„Most jobban érezzük magunkat, mint az utóbbi három évben bármikor” – reagált lapunk értesülésére Fehér Tamás, a Grafton Magyarország ügyvezető igazgatója. „Az új befektetés híre biztatás a piacnak és persze nekünk is” – állapította meg. A cég tevékenységében jelentős
a szerepe a munkaerő-kölcsönzésnek, amelynél a finanszírozás rendkívül fontos feladat, főleg, hogy az utóbbi időben ismét elkezdett növekedni ez a terület. Szerinte az is jó hír, hogy „az idei év első két hónapjában végre az egész piac is megmozdult egy kicsit”.
Fehér Tamás arra számít, hogy a cégcsoport életében a jövőben nagyobb hangsúlyt kap a regionális tevékenység. Ez itt, Magyarországon konkrétan azzal járhat, hogy több vidéki irodát nyitnak a következő három évben azokban a régiókban, ahol jelentős ipari beruházásokra nyílhat esély, így például Kecskeméten vagy Miskolcon. Amikor külföldi befektetőkkel találkoznak, még Szeged, Pécs, Debrecen neve szokott felmerülni, így ezek is számításba jöhetnek a vidéki irodanyitásnál. Ehhez a modellt a budapesti központ mellett másfél éve sikeresen működő tatabányai irodájuk biztosítja, amely Győrtől Székesfehérvárig teljesen lefedi a piacot.
A Grafton 1996 óta van jelen Magyarországon: munkaerő-közvetítési és -kölcsönzési, vezetőkiválasztási, szervezeti tanácsadási és bérszámfejtési szolgáltatásokat nyújt ügyfelei számára. Az ír magánszemélyek tulajdonában lévő cég a kelet-közép-európai régióban még Lengyelországban, Csehországban, Szlovákiában, Romániában, Lettországban és Litvániában működik, ám ez a kör is hamarosan bővül, Törökországgal és Oroszországgal.
A cégvezető azt is elmondta, a közelmúltban hat-hét potenciális befektetővel találkoztak, és az a tapasztalatuk, hogy a térség országai mára a külföldi tőke vonzásában sokkal erősebb versenytársak lettek, mint 2007-ben voltak. Jelenleg Lengyelország a legnépszerűbb, de Szlovákia telítődött. „A befektetőket a munkáltatói költségek csökkentésével, illetve különböző kedvezményekkel lehetne hatékonyabban Magyarországra csábítani” – hangsúlyozta Fehér Tamás. Magyarországon jelenleg 28,5, miközben Lengyelországban 20 százalék a munkáltatókat terhelő költség, ráadásul ott a vidéki nagyvárosok – Wroclaw, Poznan – vonzereje rendkívül megnőtt. Azok, akik érdeklődnek a magyarországi befektetési lehetőségek iránt, elsősorban szolgáltató és informatikai központokat, illetve az autóiparhoz kapcsolódó gyártást hoznának ide.
A válság hatásairól szólva ugyanakkor elismerte: nagy sokk volt számukra, hogy 2008 őszétől minden a feje tetejére állt, a megrendeléseik felét elvesztették, létszámban is nagyot csökkent a cég, és a költségstruktúrát át kellett alakítani. „Előtte, 2006–2007-ben még igazi Kánaán volt a fejvadászok számára ez a piac, most talán újra felfelé tartunk” – jegyezte meg a Grafton itteni vezetője. A munkaerő-kölcsönzésben egyértelmű, mintegy 30 százalékos a növekedés, s megugrott az igény az átláthatóság és a jogszerűség iránt.
A menedzserek számára intő jel, hogy az életre szóló munkahely, az előrelépés ma már nem magától értetődő, az elmúlt években felértékelődött a többéves tapasztalat, a sokoldalú képzettség és néhány speciális terület. Lényegesen kevesebb az állásajánlat, miközben sok – a Grafton Magyarországnál éves szinten 150 ezer – a jelentkező, akik közül hét-nyolcezret hívnak be személyes elbeszélgetésre, interjúra és végül 400-500 embert tudnak elhelyezni.
(A manager magazin áprilisi száma több fejvadász cég vezetőjének közreműködésével átfogó körképet közöl a karrierpiaci helyzetről és kilátásokról.)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.