A MÁV átalakításába beletörött a bicskánk, vagy ha bele nem is törött, benne maradt – mondta Orbán Viktor a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Gazdasági Évadnyitóján. Nem sokat kellett várni a miniszterelnöki szavak után, hogy pontosabb képet kapjunk, mi vár a vasútra: akár háromszáz vonattal is kevesebb közlekedhet április közepétől.
Nyolc-nyolc és fél százalék körüli kapacitáscsökkentés jöhet – közölte Völner Pál államtitkár néhány órával azután, hogy jelentős járatszűkítésről szóló, állítólag a fejlesztési minisztériumból származó koncepció szivárgott ki. Az a tervezet, amelyet az index.hu megszellőztetett, 10 százalékosat némileg meghaladó arányról szólna, 412 járat megszüntetéséről, a Völner által említett adat körülbelül 250-300 vonatot jelenthetne. Hátravan azonban még az egyeztetés a szakszervezetekkel a konkrét részletekről. A minimális alapszolgáltatást, amelyet a törvény előír, a busz- és a vasútjáratok összességére érti a szaktárca.
Az államtitkár sajtótájékoztatóján arról beszélt, hogy valótlanságok jelentek meg a sajtóban, kérdésünkre azonban azt válaszolta, hogy nem olvasta azt a koncepciót, amely kiszivárgott, így nem tudja pontosan elmondani, mi belőle igaz, és mi nem. Azt azonban elmondta, hogy vonalbezárásra nem kerül sor. Erről egyébként maga a koncepció sem ír, csupán különösen nagy mértékű járatszűkítésekről, lenne például nem egy olyan vonal, ahol naponta 3-4 vonatpár közlekedne. A Székesfehérvár és Szombathely közti vonal lehet az egyik legnagyobb vesztes, ott 18 járat szűnhet meg, Szeged és Cegléd közt 13, a fővárosból indulók közül a Budapest-Szolnok-Békéscsaba-Lőkösháza vonalon 12 járat nem indulhat egy hónap múlva.
Olyan vonal nem lesz, amelyen ne maradnának vonatok, mégis, sokkal kevesebb járat lesz az eddiginél. Komáromról Esztergomba például naponta 14 vonat jár most, a tervezet szerint ebből mindössze kettő maradna. Több olyan vonalon is szinte teljes egészében leállna a közlekedés, amelyet még a Gyurcsány-kormány idején bezártak, majd a jelenlegi kabinet hatalomra kerülése után újra megnyitottak. A statisztika ettől függetlenül nem fog bezárt vonalakról szólni: Eger és Szilvásvárad, Kiskunhalas, Kiskunfélegyháza és Bátaszék, vagy épp Ózd és Kazincbarcika között is fog néhány vonat járni, de ez csupán annyit jelent, hogy néhány járat megmarad naponta. Fontos azonban mindehhez hozzátenni, hogy ez még csupán koncepció, még változhat.
A MÁV teljes adóssága 240 milliárd forint körül van jelenleg, az államtitkár annyit mondott a spórolási tervekről: egy tételből nem lehet az egész rendszer gondjait megoldani. Szükség lehet például a kedvezményrendszer átalakítására is – hozta fel példának az államtitkár, aki szerint apróbb lépéseken lehet kimondottan sokat spórolni. A járatszűkítésektől mintegy 8 milliárdos megtakarítást remél.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.