BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kisebb torta, nagyobb kések

Halmos Ádám, a Libri Könyvkiadó ügyvezető igazgatója a terjeszkedést piaci szükségszerűséggel indokolja: a kereskedők függetlensége már a múltté, a torta pedig egyre kisebb.

A Libri Könyvkiadó Kft. megalakulását augusztus elején jelentette be Balogh Ákos, a Libri Könyvkereskedelmi Kft. tulajdonosa, Halmos Ádám, a Nyitott Könyvműhely Kft. tulajdonosa és Sárközy Bence, a Magvető Könyvkiadó Kft. leköszönt főszerkesztője. Akkor még főleg a Nyitott Könyvműhely átalakítását hangsúlyozták, de sejteni lehetett, hogy a háttérben a második legnagyobb könyvpiaci szereplővel, a Libri Könyvkereskedelmi Kft.-vel nem állnak meg egy kiadónál.

„Tavaly körülbelül 200 millió forint árbevétele volt a cégnek, amelyet úgy értünk el, hogy évente sikerült megduplázni a könyveink számát. Ahhoz, hogy a növekedés ütemét tartani tudjuk, szükség volt a fejlesztésre” – mondta augusztusban Halmos Ádám a jogelődről, hozzátéve, hogy a szépirodalmi, tényirodalmi és szórakoztató könyveket kínáló új kiadó nyilván számíthat a Libri Kereskedelmi Kft. kiemelt figyelmére.

Ahogy egykor a Nyitott Könyvműhelyé, úgy az új vállalkozás profilja is nyitott, itt jelent meg Papp Sándor Zsigmond első nagyregénye, a Semmi kis életek, Palya Bea Ribizliálom című eszszékönyve, Winkler Nóra Csillagtúrája, Csíkszentmihályi Mihály flow-könyvei, Julie Orringer Láthatatlan híd című bestsellere – ez utóbbi hozta a legnagyobb sikert több mint tízezer eladott példányszámmal.

Arra a kérdésre, hogy miért épp a könyvpiac drasztikus viszszaesésének évében – amikor a jövő sem kecsegtetett fellendüléssel – indították el a vállalkozást, a cég vezetői azt felelték, hisznek abban, hogy a szépirodalom is lehet nyereséges ágazat. Nem keseregni kell azon, hogy az emberek keveset olvasnak, hanem rávenni őket, hogy újra könyvet vegyenek a kezükbe. A hagyományos marketingsémák a könyvpiacra nem igazán érvényesek, a klasszikus reklámok hatékonysága megkérdőjelezhető, ezért új utakat kell keresni. Jó példa erre a Nyugati tér címmel a napokban elindult irodalmi-könyves blogunk” – szögezte le Halmos Ádám, aki szerint az elmúlt fél év könyvsikerei főleg a hatékony kommunikációnak, számos sajtómegjelenésnek köszönhetők.

A könyvszakma jövőjét illetően Halmos egyszerre optimista és realista: egyrészt hisz abban, hogy eladható kiadványokkal fel lehet építeni egy az Alexandra-birodalommal is versenyképes kiadócsoportot, másrészt látja, hogy a könyvpiac évek óta tartó koncentrációja felgyorsult a válság hatására. „Amióta könyvkiadót működtetek, mindig azt gondoltam, hogy növekedés nélkül nincs jövő” – jelentette ki az igazgató, majd hozzátette, tisztában van vele, hogy a jelenleg zajló koncentrációt nem minden könyves vállalkozás éli túl. „A torta szűkül, de nekünk most megvan a lehetőségünk, hogy egy nagyobb szeletet hasítsunk ki” – fogalmazott. Ugyanakkor úgy vélte, hogy a piac szűkülése ellenére a könyvszakmát ma is a kiadványok minősége határozza meg, azaz a pénzt olyan címekkel lehet keresni, amelyekből nagy mennyiség fogy a boltokban. Ehhez szerinte új, kiaknázatlan területeket kell megtalálni és a társadalmi igényekre, valamint a divathullámokra is fontos odafigyelni.

A Libri emellett lendületesen terjeszkedik a piacon: tulajdonrészt vásároltak, és ezzel átvették az irányítást a patinás Helikon Kiadó fölött, valamint bejelentették, hogy elindul a Kolibri Kiadó, amely a gyerekkönyvekért lesz felelős. A Helikon Kiadónál nem terveznek profilváltást, csupán erősíteni szeretnék a már meglévőt, azaz továbbra is a szépirodalom, a társadalomtudományok, valamint a politikatudomány lesz a meghatározó az értékrendjében konzervatív kiadónál. Úgy tűnik, az albumok iránti kereslet visszaesése miatt ezen nagy költséggel készülő, szép kiállítású könyvek lesznek a váltás vesztesei, igaz, egyelőre csak „óvatos üzletpolitikát” ígért a cégvezető.

„Összevonjuk azokat a tevékenységeket, amelyek nem kiadóspecifikusak, illetve közösen hatékonyabban működtethetők, így a PR- és marketingtevékenységet, a kereskedelmet, a pénzügyet, a logisztikát” – magyarázta Halmos Ádám. Megmarad a Helikon önálló szakmai irányítása, a feladatra Péczely Dórát, a Líra csoporthoz tartozó Magvető Kiadó nemrég leköszönt főszerkesztőjét kérték fel.

A Kolibri áprilisban jelenteti meg első kiadványait. A gyerekkönyvkiadó vezetője az a Papp Miklós lesz, aki korábban a Líra Zrt. Manó Könyvek Kiadójának szakmai irányítását végezte, a főszerkesztő pedig Balázs Eszter, a prae.hu művészeti portál gyerekrovatának korábbi vezetője.

Érdekesség, hogy a Libri Könyvkiadónál a Líra Zrt. több egykori munkatársa dolgozik: alapító-tulajdonosként Sárközy Bence, a Magvető másik exfőszerkesztője, de már a csapatot erősíti Braun Anna is, aki az Athenaeum Kiadó kommunikációs vezetője volt.

Vámpírtrilógiától Havas Henrikig

A Libri Könyvkiadó a következő fél évben adja ki Benedek Szabolcs Vérgróf című trilógiájának első kötetét, amely a boldog békeidőkben játszódik az akkori Magyarország területén sok-sok ismert szereplővel. Nagy sikert remélnek Brian Selznick szépen illusztrált A leleményes Hugo Cabret című regényétől, amelyből 2011-ben Martin Scorsese készített háromdimenziós, egész estés filmet Jude Law, Ben Kingsley és Sacha Baron Cohen főszereplésével. A filmet 11 Oscar-díjra jelölték. Az első fél év újdonsága lesz Erin Morgenstern The Night Circus (Az éjszakai cirkusz) című könyve, amely Halmos Ádám szerint a tavalyi év „egyik legnagyobb nemzetközi bestsellere volt”. Kiadják Havas Henrik tényleges életfogytiglanra ítélt bűnözőkről írt riportkönyvét, a Könyörteleneket, valamint két kiadvánnyal köszöntik az idei könyvfesztivál díszvendégét, Cladio Magrist.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.