BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az Amer Sports a magyar piacon

Új sportszerimportőr lépett a szűkülő piacra. A kereskedőket pedig egyszerre sújtotta a gyenge forint és a decemberi meleg időjárás.

Megkezdte magyarországi tevékenységét a finn sportfelszereléseket forgalmazó Amer Sports, amely ezentúl több világmárka képviseletét látja el hazánkban. Kezdetben több mint negyven önálló szaküzlet forgalmazza az Amer Sports kínálatát, ugyanakkor a Hervis, a 17 tagú Intersport lánc, valamint a magyar tulajdonban lévő Playersroom hálózat is a finn nagykereskedőtől kap Solomon cipőket, illetve az első két lánc Atomic sífelszerelést is.

A baj csak az, hogy egyre szűkül a piac. Amíg fél évtizede a Nagykörút szinte minden száz méterére jutott egy outdoor üzlet, addig mára alig maradt egy-kettő. Például a magashegyi-vízi túrafelszereléseket kínáló magyar hálózat, a Mountex neve alatt a válság előtti 13 helyett ma csak négy bolt és egy maradék árut forgalmazó outlet működik.

„Ma szinte luxuscikknek számít mindaz, ami nem tartozik az alapvető fogyasztási cikkek körébe” – jellemezte a piaci helyzetet Bari Zsolt, a Hervis értékesítési vezetője, hozzátéve, az áruházláncnál szinte kizárólag a kerékpár-értékesítés fejlődik, igaz, az legalább „számottevő mértékben”. A cég 2011-es árbevétele már csupán 1-2 százalékkal maradt el a tavalyelőttitől, de az a fő eredmény, hogy sikerült jelentősen csökkenteni a veszteséget.

A sportszerlánc nyolcadik fővárosi egysége októberben nyílt a KöKi bevásárlóközpontban. Az ezer négyzetméteres üzlet a 29. Hervis, miután az ősz folyamán avatták a második szegedi áruházat. A Határ úti Europarkban lévő Hervis áruház forgalma érezhetően csökkent a KöKi nyitását követően, de a társaság megtartja mindkét egységet. Más a helyzet Szegeden, ahol most azt vizsgálják, érdemes-e tovább működtetni a régebbi áruházat. A cég nem tervez áruháznyitást ebben az évben.

A bevásárlóközpontok a válság előtt 5-10 éves szerződéseket kötöttek bérlőikkel, de az a megállapodás, amely 250 forintos euróárfolyamon született, ma szinte kitermelhetetlen terhet jelent. A Hervisnek is ez a legfőbb gondja. Más a Decathlon helyzete, hiszen csak a soroksári áruházat bérli, a többi saját tulajdonban van, és ez igen jó döntésnek bizonyult, bár mint Pósfai Gábor ügyvezető igazgató elmondta, importáló kereskedelmi vállalatként a forint gyengesége sok gondot okoz a cégnek. A Decathlon ugyanakkor az árfolyamesés és az áfaemelés ellenére sem emelte az árait, s ennek köszönhetően az idei első két havi árbevétel több mint tíz százalékkal meghaladja a tavaly január–februárban elértet. A baj csak az, hogy az árrés sokkal alacsonyabb, így a nyereség a magasabb forgalom ellenére sem emelkedett a bázis fölé. A decemberi forgalomról pedig jobb nem beszélni: az enyhe időjárás miatt meg sem mozdult a téli sportfelszerelés-készlet.

December elején Debrecenben nyílott a 13. Decathlon áruház. A közel hárommillió euróba került, kétezer négyzetméteres egysége beváltotta a reményeket, Pósfai Gábor ugyanakkor kiemelte, ugyan a cég továbbra is szeretné Nyíregyházán, Pécsen és Szegeden folytatni a hálózatbővítést, de arról nincs elképzelés, mikor nyílhat rá mód. A Decathlon beruházások összértéke 2005 óta meghaladta a 40 millió eurót, és ehhez járult a másfél éve működő hatvani logisztikai központ, amely egymagában négymilliárd forintba került.

Novemberben nyitotta meg első szlovákiai Sportfactory üzletét Kassán a Szinga-sport Kft. A céget 21 éve alapította Gém Zoltán, aki korábban négy évig volt a szingapúri vízilabda-válogatott edzője. Az üzletember hálózatához 90 bolt tartozik országszerte: fele Playersroom, fele a tavaly bevezetett Sportfactory név alatt működik, s közülük hat az outlet. Az üzletek jó részét a 400 fős cég üzemelteti, de három éve franchise-partnerekkel is szerződést kötnek. Mindkét márkanévhez webáruház is kapcsolódik.

Az összesen 7000 fős Amer Sports fennállása legjobb évét zárta 2011-ben, hiszen a forgalom 9, az adózás, kamatfizetés, és rendkívüli tételek előtti eredmény, az EBIT pedig 26 százalékkal emelkedett csoportszinten. Az Amer Sports összbevétele 2011-ben meghaladta az 1,9 milliárd eurót, az európai és közel-keleti régió forgalma 917,6 millió volt, a cég piaci értéke közel 1,2 milliárd, részvényeit a Helsinki Értéktőzsdén jegyzik. Az idén is fejlődést vár Heikki Takala elnök-vezérigazgató, megjegyezve ugyanakkor, hogy a télisport-felszerelések forgalma lassan indult a legfontosabb piacokon – Egyesült Államok, Németország, Franciaország, Japán, Kanada és Ausztria – a meleg időjárása miatt. Az idei tavaszi-nyári szerzonra viszont a tavalyinál 28 százalékkal magasabb a ruházati termékek és 14-gyel a lábbelik rendelésállománya. A 33 országban kereskedő vállalat egy év alatt 150-ről 172-re növelte áruházai számát, ugyanakkor hét k+f részlegének alkalmazotti állománya 514-ről 583-ra bővül az év végéig. A fejlesztésre az egy évvel korábbi 57,4 millió eróval szemben 64,2 milliót fordított az Amer Sports.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.