BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A tojáshéjnál vastagabbak lesz a pénztárcánk - állítólag

Húsvét húsbavágó kérdés lett, mivel alaposan megdrágult a tojás, továbbá többe kerül az üzemanyag, így többe kerül az ünnepi étkezés, valamint a rokonok, barátok megkeresése. A drágulás ellenére azonban fogunk annyit költekezni, mint tavaly, az elmúlt hónapok tapasztalatai erre utalnak – olvasható az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) közleményében.

A válság ellenére 2012-ben is megugrik az élelmiszer forgalom ebben az időszakban (márciusban-áprilisban) az év eleji hónapokhoz képest, 35-40 milliárd forinttal.

Az uniós "ketrecszabály" miatt kevesebb a tojás egész Európában. Magyarországon is alaposan megdrágult. A leleményes háziasszonyok azonban jól jártak, ha már megvették, hiszen napról-napra emelkedik az ára. Uniós összegzés szerint 10-15 százalékkal csökkent a tojástermelés 2012. eddig eltelt időszakában, ez hetente 200 millió darab kiesését jelenti a közösségi piacon. Az áremelkedés 55 százalék, az egy évvel korábbihoz képest. A csehek például a németekhez járnak tojást venni a határközeli településeken.

Húsvétkor egyébként mindig drágul a tojás, de nem ennyire. Az ünnepek után azonban feltehetően olcsóbb lesz a jelenlegi árakhoz képest. A locsolkodók előreláthatóan kevesebb tojást fognak kapni, feltehetően adnak majd inkább mást helyette nekik, például csoki tojást (bár a népegészségügyi termékadó miatt az is drágább, mint tavaly, a jövedéki adó miatt pedig a szeszesital ára is emelkedett, a tavalyinál magasabb árakhoz ráadásul hozzájárult az áfa-kulcs változás is).

Sonkafélékből, füstölt húsáruból 6 ezer tonna, csokoládéból, édességből 9 ezer tonna fogyhat húsvétkor. A válogatáskor célszerű a tájékoztató feliratokat áttanulmányozni, hiszen a sonka készülhet hagyományos módon, de gyors pácolással is. A sonka sótartalmának határait rögzíti a Magyar Élelmiszerkönyv, de a víztartalmát már nem. A csokinál sem mindegy a csokoládé tartalom.

Az év első hónapjaiban a sertéshús ára 10 százalékkal, a cukor, továbbá a csokoládéféleségek ára pedig közel 20 százalékkal nőtt, a tavalyi év első hónapjainak áraihoz képest.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.