Folyik a párizsi 1-es metró átállítása automatikus üzemre. A teljesen automatikus, és ezzel vezetőnélküli üzemre való váltáshoz szükséges automatizálást a Siemens újította fel. Az átalakításnak köszönhetően a vonal energiahatékonysága nő, akár 15 százalékos megtakarítás is várható a német társaság közleménye szerint. A szerelvények, amelyek jelenleg 105 másodpercenként követik egymást, automatikus üzemben majd akár 85 másodpercenként is érkezhetnek.
A 17 kilométer hosszú 1-es vonal napi 750 ezer utast szállít, vagyis a párizsi metróhálózat legforgalmasabb vonala. Az átalakítás alatt fenn kell tartani a folyamatos üzemet, ezért a Siemens vasút-automatizálási részlege dolgozik.
A régi szerelvényeket folyamatosan cserélik újakra; ennek során vegyes üzemet kell fenntartani. 2012 márciusában már 14 szerelvény jár vezető nélkül, és 2013 elején mind a 49 új szerelvény automatizált üzemben fog közlekedni, úgyhogy elérik a teljes szállítási kapacitást. A vonatok követési ideje rugalmasan igazítható a forgalmi igényekhez. Az állomásokon speciális peronajtók gondoskodnak a biztonságról.
Az új rendszer automatikusan felismeri a szerelvény pozícióját, így éjjel nem kell bekapcsolva tartani. Ezzel energia takarítható meg. Ugyancsak „magától tudja” a szerelvény, hogy a pálya mely szakaszán van, ha egy esetleges leállást követően kell újra indulnia, és azt is felismeri, hogy van-e a közelében másik szerelvény. Ha szabad a pálya, automatikusan begördül a következő állomásra, ahol a szervizműszakiak elhárítják az esetleges hibát. Így a műszaki problémák miatti késések is minimalizálhatók.
A budapestiek közben arra várnak, mikor lesz jobb a saját metrójuk közlekedése. Bár március elején a BKV már közzétette, hogy a 2-es metró vonalán éjszakánként tesztelik a francia Alstom által gyártott új metrószerelvény, a Metropolis prototípusát, egyelőre épp a 2-es vonalról érkezett újabb műszaki problémáról hír. Az Indóház Online azt írja, hogy hétfő délután a vonalon alaposan lelassult forgalom, mert elromlott a biztosítóberendezés a Déli pályaudvarnál. A BKV fődiszpécserének tájékoztatása szerint a műszaki hiba miatt metrópótló autóbuszokat nem kell beállítani, a hiba elhárításán már dolgoznak a szakemberek.
Ettől éjjel remélhetőleg folytatódhat a Metropolis tesztje, amely a tervek szerint körülbelül egy hónapig tart.
A BKV és az Alstom által 2006 májusában kötött szerződés szerint 215 millió euróért 22, egyenként öt kocsiból álló, vezetőfülkés szerelvény érkezik a 2-es metró vonalára, az új 4-es metróvonalra pedig 15, egyenként négy kocsiból álló, vezetőfülke nélküli jármű. Az Alstom által 2009 áprilisában megkezdett típusvizsgálati tesztek során számos műszaki probléma felszínre került. Egy 2011-es új megállapodással azonban újra életbe lépett a 2006-os szerződés, az Alstom pedig ismét kérelmezte a típusengedélyt.
Az új eljárás keretében NKH hiánypótlásra szólította fel Alstomot, ennek része az említett tartampróba, amely az utolsó fázisnál tart.
Az NKH várhatóan júniusban adja meg a típusengedélyt, július-augusztusban pedig megkezdődhet a sorozatszerelvények szállítása és forgalomba állítása. A BKV folyamatosan figyelemmel kíséri a teszteket és – mint korábban jelezte - semmilyen hibát nem fogad el.
Világgadzaság Online-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.