BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Alig van hely Terjeszkedésre

Európa kiskereskedelmi piacán szinten maradtak a bérleti díjak, a budapesti tapasztalatok is inkább stagnálást mutatnak. Egyre több országban komoly problémát okoznak az elmaradó fejlesztések, így a felső kategóriás helyszíneken komoly verseny várható a terjeszkedő márkák és kereskedőik között.

A változékony gazdasági környezet és a gyenge kiskereskedelmi forgalom ellenére a bérleti díjak szinten maradtak, mert a kiskereskedők a korlátozottan rendelkezésre álló legjobb területekért versenyeznek Európa nagyvárosaiban – derül ki a CBRE legfrissebb kutatásából. A bérlői kereslet a nagyvárosok központjára összpontosul, és a kiskereskedők egyre erősebb versenyben állnak az elérhető területekért. Mindazonáltal a bérlők továbbra is kedvezőbb feltételekért és kedvezményekért küzdenek, többek között jelentős kiépítési hozzájárulásért, és ez néhány esetben egyre hosszabbá teszi a szerződéstárgyalások lezárását.

Neville Moss, a CBRE európai kiskereskedelmi kutatásokért felelős vezetője a jelentést kommentálva elmondta, bár a kiskereskedelmi ingatlanok bérletidíj-szintje változatlan, az első osztályú üzlethelyiségekért folytatott verseny azt mutatja, a kereskedők pozitívan vélekednek az európai nagyvárosok központjainak hosszú távú kilátásairól. Annak ellenére, hogy a kiskereskedelem továbbra is kihívásokkal teli – hiszen a fogyasztók visszafogják kiadásaikat –, számos kereskedő továbbra is hálózata bővítésével foglalkozik: néhányan egyenesen agresszív terjeszkedésbe kezdtek 2011-ben, kiváltképp az Inditex csoport tagjai (Zara, Pull & Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara), illetve a H&M. Néhány amerikai márka, mint a Forever 21, az Abercrombie & Fitch vagy a Banana Republic szintén bővült Európában – húzta alá a szakember.

Borbély Gábor, a CBRE magyarországi elemzési és tanácsadási vezetője szerint néhány budapesti pláza vetekszik a Váci utca bérleti díjaival, azonban a legtöbb bevásárlóközpontban még bőven elmaradnak a belvárosi szinttől. Tavaly a hazai piacot átlagosan az árak stagnálása jellemezte, egy-két budapesti bevásárlócentrumban ugyan emelkedtek a bérleti díjak, ugyanakkor a fővároson kívüli piacokon inkább a csökkenés volt még jellemző.

A Jones Lang LaSalle Európa retailpiacait a vonzerejük alapján értékelte 150 vezető nemzetközi kiskereskedő jelenlétének elemezésével. Az 55 helyszínre kiterjedő vizsgálat alapján kiderült, míg London vonzza a legnagyobb számú nemzetközi kiskereskedőt, addig az USA exportálja a legtöbbet. A változékony gazdasági környezet ellenére a kiskereskedők hosszabb távú expanziós stratégiát alkalmaznak, a célirányos bővülés folyamatban van.

„Az európai gazdaság – és különösen a kiskereskedelmi szektor – hatalmas nehézségekkel küzd, mindazonáltal a kiskereskedők étvágya Európa legjobb területei iránt továbbra is erős marad. Számos vezető nemzetközi márka kizárólag kiemelkedő helyszíneken hajlandó terjeszkedni, ennél kevesebbel nem éri be. Ez a trend a prémium elhelyezkedésű üzletek bérleti díjait tovább emeli, míg a másodlagos helyszíneken magasabb az üresedés, illetve csökken a területek iránti kereslet” – mondta James Dolphin, a Jones Lang LaSalle kiskereskedelmi részlegének vezetője.

A társaság tanulmánya is megjegyzi, hogy a kiskereskedelmi piacon tapasztalható elkülönülés a korlátozott számú bevásárlóközpont-fejlesztés következtében tovább éleződik, főleg az érettebb nyugati piacokon, ugyanis a legrangosabb kiskereskedelmi márkák igényeinek megfelelő modern területi kínálat a legtöbb piacon továbbra is szűkös marad. A fejlesztések korlátozott száma is hozzájárul a nemzetközi terjeszkedéshez, hiszen a nyugati kiskereskedők kénytelenek külföldre menni a növekvő értékesítési lehetőségek reményében. Vannak olyan európai városok, ahol bár a piaci fundamentumok erősek, mégis alacsony a nemzetközi márkák jelenléte. Ezek elsősorban a skandináv piacok, Oslo, Helsinki, Göteborg és Malmö, illetve néhány nagy-britanniai, francia és német vidéki város. Ezek a települések minden bizonnyal hamarosan felkerülnek a terjeszkedni kívánó nemzetközi kiskereskedők térképére.

„Sajnos jelenleg Magyarország nem az elsődleges célpont a nemzetközi márkák számára a régióban. Főként a diszkontláncok, az alacsonyabb és középkategóriájú márkák keresik a lehetőségeket, de a többség 6-12 hónapra felfüggesztette terjeszkedését a gazdasági helyzetre és a kiskereskedelmi piac nehézségeire hivatkozva. Pozitív döntésükre várva, mi addig is próbáljuk ellátni a kereskedőket átfogó, naprakész információkkal, ami esetleg elősegítheti a magyarországi piacra való mielőbbi belépésüket” – egészítette ki a felmérés eredményét Pál Erika, a Jones Lang LaSalle magyarországi irodájának kiskereskedelmi vezetője.

VG-összeállítás-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.