BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Átmeneti erősödés az autópiacon

Noha jelentősen bővült az autópiac, nem tartható az eddigi forgalomba helyezési hullám. Ezért az idén tovább csökken a kereskedések száma, de nem várható, hogy külföldi befektetők vásárolják meg a csődbe ment vállalkozásokat.

Februárban a tavalyi februárhoz képest 20 százalékkal több, 4262 új személyautót helyeztek forgalomba, és 21 százalékkal, 953-ra emelkedett az újonnan rendszámot kapott kishaszon- járművek száma. Ez nyilván nem várt jó hír a két kategóriát forgalmazó márkakereskedőknek, akik egy hónapja még attól tartottak, hogy a februári piaci kép már egyáltalán nem lesz olyan derűs, mint a januári volt. Akkor ugyanis a tavaly, alacsonyabb áron megrendelt autókat helyezték forgalomba, hogy a vásárlók részesülhessenek az idei alacsonyabb regisztrációs adó előnyeiből is.

Így tehát az, hogy első két hónapban 9196 személykocsi és 1833 kishaszonjármű talált gazdára, bizakodóvá tehetné a kereskedőket, hiszen erre az évre 52 ezer autó és 12 ezer furgon eladását prognosztizálta a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE).„Az autóbérlés és a lízing díjának áfamentessége érezhetően felkeltette az ügyfelek érdeklődését a flottakezelőknél és az autókereskedőknél egyaránt. Ennek hatása azonban még nem érezhető, mert mire megrendelik, kiszállítják az autót, hónapok telnek el” – mondta Eppel János, a Porsche Hungaria ügyvezető igazgatója, s egyben az MGE alelnöke, aki szerint azonban nem tartható az eddigi forgalomba helyezési hullám. Egyrészt azért, mert a tavalyi első két hónap forgalma nagyon alacsony volt, tehát csak ahhoz képest számít jelentősnek a növekedés. Másrészt egyszeri tételek emelték a statisztikát: több, tavaly megrendelt flottát helyeztek forgalomba az elmúlt hetekben, emellett voltak áthúzódó szállítások, és még februárban is éreztette a hatását a regisztrációs adó csökkentése.

Az első két hónapban a Porsche Hungaria márkái közül a Skoda vezeti a magyar személyautó-, a Volkswagen pedig a kishaszonjármű-piacot. Ez utóbbi a tavalyi MÁV-tendernek köszönhető, amelynek egy részét már decemberben is kiszállították, és az idén folytatódott a furgonok átadása. A Skoda esetében pedig korábban hosszú volt a szállítási határidő, és sok, még tavaly ősszel megrendelt autó érkezett meg ebben az évben.

Az ősszel azt lehetett hallani a szakmában, hogy néhány év múlva a ma még magyar tulajdonban lévő vállalkozások jelentős része külföldi kézbe kerül. Eppel János azonban ezt rémhírnek tartja, mondván: „Kisbefektető azért nem jön, mert manapság túl nagy az üzleti kockázat, jelentős a feketegazdaság aránya, a nagybefektetők számára pedig túl kicsi a piac. Pedig 2007-ben hozzávetőleg 1100 autószalon volt Magyarországon, s ebből tavaly szeptemberre már csak 722 maradt, úgyhogy lehetett volna olcsón vásárolni telephelyet. De a csődbe ment kereskedésekre negyedáron sem volt jelentkező.”

A Porsche Hungaria vezetője szerint az autókereskedelem hosszú távon nem vonzó befektetés, hiszen nagy a befektetési igény a realizálható forgalomhoz és különösen az eredményhez képest. Ma az árbevétel-arányos eredmény a nagyon jól működő kereskedéseknél sem több 2-2,5 százaléknál, és szakmai átlag egy százalék körül van. Ezért Eppel János biztos abban, hogy az idén tovább csökken a kereskedések száma, hiszen kevés autó talál gazdára, csökken a futásteljesítmény, így a szervizigény is, és a vásárlóerő zsugorodása miatt sokan járnak „fekete műhelyekbe”.

Pedig amióta zuhant az eladások száma, már a hitel- és biztosításközvetítési díjbevételre sem számíthatnak a márkakereskedők, akik számára a túlélés egyetlen esélye a szakszerviz. A márkaszervizek most jórészt abból élnek, hogy megnőtt a flottaértékesítés aránya, és a cégek a magánszemélyeknél használják az autójukat, és számlára végeztetik a karbantartást.

Ilyen piaci körülmények között a Porsche Hungaria idei terve mintegy 20 ezer személy- és haszonjármű kiszállítása a tavalyi nem egészen 19 ezerrel szemben. Tegyük hozzá, hogy a cég 2004-ben közel 44 ezret szállított ki, ugyanakkor a Datahouse adatai szerint tavaly összesen

45094 új személygépkocsi kapott magyar rendszámot.

Az újautó-piac tavalyi stagnálása ellenére a Volvo tavaly 33 százalékkal ,1184 darabra növelte eladásait, így a Volvo piaci részesedése a prémium szegmensben közel 24 százalékra nőtt – mondta Bodrogai Gábor, a tavaly 35 százalékos növekedés révén 10,653 milliárd forintos nettó árbevételt elért Volvo Autó Hungária ügyvezető igazgatója, kiemelve, hogy a kedvező tendencia az idén is folytatódott. Az első két hónapban a Volvo márkakereskedők 232 új autót értékesítettek, s a Volvo Autó Hungária az idén összesen 1220 új gépkocsi eladását tervezi. Az egy hónapja indított Volvo Selekt minőségi használtautó-programban 28 kocsi talált gazdára.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.