A BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kara 16 pontban összegezte a hazai vasút helyzetére és jövőjére vonatkozó javaslatait, a tanulmányt a MÁV megbízásából készítette el. A dokumentum ajánlásokat tesz mind a pályahálózat, mind a gördülő állomány fejlesztésére, karbantartására és beruházásaira, éppúgy, mint a menetrend kialakítására.
Több megállapítás foglalkozik az átterelő hatást kiváltó szabályozási mechanizmusok lehetséges hozadékával. Zobory István, a tanulmány témavezetője prezentációjában a vasút fejlesztésének kívánatos irányaira nézve kiemelte a villamos vontatás előnyével járó energiahatékonyság fontosságát, a járműpark homogenizálását és a motorvonatok műszaki, technikai és energetikai előnyeit. „Különösen igaz ez Magyarországon, ahol az előváros csekély állomástávolságaira kedvező menetidőt csak dinamikus gyorsító képességet és rugalmas szerelvényhosszt biztosító, könnyen megbontható motorkocsikkal biztosítható gazdaságosan” - jelentette ki, a MÁV közleménye alapján.
„Minden összetevőt a kívánt eljutási időhöz, valamint a menetrend köré kell felépíteni, tehát az alépítmény, a felépítmény, a vágányok, a gördülő állomány, a biztosítóberendezések, a felsővezeték, az energia, a teljes infrastruktúra, sőt az emberi állomány is egy szerves egységet kell alkosson, melyről csak így egészében érdemes gondolkodni” – fejtette ki Zobory István, aki a pályák állapotával kapcsolatban, azok halaszthatatlan felújítását sürgette; nem pontszerűen, hanem egész vonalak átfogó rekonstrukciójaként, amelynek során a mellékvonalakról sem szabad elfeledkezni.
Jó fejlesztési alapként szolgál az európai átlagnál sűrűbb pályahálózat és Magyarország kedvező geopolitikai helyzete – mindez jó alapot szolgáltathat a hazai vasút fejlesztését illetően.
Szarvas Ferenc, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgató az elhangzottak kapcsán kiemelte, hogy az ajánlások nagyobbrészt találkoznak a MÁV csoport fejlesztési törekvéseivel. „Jelenleg a legnagyobb problémát a lassújelek okozzák, amelyek ütemes felszámolása kulcsfontosságú a versenyképes utasvonzás érdekében. Tekintettel arra, hogy erre jelenleg nem vehető igénybe EU-forrás, vállalkozói finanszírozás keretében oldható meg, amit abból az elérhető energiamegtakarításból lehet finanszírozni, amely a fékezéseket követő gyorsítások elmaradásával érhető el – nem beszélve a járművek csekélyebb szerviz igényéről. Ezt a megközelítés érvényes a modern biztosítóberendezések telepítésre is, amelyet visszaigazolt a dél-balatoni Központi Forgalomirányító megvalósítása” – mondta Szarvas Ferenc.
Az elnök-vezérigazgató szerint a komplex pályafelújításokra jó példa a 120a vonal átfogó rekonstrukciója, amelynek keretében a teljes pálya-, valamint az állomási környezet egyszerre újul meg 2012-ben. E az ajánlásokban olvasható megközelítés gyakorlatba ültetését jelenti.
A MÁV vezetése a tervezett jármű megújítás során kiemelt szempontként kezeli az eszközök teljes élettartam költségét, amelyen belül az energiahatékonyság meghatározó elemként jelenik meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.