Januárban 7,1 százalékkal 968 769 darabra esett az Európai Unióban forgalomba helyezett személyautók száma. Ez azonban tulajdonképpen nem érte váratlanul a gyártókat, hiszen egy, a múlt hónap végén megjelent tanulmány 7,2 százalékos forgalomesést prognosztizált az idei évre.
Időarányosan ez meg is lenne, bár tegyük hozzá, az autókereskedők és szervizek szövetsége, a CECRA szerint a 27 uniós tagországban és az Izland, Norvégia, valamint Svájc alkotta EFTA-csoportban együttesen esik a forgalom 7,2 százalékkal 12,594 millió darabra.
Ne temessük azonban az évet az első hónap adatai alapján, bár az biztosnak látszik, hogy az idei lesz a piacszűkülés ötödik éve a 2007-es 16 milliós darabszámcsúcs után. A GDP-adatokat, a fogyasztói bizalmi indexet valamint a munkanélküliségi ráta dinamikáját vizsgálva abban sem bízhatnak a gyártók és a beszállítók, hogy az új 11 tagország menti meg munkahelyeiket. Mert igaz ugyan, hogy régiónkban 19 százalékkal több kocsi került az utakra, de a 11 országban együttesen mégis csupán 62,5 ezer darabról beszélhetünk, ami 8 ezer darabbal kevesebb, mint amennyi Hollandiában elkelt.
Magyarországon hiába nőttek – nem az eladások, hanem a forgalomba helyezések ! – 44 százalékkal közel 5 ezer darabra, csak tiszavirág életű fellendülésről beszélhetünk, hiszen csupán a különböző jogszabályokkal való játék eredményezte ezt a számot. Hiszen amíg hazánk világutolsó a fogyasztói bizalmi indexlistán, addig a magánember később fog autót venni, mint a veréb kardot ránt.
De térjünk vissza a földrész szerencsésebb oldalára, ahol ugyan az eurozónán kívül lévő Nagy Britannia 123 ezer darabos piaca januárban nem szűkült, és valami különös fortély révén Németországban is csak 0,4 százalékkal karcsúsodott 210 ezerre. Ám az olyan hagyományosan nagy autóvásárlók, mint a franciák és az olaszok ugyan 147 illetve 137 ezer új kocsit vettek, de ez 21 illetve 17 százalékkal kevesebb, mint tavaly januárban volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.