BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Térdre kényszerítette az Apple-t Kína

Vagy új nevet ad iPad-jének az Apple Kínában, vagy megveszi a márkanevet attól a hongkongi cégtől, amely 2001-ben jegyezte be itt, sokkal korábban, mint hogy az amerikai vállalat kihozta volna táblagépét - derül ki a sencseni (Shenzhen) bíróság ítéletét követő szerdai sajtóbeszámolókból.

A hongkongi székhelyű Proview International Holdings két leányvállalattal rendelkezik, az egyik Tajpejben (Taipei) működik, a másik a dél-kínai Sencsenben, Proview Technology (Shenzhen) néven. A vállalat már 2000 és 2004 között több környékbeli országban, de még Mexikóban is bejegyeztette az iPad márkanevet, aminek használatát a tajvani leányvállalat 2006-ban közel 55 ezer dollárért végül eladta az Apple-nek.

Ezzel párhuzamosan a sencseniek fenntartották a jogukat a névhasználatra a szárazföldi Kína területén, s emiatt az Apple és Proview Shenzhen között már a kezdetektől jogi vita folyt, folyik. A bíróság az Apple által indított perben most kimondta, a névhasználat joga a kínai céget illeti meg.

A jelenleg csődközeli állapotban lévő egykor lapos kijelzőket gyártó vállalaton a bankok is szeretnék behajtani kinnlevőségüket, s ezért egy konzultáns vállalkozást bíztak meg, amely érdekeiket is képviselve volt jelen a bírósági tárgyaláson.

Li Szu (Li Su) e vállalat elnöke a bírósági végzését követően újságíróknak úgy nyilatkozott, hogy a Proview Shenzhen 10 milliárd jüan, vagyis közel 352 milliárd forint kártérítést fog követelni az Apple-től szerzői jogok megsértése miatt. A cég szerint a tavaly szeptember óta elkövetett jogsértés egyértelmű, s "minél több terméket értékesítenek, (az Apple) annál nagyobb kártérítésre lesz kötelezhető".

Az Apple egyelőre nem kommentálta az új helyzetet, de megfigyelők egy része úgy véli, a felek megegyeznek, míg mások elképzelhetőnek tartják, hogy az amerikai informatikai óriás más néven lesz kénytelen értékesíteni táblagépeit Kínában.

Az Apple China meghatározóan iPhone- és iPad-eladásokból származó harmadik negyedéves bevétele az idén elérte 3,8 milliárd dollárt, vagyis megközelítően a 853 milliárd forintot, ami hatszorosa az egy évvel korábbi azonos időszakinak.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.