BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Türelmetlenek a Rába részvényesek

Váratlan eredmény is születhet a Rába-közgyűlésen, hiszen az állami tulajdoni hányad addig 16 százalék marad, míg Brüsszel nem nem hagyja jóvá az állami részvényvásárlást.

Április hatodikán tartja a Rába az éves rendes közgyűlését, amelyen nem várt döntések is születhetnek. A november 11. és december 12. közötti állami felvásárlást követően ugyan 22,1 százalékra fog csökkenni a Rába részvények közkézhányada, ha lezárul az uniós versenyfelügyeleti eljárás, ám ma még 84 százalék a közkézhányad, állami tulajdonban pedig csupán 16 százalék van. És nem biztos, hogy az értesüléseink szerint tegnap indult brüsszeli eljárás a közgyűlésig lezárul.

Már nagyon várják a pénzüket azok a kisrészvényesek, akik éltek a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) által a Rába-részvények megvásárlására tett ajánlattal. Lehet, hogy közülük nem sokan fognak elmenni a Rába közgyűlésre. De ha a Portfólión fórumozó tulajdonosi csoport minden tagja regisztrálja magát a közgyűlésre, meglepetést okozhatnak az állam, mint vásárló számára, például ha – a tavalyi közgyűlési döntéssel szemben – ezúttal osztalék kifizetésre tesznek javaslatot.

A vagyonkezelő december 14-i közleményében a 2-4 hónapos Európai Uniós engedélyezési eljárás utánra ígérte, hogy 5 munkanap alatt fizet a beadott részvényekért. De az MNV és leányvállalatai, valamint a Rába és leányvállalatai összesített, 2010-es árbevételi adatai alapján az állami részvényvásárlást a magyar mellett az osztrák és a német versenyhatóságoknak is engedélyezniük kell, mivel azok vállalataival bonyolítja le a legnagyobb forgalmat az MNV-hez tartozó közel 300 cég. Ilyen esetben lehetőség van arra, hogy csupán egy versenyfelügyeleti eljárás induljon és ezt a versenyhatósági engedélyt az Európai Bizottság Versenypolitikai Főigazgatóság adja meg az EU egész területére.
A nyilvános ajánlattétel lezárultával a Nemzeti Vagyonkezelő kérte is, hogy Brüsszel járjon el, de az uniós bürokrácia szerint az Európai Bizottságnak az összes tagállam versenyhatóságától kellett engedély ahhoz, hogy megkezdhesse az eljárást. A karácsonyi időszak miatt az engedélyek csak január közepére futottak be. A verseny-felügyeleti eljárás azonban csak március 8-án kezdődhetett, miután a bizottság – annak ellenére, hogy az állami tulajdonszerzés versenyjogi aggályokat nem vet fel – három alkalommal kért további adatokat az MNV-től.  Az MNV a múlt pénteken adta be az utolsó, a harmadik hiánypótlást. A vagyonkezelőnek ugyanis a teljeskörű adatszolgáltatáshoz még egy sor adatot kellett bekérnie a Rábától, valamint a Rába olyan megrendelőitől, mint a Honvédelmi és a Belügyminisztérium.

Öröm az ürömben, hogy – az MNV-től származó értesülésünk szerint – Brüsszel jelezte, hogy gyorsított, legfeljebb 25 munkanapig tartó engedélyezési eljárást indít. Így tehát a kisbefektetők április közepére megkaphatják a pénzüket, bár a Portfólión fórumozók közül többen túl hosszúnak tartják a várakozást.

Hiszen novemberben 815 forintos ígérvényért adták be a papírjaikat, míg február 29-én azonnal kaphattak volna 780-at, amikor nem csupán a Rába-árfolyam ugrott fel a két nappal korábbi 657 forintról, hanem a cég részvényeinek teljes napi forgalma is, mégpedig 3 millióról 96,6 millió forintra.

Az előző nap a Magyar Nemzetben és a  Népszabadságban megjelent cikkek szerint ugyanis a Hadfelszerelési Iparkorszerűsítési Terv (Hadik-terv) keretében a Honvédelmi Minisztérium vezetése komoly szerepet szán a Rábának. A Rába Jármű Kft. és beszállító partnerei a Magyar Honvédség tenderén 2003-ban a különböző kivitelű és teherbírású katonai terepjárók kategóriában 15 évre elnyerték a kizárólagos beszállítói státuszt.

Kérdéses azonban, hogy honnan lesz a honvédelmi tárcának pénze a katonai járműállomány korszerűsítésére, amikor csak megszorítási tervekről hallani. Arról nem is beszélve, hogy a csökkenő megrendelések miatt a Rába Jármű Kft. 2010-es 6,1 milliárdos forgalma tavaly 5,5 milliárd forintra mérséklődött, de – amint az elmúlt évben 39,3 milliárd forintos  árbevételt elért Rába-csoport közleménye hangsúlyozta – a gyengébb belföldi teljesítményt az európai piacokon elért kimagasló eredmény ellensúlyozta. Az export elsősorban polgári értékesítést jelent, mivel a társaság fő tevékenysége a katonai járműgyártás. Ez az üzletág azonban nem köti le a teljesen a kapacitást, ezért 2007-ben erőteljes piackutatásba és üzletszervezésbe fogott a Rába Holding vállalata. Rövidesen meg is kezdődött különböző építőipari gépek vázszerkezetének – úthenger és dömper alvázak – valamint jármű főegységek, alkatrészek szállítása főleg német és angol megrendelésre.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.