az autószalon tervezői udvariasságból rendezték úgy a dolgokat, hogy a páros hogy kényelmes közelségben lehessen. Most pedig éppen ez a közelség mutatta ki, hogy nem csak feszült a kapcsolat, hanem azt is, mennyire különböznek egymástól.
Körülbelül egy időben azzal, amikor japán cég őszes alapító-elnöke, a 81 éves Szuzuki Oszamu a cége bemutatója előtt átcsoszogott a színen, egy csoport modell kezdett parádézni a csarnokban nagyméretű VW léggömbökkel. Igaz, a németek kikapcsolták a zenét, amikor elkezdődött a Suzuki sajtótájékoztatója. A tudósítások szerint nem is lehetett volna nagyobb a különbség a két világcég bemutatója között. Amíg az új Passat bemutatóján egy pár férfitáncos kockás hasával villogott, addig a másik oldalon mosolygós hóemberek között csendben leleplezték az új modellt.
Később aztán lett zaj bőven, amikor Szuzuki Oszamu időt szakított arra, hogy válaszolgasson a nagy számban összegyűlt riporterek az úgynevezett "válással" kapcsolatban bekiabált kérdéseire. A legendás cégalapítót az újságírók tiszteletteljes tömege vette körül. Ne felejtsük el, hogy Japánban a vesztes háború után a nemzeti önérzetet táplálta, hogy a semmiből léptek a világpiacra termékeikkel olyan emberek, mint Szuzuki, Honda, vagy éppen Akio Morita, a Sony megalapítója. A tömegből nehezen szabadulva Szuzuki csaknem fellökött egy kiállított motorkerékpárt és beleütközött alárendeltjeibe, miközben a Volkswagennel ellentétes oldal felé törtetett, hogy ott hagyja el cége területét. Aztán szép lassan megvizsgálta a környékbeli standok – a versenytársak – újdonságait, anélkül, hogy visszament volna a németekhez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.