Négy évvel a befektetés bejelentését követően ma avatják fel hivatalosan a Mercedes-Benz legújabb gyárát Kecskeméten. Az autógyár voltaképpen már két hónappal ezelőtt is alkalmas volt a sorozatgyártásra, és január végén már több mint száz itt készült B osztályú Mercedest próbáltak ki a magyar utakon, és az előszériás termelés minőségét tesztelő Daimler-mérnökök több mint elégedettek voltak az eredménnyel. Ez azért is nagy szó, mert a dolgozók nagy része nem a járműiparból került a gyárba.
A sorozatgyártás a B osztállyal kezdődött, ám arról újabban nem esik szó, mikorra tervezik a második modell gyártását. A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. tavaly nyáron kiadott közleménye szerint ugyanis a Mercedes-Benz négy új kompaktautója közül kettőt gyártanak majd Kecskeméten.
Miután 2008 júniusában bejelentették a 800 millió eurós beruházás helyszínét és októberben a kormány, valamint a Daimler AG együttműködési megállapodást kötött, 2009 őszén az építkezés is megkezdődött. A kecskeméti gyártócsarnokokban tavaly májusban fejezték be a műszaki berendezések felállítását és szeptembertől kezdődtek a gyártástesztelés különböző fokozatai. A munka során összeszerelték az első tesztautókat, és optimalizálták a teljes gyártóberendezést. A Mercedes-Benz gyár december 1-jén már 2000 embernek adott munkát. Egy évvel korábban még csak 700-an dolgoztak a gyárban, ahol az idén is folytatják a toborzást, hogy elérjék a kitűzött 2500 fős létszámot. A gyár 2012-ben elsősorban a gyártási területekre keres munkatársakat.
A későbbiekre is gondol a vállalat: Magyarországon elsőként a Mercedes-Benz vezette be – kecskeméti szakközépiskolákkal együttműködve – a német mintájú duális szakképzést. Ennek lényege, hogy a tanulók az iskolában és a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. képzési központjában az elméleti és gyakorlati tananyag mellett speciális szakterületi oktatásban is részesülnek.
A Daimleréhez hasonló nagyságrendű, 900 millió eurós az Audi győri beruházása, amely során a motorgyártás mellett eddig csupán sportkocsikat összeszerelő Audi Motor Hungária (AH) teljes gyártási folyamatot lefedő autógyárrá bővül. Az új fényezőüzembe már az év végén megérkeztek az első berendezések, elkészült az energiaellátó központ is, manapság pedig a karosszériagyárba telepítik a robotokat. Emellett tető alatt az összeszerelő üzem csarnoka és folyik a présüzem alapozása is. Az autógyár ugyanis 2013 első negyedévében kezdi meg a sorozatgyártást, de az előszéria gyártásába már az idén bele kell fognia az új üzemegységnek, és ez sok hónapos próbatermelést jelent.
A vállalat 1993-as alapítása óta az Audi több mint 4,3 milliárd euró értékű beruházást hajtott végre Magyarországon. Ebben az évben 70 mérnököt vesz fel a cég, miután 2 milliárd forintot fordítanak arra, hogy az AH tevékenységi köre járműfejlesztéssel bővüljön. A fenti összegből járműszimulációs berendezéseket vásárolnak, illetve különleges tesztlaborok létesülnek, ahol a mérnökök üzemi körülmények közötti hajtáslánc- és járművizsgálatokkal és az Audi-modellek tartóstesztjével foglalkozik majd, és a vizsgálatok eredményét a már piacon lévő modellek módosítására is felhasználják.
Az AH a szerszámgyárában is létesít 60 új munkahelyet azt követően, hogy tavaly ennek területe mintegy kétszeresére, 28 000 négyzetméterre bővült. December 31-én a győri vállalat létszáma az egy évvel korábbi 6138-cal szemben már 7322 volt, miután az év során több mint 1200 új munkatársat vettek fel. Ma pedig az alkalmazottak száma meghaladja a 7500-at.
Ebben az évben a tavalyinál 100 ezerrel több, összesen mintegy 320 ezer kész motor hagyja el az Opel Szentgotthárd Kft. szereldéjét, pedig az épülő új motorgyárban csak decemberben kezdődik meg a sorozatgyártás. Szentgotthárdon az új, félmilliárd eurós beruházással létrehozott gyárban több mint 400 gépet telepítenek, amelyek beállítása során egy-egy motort – próbaképpen – le is gyártanak. A termelés teljes felfutása után az Opel új motorjaiból évi félmillió készül itt majd.
Év végén az 1,6 literes benzinmotorral indul a sorozatgyártás, a jövő év elején a szintén 1,6 literes dízel lesz a következő, majd egy évvel később kerül sorra az ezer köbcentis háromhengeres benzinmotorcsalád. Az Opel által Flex Motorgyárnak elnevezett új üzemben áprilisban kezdődik meg a komplett motorok próbagyártása, és attól „Flex” az üzem, hogy a különféle motorok – a dízel és benzines, három- és négyhengeres, ezer köbcentis és 1,6-os – ugyanazokon a gyártósorokon készülhetnek. Az Opel – amely 1991 és 2010 között 735 millió eurót fektetett be Szentgotthárdon – az 500 millió eurós beruházással és négy év alatt nyolcszáz új munkahelyet teremt, így 2015-ben 1400 embernek ad munkát az Opel Szentgotthárd Kft.
Közös hazai beszállító
A kecskeméti Mercedes-gyár után az Audi Győrben épülő új autógyárához is szállítani fog konvejorokat és különleges szerelősorokat, a timári Rofa-Művek Kft., amely szállítósorok és különféle elektromos függőpályák mellett programvezérlésű automata targoncákat is exportál. Az exportcélpontok között szerepel a Mercedes dél-amerikai, a BMW egyesült államokbeli gyára, valamint a Volkswagen épülőben lévő indiai és kínai összeszerelő üzeme.
Világgazdaság - Demeter Kálmán Közös hazai beszállító A kecskeméti Mercedes-gyár után az Audi Győrben épülő új autógyárához is szállítani fog konvejorokat és különleges szerelősorokat, a timári Rofa-Művek Kft., amely szállítósorok és különféle elektromos függőpályák mellett programvezérlésű automata targoncákat is exportál. Az exportcélpontok között szerepel a Mercedes dél-amerikai, a BMW egyesült államokbeli gyára, valamint a Volkswagen épülőben lévő indiai és kínai összeszerelő üzeme. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.