A baj csak az, hogy egyre szűkül a piac. Amíg fél évtizede a Nagykörút szinte minden száz méterére jutott egy outdoor üzlet, addig mára alig maradt egy-kettő. Például a magashegyi-vízi túrafelszereléseket kínáló magyar hálózat, a Mountex neve alatt a válság előtti 13 helyett ma csak négy bolt és egy maradék árut forgalmazó outlet működik.
„Ma szinte luxuscikknek számít mindaz, ami nem tartozik az alapvető fogyasztási cikkek körébe” – jellemezte a piaci helyzetet Bari Zsolt, a Hervis értékesítési vezetője, hozzátéve, az áruházláncnál szinte kizárólag a kerékpár-értékesítés fejlődik, igaz, az legalább „számottevő mértékben”. A cég 2011-es árbevétele már csupán 1-2 százalékkal maradt el a tavalyelőttitől, de az a fő eredmény, hogy sikerült jelentősen csökkenteni a veszteséget.
A sportszerlánc nyolcadik fővárosi egysége októberben nyílt a KöKi bevásárlóközpontban. Az ezer négyzetméteres üzlet a 29. Hervis, miután az ősz folyamán avatták a második szegedi áruházat. A Határ úti Europarkban lévő Hervis áruház forgalma érezhetően csökkent a KöKi nyitását követően, de a társaság megtartja mindkét egységet. Más a helyzet Szegeden, ahol most azt vizsgálják, érdemes-e tovább működtetni a régebbi áruházat. A cég nem tervez áruháznyitást ebben az évben.
A bevásárlóközpontok a válság előtt 5-10 éves szerződéseket kötöttek bérlőikkel, de az a megállapodás, amely 250 forintos euróárfolyamon született, ma szinte kitermelhetetlen terhet jelent. A Hervisnek is ez a legfőbb gondja. Más a Decathlon helyzete, hiszen csak a soroksári áruházat bérli, a többi saját tulajdonban van, és ez igen jó döntésnek bizonyult, bár mint Pósfai Gábor ügyvezető igazgató elmondta, importáló kereskedelmi vállalatként a forint gyengesége sok gondot okoz a cégnek. A Decathlon ugyanakkor az árfolyamesés és az áfaemelés ellenére sem emelte az árait, s ennek köszönhetően az idei első két havi árbevétel több mint tíz százalékkal meghaladja a tavaly január–februárban elértet. A baj csak az, hogy az árrés sokkal alacsonyabb, így a nyereség a magasabb forgalom ellenére sem emelkedett a bázis fölé. A decemberi forgalomról pedig jobb nem beszélni: az enyhe időjárás miatt meg sem mozdult a téli sportfelszerelés-készlet.
December elején Debrecenben nyílott a 13. Decathlon áruház. A közel hárommillió euróba került, kétezer négyzetméteres egysége beváltotta a reményeket, Pósfai Gábor ugyanakkor kiemelte, ugyan a cég továbbra is szeretné Nyíregyházán, Pécsen és Szegeden folytatni a hálózatbővítést, de arról nincs elképzelés, mikor nyílhat rá mód. A Decathlon beruházások összértéke 2005 óta meghaladta a 40 millió eurót, és ehhez járult a másfél éve működő hatvani logisztikai központ, amely egymagában négymilliárd forintba került.
Novemberben nyitotta meg első szlovákiai Sportfactory üzletét Kassán a Szinga-sport Kft. A céget 21 éve alapította Gém Zoltán, aki korábban négy évig volt a szingapúri vízilabda-válogatott edzője. Az üzletember hálózatához 90 bolt tartozik országszerte: fele Playersroom, fele a tavaly bevezetett Sportfactory név alatt működik, s közülük hat az outlet. Az üzletek jó részét a 400 fős cég üzemelteti, de három éve franchise-partnerekkel is szerződést kötnek. Mindkét márkanévhez webáruház is kapcsolódik.
Az összesen 7000 fős Amer Sports fennállása legjobb évét zárta 2011-ben, hiszen a forgalom 9, az adózás, kamatfizetés, és rendkívüli tételek előtti eredmény, az EBIT pedig 26 százalékkal emelkedett csoportszinten. Az Amer Sports összbevétele 2011-ben meghaladta az 1,9 milliárd eurót, az európai és közel-keleti régió forgalma 917,6 millió volt, a cég piaci értéke közel 1,2 milliárd, részvényeit a Helsinki Értéktőzsdén jegyzik. Az idén is fejlődést vár Heikki Takala elnök-vezérigazgató, megjegyezve ugyanakkor, hogy a télisport-felszerelések forgalma lassan indult a legfontosabb piacokon – Egyesült Államok, Németország, Franciaország, Japán, Kanada és Ausztria – a meleg időjárása miatt. Az idei tavaszi-nyári szerzonra viszont a tavalyinál 28 százalékkal magasabb a ruházati termékek és 14-gyel a lábbelik rendelésállománya. A 33 országban kereskedő vállalat egy év alatt 150-ről 172-re növelte áruházai számát, ugyanakkor hét k+f részlegének alkalmazotti állománya 514-ről 583-ra bővül az év végéig. A fejlesztésre az egy évvel korábbi 57,4 millió eróval szemben 64,2 milliót fordított az Amer Sports.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.