Bernard Loiseau francia világsztár séf napja 2003. február 23-án, hétfőn ugyanúgy kezdődött, mint bármelyik másik. Egész délelőtt a konyhán dolgozott, majd az ebédidő után felment a szobájába, a szokásos pihenőjére. A folytatás azonban tragikus volt: az ötvenes éveiben járó férfi fejbe lőtte magát a vadászpuskájával.
Az ügy nem előzmény nélküli, de senki nem gondolta, hogy idáig fajulnak a dolgok. Loiseau a 70-es évek közepe óta építette karrierjét klasszikus konyhával, 1991-ben kapta meg a Michelin étteremkalauzától a három csillagot, a legmagasabb minősítést. A kilencvenes évek közepétől azonban új szelek kezdtek fújni: a fúziós konyha jött divatba. Loiseau ellenállt a trendnek, de depressziós lett, az étterme nehézségekkel kezdett szembesülni. Az utolsó csepp a pohárban az volt, hogy a Gault Millau étteremkalauz 19 pontról 17-re értékelte le az éttermét a megszerezhető húszból, és iparági pletykák szerint a Michelin is arra készült, hogy elveszi az egyik csillagot a háromból. „Bravo, GaultMillau, nyertél” – közölte keserűen Paul Bocuse séfkolléga a halálhír hallatán.
A Michelin-csillag a vendéglátásban, főként Franciaországban, olyanná vált, mint a Nobel-díj a tudományban. Séfek, éttermek álmodnak a megszerzéséről – hivatalosan a hely kapja, de gyakorlatilag a konyha kitalálóját és főnökét jutalmazzák vele – , és elképesztő érzelmek szabadulnak fel, ha visszavesznek tőlük egyet-egyet. Érdemes talán a strasbourgi Emile Jung 2002-es szavait idézni egy ilyen alkalomról: „Szavak nem tudják enyhíteni a fájdalmat, ami felfalja a szívünket és megölte a lelkünket.” Mindez egyrészt szól a szakmai elismerésről, presztízsről, másrészt viszont az üzletnek sem árt a csillag. Loiseau a második után ötmillió eurós, másfél milliárd forintnyi (!) adósságba verte magát, hogy bővítse éttermét és nekifusson a harmadiknak. Amikor meglett, a forgalom hatvan százalékkal ugrott meg. Más is jól járt az elismeréssel: a Hongkongban működő Ming Courtban amikor két csillag után a külföldiek aránya 5-ről 15 százalékra nőtt, a „nyugatiaknak” szóló ajánlatokkal álltak elő, 1500 palackos borkészletbe ruháztak be a gasztroturisták miatt. Az erőfeszítések sikerrel jártak: a bevételük 2009-ben, a „csillag évében” 20 százalékkal emelkedett – számol be a Wall Street Journal. Az Eater című szaklapnak nyilatkozó San Franciscó-i és New Yorki étteremvezetők átlagosan 10-25 százalékos forgalomnövekedésről beszéltek, de a világszerte több éttermet működtető Jean-Georges Vongerichten szerint a csillagok az üzletmenet 30-35 százalékáért felelősek.
A csillag nem minden, menedzselni is tudni kell a helyet: a holland De Swaen étterem úgy ment csődbe, hogy nyolc éven át volt két csillaga. De hátulütői is vannak. Egyrészt a csillag elvesztése súlyos forgalom-visszaeséssel jár, másrészt sok étteremvezető nyilatkozott úgy: fél, mert a csillag miatt azt hihetik a potenciális vevők, hogy drága és számukra túl elegáns helyre érkeznek.
Ennél is konkrétabb aggodalmakat fogalmazott meg Olivier Douet, egy nimes-i étterem séfje és társtulajdonosa. 2011-ben visszaadta a megkapott csillagot, mert azt mondta, inkább fejlesztésre fordítja a pénzeket. Azt mondja ugyanis, hogy a csillagos étteremnek extra költségei vannak a sokat elváró vendégek és persze a Michelin-ellenőrök miatt. Nagyobb kiszolgáló személyzetet kell alkalmazni, speciális menük kellenek. A csillagos időkben a fix áras menün szereplő libamájat ma már csak étlapról lehet rendelni – az étteremnek ilyen apró lépésekkel több befektetni való tőkéje marad, mint előtte. Visszaadta három csillagát 1999-ben a brit Marco Pierre White is, azt mondta, a Michelin elvárásai túlzottan is keretek közé szorítják őt.
Legújabban a brit sajtó kapta fel a Michelin étteremkalauz elismerési rendszerének visszás hatásait: Skye Gyngell sztárséf februárban lépett ki munkahelyéről egy elismeréssel tavaly díjazott vendéglőből. „Hálátlanul hangzik, de ez egy átok” – nyilatkozta. Azt mondta, a kis étkezde mindennap tömve volt, ami nagy terhet rakott rájuk, ráadásul a hely nem tudott megfelelni az új elvárásoknak, például nem volt terítő az asztalon, nem volt klaszszikusan formális a kiszolgálás, nem volt egységes pohárkészlet. Az új vendégek pedig elkezdtek panaszkodni olyan apróságokra, hogy csak egyfajta sajt van az étteremben. A séf ezért a honlapról leszedette a csillagot, aztán kilépett. „Remélem, a következő éttermem soha nem kap csillagot” – közölte búcsúzóul.
Több mint száz éve retteghetnek a séfek
A Michelin klasszikus „vörös” kalauzát először 1900-ban adták ki, a háromcsillagos rendszer – ez a legnagyobb elismerés, de kapható egy és két csillag is – a harmincas évekre alakult ki. A kritikusok rendszeresen, inkognitóban járják az éttermeket, egy helyre többször is visszatérnek egy évben. Ezek az éves ajánlók jelenleg a nyugat-európai országokra, illetve a világ néhány nagyvárosára fókuszálnak. A vörös kalauz összeurópai alkiadványa, a Main Cities of Europe 1982 óta jelenik meg. Az idei kiadás 287 egycsillagos európai éttermet említ, ebből 44 új a listán. Kétcsillagosból 74-et (18 új), háromcsillagosból 15-öt. A régióban Prágában van még csillagos étkezde: miután az ottani Allegro elvesztette csillagát, a cseh főváros is két egycsillagos étteremmel rendelkezik jelenleg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.