BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újra Magyarországra tart az AAA Auto

Három év után visszatérne a magyar használtautó-piacra az AAA Auto, talán azért, mert az új regisztrációsadó-szabályzat az öreg autók behozatalát az előzőnél jobban preferálja.

Visszatér a magyar piacra az AAA Auto, mely a hírek szerint elsőként a fóti telephelyét nyitná újra, miközben egy-két kereskedő vállalkozását is felvásárolná. A döntés mögött egyrészt az áll, hogy az új regisztrációsadó-táblázat az öreg autók behozatalát az előzőnél jobban preferálja, másrészt, mivel alig van újautó-értékesítés, nem is „képződik” használt autó Magyarországon. Az AAA pedig vélhetően külföldről hozna gépkocsikat.

Az új „regadó” ugyan csak január elsejétől hatályos, de annak egy részlete, az úgynevezett avultatási táblázat már tavaly július óta él. Az avultatási skála módosítása az Európai Bizottság által több éve indított kötelezettségszegési eljárás mihamarabbi lezárása érdekében vált szükségessé. Az avultatás időtartama 20-ról 15 évre rövidült, vagyis 189 hónapnál idősebb kocsi forgalomba helyezésénél a regisztrációs adó 90 százalékát nem kell befizetni. Az új regisztrációsadó-tábla jóval alacsonyabb összegeket tartalmaz az előzőnél, de természetesen osztályoz a környezetvédelmi besorolás alapján is. Így egy Euro 2-es környezetvédelmi osztályú 1401–1600 köbcentis benzinmotoros, illetve 1501–1700 köbcentiméteres dízelmotorral szerelt gépkocsi regisztrációs adója 680 ezer forint, ám ha a jármű 109–120 hónapos, már csak a fenti összeg 21 százalékát kell megfizetni a forgalomba helyezéskor. Az avultatási táblázat változása nem kapott nagy publicitást, ám sokan tudtak róla, így augusztustól jelentősen megugrott a használtautó-import. Ennek az lett az eredménye, hogy – a Datahouse adatai szerint – a tavaly külföldről behozott autók átlag életkora 8,3 év volt, s közel ötven százalékuk, 12867 darab már elmúlt tízéves, amikor Magyarországon forgalomba helyezték. Amíg júliusban 2100 körül helyeztek forgalomba külföldi eredetű használt kocsit, a következő hónapban 3300-at, szeptember, október, november folyamán pedig 3800 körül volt ez a szám. Decemberben csupán a forint mélyrepülése miatt esett vissza a júliusi szintre.

Abban az esetben, ha az euró tartósan 300 forint alatt marad, egy vállalkozás már komolyan támaszkodhat a használatutó-importra, és ez lehet az AAA Auto visszatérési tervének hátterében. Nyilván meg is teheti, mert tavaly 13,4 százalékos növekedéssel, 44828 használt gépkocsit adott el. Ebből csaknem 33000 Csehországban, 11600 Szlovákiában talált gazdára, és még a szeptembertől működő moszkvai kereskedés is 300 gépkocsit értékesített. Anyagilag is jól megy a cégnek. A tavalyi kilenchavi öszszesítés szerint az árbevétel 35 százalékkal, 201,5 millió eruróra, a nettó profit pedig 53 százalékkal, 5,2 millióra nőtt, miközben az eladott gépkocsik száma 14, az eladási átlagár 18 százalékkal emelkedett. A csoport EBITDA-ja pedig 46,6 százalékkal, 13,2 millió euróra bővült. Mindez már egybevethető a 2007 derekán elért számokkal.

Ennek ellenére az AAA-részvények árfolyama ősz óta sem a prágai, sem a budapesti tőzsdén nem emelkedik. Amikor az AAA Auto Group NV 2009 márciusában bejelentette, hogy kivonul a magyar piacról, egyben azt is közölte, nem hagyja el a budapesti tőzsdét. A 2007 szeptemberében Budapesten 501 forintos, Prágában pedig 55 koronás kibocsátási árral indult AAA-papír 32 millió eurós tőkebevételt hozott a kibocsátónak. A részvények értéke az első másfél év alatt óriásit zuhant: 56 forintért, illetve 5,9 koronáért lehetett megvásárolni. Azóta persze volt némi emelkedés, hiszen manapság 200 forint körül, illetve valamivel 18 korona fölött kereskednek vele, de a napi forgalom igen alacsony. Nem is csoda, hiszen alig van már közkézhányad, miután a cégalapító-tulajdonos Anthony James Denny 2008 óta időnként be szokott vásárolni a papírokból, így ma már az AAA 76,59 százaléka van a kezében. A fentiek azt mutatják, alaposan ráfáztak azok a befektetők, akik a kibocsátáskor bevásároltak a cég papírjaiból.

A cég tavalyi három negyedéves ereményei szépen alakultak. Ám 2008-ban az AAA Auto Group vesztesége 27,9 millió euróra emelkedett az egy évvel korábbi 4,78 millióról. A csoportszintű veszteség nagy részét, 4,6 millió eurót Magyarországon érte el a cég, amelyet indokolatlan piacelsőségi reklámok miatt a Gazdasági Versenyhivatal négymillió forintra bírságolt 2007-ben. A következő év elején pedig azzal a reklámmal hívta fel magára a figyelmet, hogy az általa biztosított hitelnél a THM elérheti a 98,58 százalékot, az ügyleti kamat felső határa pedig 58,07 százalék.

A csoportnak négy éve 47 telephelye volt Csehország, Szlovákia, Lengyelország, Románia és Magyarország területén. Nálunk 2008 márciusában nyílt a kilencedik telep Győrben, majd rövidesen megkezdődtek a bezárások, majd következett a távozás 2009 tavaszán.

Demeter Kálmán-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.