Elkaszálta az Európai Bizottság a Malévot és tiltott állami támogatásnak minősítette a korábbi állami finanszírozását. Az Európai Bizottság ma délben megjelent közleménye szerint a testület megállapította, hogy a magyar nemzeti légitársaság Malév számára 2007 és 2010 között a privatizációval és a visszaállamosítással összefüggésben nyújtott finanszírozás jogellenes állami támogatásnak minősül, mivel a Malév nem volt képes ilyen finanszírozáshoz jutni a piacról a magyar hatóságok által nyújtott feltételek mellett.
Magyarországnak most vissza kell fizettetnie a jogellenes támogatást a kedvezményezettel. Az uniós állami támogazási szabályok értelmében a hatóságok részéről történő beavatkozás gazdasági tevékenységet végző vállalkozásokban támogatástól mentesnek tekinthető, amennyiben azt olyan feltételek mellett hajtják végre, amelyeket egy piaci feltételek mellett működő magánszereplő elfogadott volna (az úgynevezett „piacgazdasági befektető elve”). A Bizottság vizsgálata megállapította, hogy a Malév, tekintettel folyamatosan nehéz pénzügyi helyzetére, nem lett volna képes ilyen finanszírozást biztosítani a piacon a Magyarország által biztosított feltételek mellett, vagy semmilyen finanszírozáshoz nem jutott volna.
Egy nehézségekkel küzdő vállalat a 2004. évi uniós megmentési és szerkezetátalakítási iránymutatásokban foglalt szigorú feltételek mellett részesülhet állami támogatásban (lásd IP/04/856, MEMO/04/172). A Malév érdekében végrehajtott intézkedések azonban nem teljesítették ezeket a feltételeket, mert a Malév nem tudta igazolni, hogy milyen módon válna ismét életképessé a jelenlegi üzleti modell alkalmazása révén, semmilyen magánforrás nem járult hozzá a szerkezetátalakítás költségeihez és a tervben nem szerepelt egyetlen kompenzációs intézkedés sem a verseny jelentős állami támogatás eredményeképp kialakult torzulásának minimalizása érdekében. A Malév ezenkívül már több alkalommal részesült állami támogatásban az elmúlt évek során.
A Malév által az államtól kapott támogatásból származó gazdasági előnyök eredményekképp kialakult versenytorzulás leküzdése érdekében Magyarországnak vissza kell fizettetnie a támogatást a Malévval. Ezáltal vissza fog állni az a piaci helyzet, amely a támogatás kifizetése előtt fennállt, megszüntetve vagy legalább csökkentve ezáltal a verseny támogatásból eredő torzulását. Erre annak biztosítása érdekében van szükség, hogy a belső piacon fennmaradjanak az egyenlő versenyfeltételek. A Bizottság visszafizettetési politikáját a 2007. évi visszafizettetési közlemény (Recovery Notice) tartalmazza.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztréuium (NFM) közleményben ragált az Európai Bizottság döntésére. E szerint az NFM tudomásul veszi és tiszteletben tartja a Malév számára a 2007-2010 közötti időszakban nyújtott egyes hiteleket, tőkeemeléseket tiltott állami támogatásnak minősítő európai bizottsági határozatot. A szaktárca a helyzet kezelésére több lehetséges forgatókönyv kidolgozásával készült, ezeket az elmarasztaló döntés pontos tartalmának ismeretében aktualizálja, véglegesíti. A Kormány várhatóan 2012. január 16-i ülésén tárgyalja a Malév jövőjére vonatkozó minisztériumi javaslatokat. Változatlanul kiemelt cél, hogy a nemzetgazdasági érdekek hatékony érvényesülését biztosítva Budapest központú nemzeti légitársaság működjön Magyarországon. E törekvés megvalósításához elengedhetetlenül szükséges a Malév folyamatos működésének fenntartása.
Az Európai Bizottság a 2010. decemberi eljárásindító határozatban foglaltakat megismételve egyes, 2007 és 2010 között megvalósult támogatási intézkedések esetében arra a következtetésre jutott, hogy azok nem egyeztethetőek össze a belső piaccal. A támogatási összegek visszafizettetését elrendelő határozat hatékony végrehajtása érdekében a magyar hatóságoknak minden szükséges lépést meg kell tenniük. E kötelezettségek teljesítése mellett a Kormány és a szaktárca a közeli hetekben intézkedéscsomagot fogad el és vázol fel a helyzet megnyugtató rendezése érdekében.
Tiltott támogatások
Számos sikertelen privatizációs kísérletet követően a magyar állam 2007-ben adásvételi megállapodást kötött az AirBridge Zrt.-vel a nemzeti fuvarozó Malév Magyar Légiközlekedési Zrt. többségi tulajdonát illetően. Sajtójelentések, valamint a Magyarországnak a Malév visszaállamosítására irányuló szándékával kapcsolatos, egy panaszos által benyújtott információkat követően a Bizottság 2010 decemberében mélyreható vizsgálatot indított, amely során alaposan megvizsgálta a következő intézkedéseket:
a Malév számára nyújtott 2003. évi, 76 millió EUR összegű kölcsön átvétele 2007 decemberében,
4,3 milliárd összegű de facto készpénzes kölcsön a Malév Ground Handling leányvállalatának meghiúsult eladásával összefüggésben,
13,8 milliárd összegű adó- és társadalombiztosítási adósság elhalasztása,
2010 februárjában 25,4 milliárd és 2010 szeptemberében 5,7 milliárd összegű tőkeemelés,
2010. május és szeptember között nyújtott 14,9 milliárd összegű tulajdonosi kölcsönök,
ezen tulajdonosi kölcsönök egy részének (az összeg után fizetendő kamattal együtt) Malév részvényekké való átalakítása 2010 szeptemberében.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tudomásul veszi és tiszteletben tartja a Malév számára a 2007-2010 közötti időszakban nyújtott egyes hiteleket, tőkeemeléseket tiltott állami támogatásnak minősítő európai bizottsági határozatot. A szaktárca a helyzet kezelésére több lehetséges forgatókönyv kidolgozásával készült, ezeket az elmarasztaló döntés pontos tartalmának ismeretében aktualizálja, véglegesíti. A Kormány várhatóan 2012. január 16-i ülésén tárgyalja a Malév jövőjére vonatkozó minisztériumi javaslatokat. Változatlanul kiemelt cél, hogy a nemzetgazdasági érdekek hatékony érvényesülését biztosítva Budapest központú nemzeti légitársaság működjön Magyarországon.
Reagált a Malév
A Malév számára nem jelent azonnali fizetési kötelezettséget az EU határozata, amely az unió szabályaival ellentétesnek minősítette a magyar állam - 2007-től 2010-ig - a légitársaságnak biztosított tőkejuttatását - olvasható a cég közleményében. A Malév napi működését nem befolyásolja az uniós állásfoglalás, járatai menetrend szerint közlekednek, beszállítóit továbbra is megállapodás szerint fizeti és partnereinek az eddig megszokott szolgáltatásokat nyújtja. Az ehhez szükséges forrásokat a tulajdonosunk biztosította.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.