BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nálunk a legolcsóbb a bérautó

Négy év alatt harmadával csökkent az autókölcsönző cégek forgalma, viszont négy év után ismét visszaigényelhető lett az autóbérlet áfája. A Budget hálózat vezetője szerint ez önmagában nem élénkíti a keresletet.

Az autókölcsönző vállalatok nagy megpróbáltatáson estek át az elmúlt két és fél évben, és még nemigen látszanak a piac normalizálódásának a jelei. Valamit azonban segít a szakmának, hogy négyéves kihagyás után január elseje óta ismét visszaigényelhetik a bérautók áfáját, az egyébként áfa-visszaigénylésre jogosult magyar jogi személyek, ha bizonyítható, hogy a jármű munkavégzéshez kell. Ez azonban talán nem jelent nagy nehézséget, hiszen a belföldiek számára kiadott autók 95-98 százalékát cégek bérlik. Ugyanakkor a flottakezelő cégek által szolgáltatott autók áfája is visszeigényelhető. Ha egy cégnek nincs pénze egy a munkához szükséges autóra, a flottakezelőhöz fordul, amely – miután nem egy-egy darabot vesz – árkedvezményt kap a kereskedőtől, a szerviztől, a biztosítótól, és intézi a hitelt is.

„Ha a magyar gazdaság emelkedő pályán lenne, az áfa-visszaigényelhetőség alapján több mint 10 százalékos forgalombővülésre számítanék a flottakezelő üzletágunkban. Azonban a magyar vállalatok többsége egyik napról a másikra él, a GDP kilátások dinamikája inkább nulla közeli, úgyhogy önmagában az áfa-visszaigényelhetőség nem támaszt keresletet” – mondja Polyák Krisztina, a Budget magyar franchise-partnere, a Pannónia Autókölcsönző Kft. ügyvezető igazgatója.

A válság hatására a belföldi céges bérletek legalább 30 százalékkal visszaestek a piacon 2008-hoz képest. Azóta nagyon sok bérelt autót adtak vissza a cégek, mégpedig azért, mert egy bérautót bármikor vissza lehet adni, míg a flottakezelők által biztosított kocsikat hosszú távú szerződés alapján használják a vállalkozások.

Azért csökkent jelenős mértékben a vállalatok autóbérlése, mert az elmúlt években a válság hatására sok multinacionális cég csökkentette magyarországi alkalmazotti állományát, mások ki is vonultak – mondta Polyák Krisztina hozzáfűzve, hogy a bérleti napok számában tavaly elértek ugyan valami minimális emelkedést, de még így is 30 százalék az elmaradás a 2008-as szinthez képest. Ezt valamennyire ellensúlyozza, hogy növekedett a külföldi ügyfelek száma. A Pannónia Autókölcsönző adatai szerint 2008-hoz képest 13 százalékkal nőtt a külföldiek bérleti napjainak száma. Üröm az örömben, hogy nem az inkább tavasszal és ősszel érkező üzleti utazók száma nőtt, hanem nyáron a turistáké. Viszont ha a társaság annyi járművet szerez be, hogy a flotta ne bizonyuljon kicsinek a nyári csúcsszezon idején, a többi évszakban kihasználatlanul maradhat az autók egy része. Másrészt az idei nyáron nem biztos, hogy nagyon sok lesz a turista. Mert igaz, hogy a mogyoródi Forma-1 futam és a nagyobb sportesemények mindig fellendítik a forgalmat, ám a július végén kezdődő londoni olimpia elszívóhatását sem szabad figyelmen kívül hagyni.

A Budget hálózatban az év végén növekedést tapasztaltak a rövid távú belföldi bérlés terén és remélik, ez a tendencia fennmarad ebben az évben is. A 12 vidéki franchise-irodával rendelkező hálózatban a bérleti napok számának növekedése tavaly elérte a 12 százalékot, az árbevétel azonban csak öttel nőtt, mert nagyon kiélesedett a verseny. Egyebek között azért, mert a kölcsönzői piacon megjelent egy cég, amely kizárólag külfödi rendszámú autókkal dolgozik, ugyanakkor több vállalat is külföldről hozott be autókat. Emiatt a magyar Rent-a-car tarifák 20-25 százalékkal elmaradnak a nyugat-európai átlagtól, de még szlovákiai és lengyelországitól is több mint 10 százalékkal.

További részletek a mai Világgazdaságban

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.