Februárban a tavalyi februárhoz képest 20 százalékkal több, 4262 új személyautót helyeztek forgalomba, és 21 százalékkal, 953-ra emelkedett az újonnan rendszámot kapott kishaszon- járművek száma. Ez nyilván nem várt jó hír a két kategóriát forgalmazó márkakereskedőknek, akik egy hónapja még attól tartottak, hogy a februári piaci kép már egyáltalán nem lesz olyan derűs, mint a januári volt. Akkor ugyanis a tavaly, alacsonyabb áron megrendelt autókat helyezték forgalomba, hogy a vásárlók részesülhessenek az idei alacsonyabb regisztrációs adó előnyeiből is.
Így tehát az, hogy első két hónapban 9196 személykocsi és 1833 kishaszonjármű talált gazdára, bizakodóvá tehetné a kereskedőket, hiszen erre az évre 52 ezer autó és 12 ezer furgon eladását prognosztizálta a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE).„Az autóbérlés és a lízing díjának áfamentessége érezhetően felkeltette az ügyfelek érdeklődését a flottakezelőknél és az autókereskedőknél egyaránt. Ennek hatása azonban még nem érezhető, mert mire megrendelik, kiszállítják az autót, hónapok telnek el” – mondta Eppel János, a Porsche Hungaria ügyvezető igazgatója, s egyben az MGE alelnöke, aki szerint azonban nem tartható az eddigi forgalomba helyezési hullám. Egyrészt azért, mert a tavalyi első két hónap forgalma nagyon alacsony volt, tehát csak ahhoz képest számít jelentősnek a növekedés. Másrészt egyszeri tételek emelték a statisztikát: több, tavaly megrendelt flottát helyeztek forgalomba az elmúlt hetekben, emellett voltak áthúzódó szállítások, és még februárban is éreztette a hatását a regisztrációs adó csökkentése.
Az első két hónapban a Porsche Hungaria márkái közül a Skoda vezeti a magyar személyautó-, a Volkswagen pedig a kishaszonjármű-piacot. Ez utóbbi a tavalyi MÁV-tendernek köszönhető, amelynek egy részét már decemberben is kiszállították, és az idén folytatódott a furgonok átadása. A Skoda esetében pedig korábban hosszú volt a szállítási határidő, és sok, még tavaly ősszel megrendelt autó érkezett meg ebben az évben.
Az ősszel azt lehetett hallani a szakmában, hogy néhány év múlva a ma még magyar tulajdonban lévő vállalkozások jelentős része külföldi kézbe kerül. Eppel János azonban ezt rémhírnek tartja, mondván: „Kisbefektető azért nem jön, mert manapság túl nagy az üzleti kockázat, jelentős a feketegazdaság aránya, a nagybefektetők számára pedig túl kicsi a piac. Pedig 2007-ben hozzávetőleg 1100 autószalon volt Magyarországon, s ebből tavaly szeptemberre már csak 722 maradt, úgyhogy lehetett volna olcsón vásárolni telephelyet. De a csődbe ment kereskedésekre negyedáron sem volt jelentkező.”
A Porsche Hungaria vezetője szerint az autókereskedelem hosszú távon nem vonzó befektetés, hiszen nagy a befektetési igény a realizálható forgalomhoz és különösen az eredményhez képest. Ma az árbevétel-arányos eredmény a nagyon jól működő kereskedéseknél sem több 2-2,5 százaléknál, és szakmai átlag egy százalék körül van. Ezért Eppel János biztos abban, hogy az idén tovább csökken a kereskedések száma, hiszen kevés autó talál gazdára, csökken a futásteljesítmény, így a szervizigény is, és a vásárlóerő zsugorodása miatt sokan járnak „fekete műhelyekbe”.
Pedig amióta zuhant az eladások száma, már a hitel- és biztosításközvetítési díjbevételre sem számíthatnak a márkakereskedők, akik számára a túlélés egyetlen esélye a szakszerviz. A márkaszervizek most jórészt abból élnek, hogy megnőtt a flottaértékesítés aránya, és a cégek a magánszemélyeknél használják az autójukat, és számlára végeztetik a karbantartást.
Ilyen piaci körülmények között a Porsche Hungaria idei terve mintegy 20 ezer személy- és haszonjármű kiszállítása a tavalyi nem egészen 19 ezerrel szemben. Tegyük hozzá, hogy a cég 2004-ben közel 44 ezret szállított ki, ugyanakkor a Datahouse adatai szerint tavaly összesen
45094 új személygépkocsi kapott magyar rendszámot.
Az újautó-piac tavalyi stagnálása ellenére a Volvo tavaly 33 százalékkal ,1184 darabra növelte eladásait, így a Volvo piaci részesedése a prémium szegmensben közel 24 százalékra nőtt – mondta Bodrogai Gábor, a tavaly 35 százalékos növekedés révén 10,653 milliárd forintos nettó árbevételt elért Volvo Autó Hungária ügyvezető igazgatója, kiemelve, hogy a kedvező tendencia az idén is folytatódott. Az első két hónapban a Volvo márkakereskedők 232 új autót értékesítettek, s a Volvo Autó Hungária az idén összesen 1220 új gépkocsi eladását tervezi. Az egy hónapja indított Volvo Selekt minőségi használtautó-programban 28 kocsi talált gazdára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.