Ebből a népes iparágból viszont egyre többen döntenek a bezárás mellett, aminek a növekvő fogyasztói árak és a csökkenő kereslet sem kedveznek. 2010-ben még 3,28 százalék volt a kiskereskedelmi cégek bedőlési aránya (azaz a cégszámhoz viszonyított felszámolási és csődeljárások száma). Ma már ez a szám meghaladta a 4 százalékot, azaz 100-ból 4 üzlet bezár egy éven belül
A megindított felszámolások és végelszámolások száma is jelentősen nőtt a kiskereskedelemben. Míg 2010-ben 2000-nél kevesebb felszámolás indult az iparágban, 2011-ben már megközelítette a 2500-at, azaz egy év alatt közel 30 százalékkal nőtt a felszámolás alá került kiskereskedelmi egységek aránya. Míg a felszámolásokat a hitelezők indítják nemfizetés esetén, addig a cégek saját maguk is dönthetnek a bezárásról, azaz a végelszámolási eljárásról. A szektorban több mint 60 százalékkal több végelszámolás indult mint 2010-ben, és éves száma megközelítette a 2800-at.
A sok végelszámolás és felszámolás ellenére havonta átlagosan 500 cég alakul a szektorban, sőt a működő vállalkozások száma is fokozatosan nő. Mivel a NAV a jövőben szigorúbban jár el a nagy tartozásokat maguk után hagyó volt cégtulajdonosok új cégalapításával kapcsolatban, előfordulhat, hogy a növekedési tendencia csökken, mivel eddig sokan új cégbe menekültek hasonló profilú régi cégük megszűnése után.
Fizetési fegyelem tekintetében a kiskereskedelmi cégek az elmúlt egy évben kisebbet „rontottak”, mint az országos átlag. Míg a magyar átlagcég, ha késik számlafizetésével 23,5 napos fizetési késedelemmel egyenlíti ki számláit, addig a kiskereskedelemben a pontatlanul fizetők esetében 19 napos csúszások a jellemzőek, áll az önkéntességen alapuló Bisnode fizetési tapasztalat-program adataiban. Ráadásul az összes magyar cég tekintetében 2010-ben 18 nap volt az átlagos késedelem, a kiskereskedelemben pedig a 2011-hez hasonló 18 nap, azaz itt csak kismértékben romlott egy év alatt a fizetési fegyelem.
A jobb fizetési morál azonban nem vezethető egyértelműen vissza az iparág jó helyzetére, mivel a kiskereskedelmi cégek nagy részénél a készpénzes árufizetés a jellemző, és a nagykereskedő partnerek jobban megnézik, mint korábban, hogy kiknek engedélyeznek utólagos utalást. Keleti József a Dun & Bradstreet Hungária ügyvezető igazgatója és a Bisnode csoport ország igazgatója szerint egyre nagyobb tudatosság tapasztalható a vevőhitelezésben. A nehéz gazdasági körülmények hatására a cégek jobban megvizsgálják kivel üzletelnek és kinek engedélyezik az utólagos fizetést.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.