Április hatodikán tartja a Rába az éves rendes közgyűlését, amelyen nem várt döntések is születhetnek. A november 11. és december 12. közötti állami felvásárlást követően ugyan 22,1 százalékra fog csökkenni a Rába részvények közkézhányada, ha lezárul az uniós versenyfelügyeleti eljárás, ám ma még 84 százalék a közkézhányad, állami tulajdonban pedig csupán 16 százalék van. És nem biztos, hogy az értesüléseink szerint tegnap indult brüsszeli eljárás a közgyűlésig lezárul.
Már nagyon várják a pénzüket azok a kisrészvényesek, akik éltek a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) által a Rába-részvények megvásárlására tett ajánlattal. Lehet, hogy közülük nem sokan fognak elmenni a Rába közgyűlésre. De ha a Portfólión fórumozó tulajdonosi csoport minden tagja regisztrálja magát a közgyűlésre, meglepetést okozhatnak az állam, mint vásárló számára, például ha – a tavalyi közgyűlési döntéssel szemben – ezúttal osztalék kifizetésre tesznek javaslatot.
A vagyonkezelő december 14-i közleményében a 2-4 hónapos Európai Uniós engedélyezési eljárás utánra ígérte, hogy 5 munkanap alatt fizet a beadott részvényekért. De az MNV és leányvállalatai, valamint a Rába és leányvállalatai összesített, 2010-es árbevételi adatai alapján az állami részvényvásárlást a magyar mellett az osztrák és a német versenyhatóságoknak is engedélyezniük kell, mivel azok vállalataival bonyolítja le a legnagyobb forgalmat az MNV-hez tartozó közel 300 cég. Ilyen esetben lehetőség van arra, hogy csupán egy versenyfelügyeleti eljárás induljon és ezt a versenyhatósági engedélyt az Európai Bizottság Versenypolitikai Főigazgatóság adja meg az EU egész területére.
A nyilvános ajánlattétel lezárultával a Nemzeti Vagyonkezelő kérte is, hogy Brüsszel járjon el, de az uniós bürokrácia szerint az Európai Bizottságnak az összes tagállam versenyhatóságától kellett engedély ahhoz, hogy megkezdhesse az eljárást. A karácsonyi időszak miatt az engedélyek csak január közepére futottak be. A verseny-felügyeleti eljárás azonban csak március 8-án kezdődhetett, miután a bizottság – annak ellenére, hogy az állami tulajdonszerzés versenyjogi aggályokat nem vet fel – három alkalommal kért további adatokat az MNV-től. Az MNV a múlt pénteken adta be az utolsó, a harmadik hiánypótlást. A vagyonkezelőnek ugyanis a teljeskörű adatszolgáltatáshoz még egy sor adatot kellett bekérnie a Rábától, valamint a Rába olyan megrendelőitől, mint a Honvédelmi és a Belügyminisztérium.
Öröm az ürömben, hogy – az MNV-től származó értesülésünk szerint – Brüsszel jelezte, hogy gyorsított, legfeljebb 25 munkanapig tartó engedélyezési eljárást indít. Így tehát a kisbefektetők április közepére megkaphatják a pénzüket, bár a Portfólión fórumozók közül többen túl hosszúnak tartják a várakozást.
Hiszen novemberben 815 forintos ígérvényért adták be a papírjaikat, míg február 29-én azonnal kaphattak volna 780-at, amikor nem csupán a Rába-árfolyam ugrott fel a két nappal korábbi 657 forintról, hanem a cég részvényeinek teljes napi forgalma is, mégpedig 3 millióról 96,6 millió forintra.
Az előző nap a Magyar Nemzetben és a Népszabadságban megjelent cikkek szerint ugyanis a Hadfelszerelési Iparkorszerűsítési Terv (Hadik-terv) keretében a Honvédelmi Minisztérium vezetése komoly szerepet szán a Rábának. A Rába Jármű Kft. és beszállító partnerei a Magyar Honvédség tenderén 2003-ban a különböző kivitelű és teherbírású katonai terepjárók kategóriában 15 évre elnyerték a kizárólagos beszállítói státuszt.
Kérdéses azonban, hogy honnan lesz a honvédelmi tárcának pénze a katonai járműállomány korszerűsítésére, amikor csak megszorítási tervekről hallani. Arról nem is beszélve, hogy a csökkenő megrendelések miatt a Rába Jármű Kft. 2010-es 6,1 milliárdos forgalma tavaly 5,5 milliárd forintra mérséklődött, de – amint az elmúlt évben 39,3 milliárd forintos árbevételt elért Rába-csoport közleménye hangsúlyozta – a gyengébb belföldi teljesítményt az európai piacokon elért kimagasló eredmény ellensúlyozta. Az export elsősorban polgári értékesítést jelent, mivel a társaság fő tevékenysége a katonai járműgyártás. Ez az üzletág azonban nem köti le a teljesen a kapacitást, ezért 2007-ben erőteljes piackutatásba és üzletszervezésbe fogott a Rába Holding vállalata. Rövidesen meg is kezdődött különböző építőipari gépek vázszerkezetének – úthenger és dömper alvázak – valamint jármű főegységek, alkatrészek szállítása főleg német és angol megrendelésre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.