Mától literenként átlagosan 454 forintra nő a benzin és 442 forintra a dízelolaj ára a hazai töltőállomásokon. Az újabb árrekordok 19, illetve 18 százalékkal magasabbak az egy évvel korábbinál. Ám a termékárakra ható tényezők a drágulásnak csak a bő harmadáért felelősek, a többiért az adók, amelyek a kútárak közel kétharmadát teszik ki. Az áremelkedés mögött alapvetően az olaj drágulása és a forint/dollár árfolyam alakulása áll.
Más országokban is magas az üzemanyagok az adótartalma, de szomszédjaink közül – forintra átszámolva – csak Ausztriában és Szlovákiában kerül többe a benzin és a dízel, mint Magyarországon. Ebben szerepe lehet az e két országban használt euró és a forint árfolyama arányának is. Romániába, Ukrajnába és Szerbiába még érdemes lehet átmenni tankolni, bár erre a hazai szabályozás kevés teret ad.
A magas ár főként a lakossági autótulajdonosokat kényszeríti a már eddig is visszafogott fogyasztásuk kisebbre vételére. Az áruszállításban viszont nem az ott használt dízel ára határozza meg a felhasználás mennyiségét, hanem a szállítási megrendelések nagysága. (De az üzemanyag drágulása megjelenhet a szolgáltatás, azon keresztül pedig a szállított áru árának emelkedésében.)
Az üzemanyagpiac szűkülését mutatják a friss statisztikák is. Az év első három hónapjában 4,1 százalékkal, 266,6 millió literre csökkent a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) tagjai által eladott benzin mennyisége az előző év azonos időszakához képest, a dízeleladások pedig 1,9 százalékkal, 340,9 millió literre zsugorodtak. Mint Wilde György, a szövetség főtitkára a Világgazdaságnak rámutatott, a piaci tendencia még ennél is rosszabb, hiszen már a 2011-es forgalom is nagyon gyenge volt, sőt, előtte a 2010-esek is.
Idén az első negyedévben közel negyedével kevesebb benzint adtak el együtt a MÁSZ-tagok, mint 2009 első három hónapjában, gázolajeladásaik pedig bő tizedével estek. A MÁSZ adatai a tendencia miatt fontosak, de nem adnak teljes képet. Tagvállalatai ugyanis a hazai benzinértékesítésnek csak 80–85 százalékát fedik le, a többi benzint a márkanév nélküli, úgynevezett fehér kutak értékesítik. Utóbbiak eladnak dízelt is, de e szegmensben még kisebb a MÁSZ részesedése, mert a dízel 30–40 százaléka eleve nem a benzinkutakon keresztül, hanem közvetlenül jut el a felhasználókhoz.
A kisebb forgalomra a hazai üzemanyag-kiskereskedők egy része prémiumtermékek piacra dobásával válaszol (Shell, OMV, Mol, Agip), mások (Lukoil) tartják magukat az átlagosnál alacsonyabb áraihoz, és mindannyian extra szolgáltatásokkal, pontgyűjtő- és más akciókkal igyekszenek vonzóbbá tenni magukat a vevők előtt. Új kutakat már évek óta csak a fehér foltnak számító területeken nyitnak, vagyis az újonnan épült utak, autópályák mentén. Úgy igyekszenek növekedni, hogy nagyobb forgalmú, jobb helyen lévő egységeket vásárolnak, bérelnek vagy szerződnek le franchise-partnerrel, miközben megszabadulnak a legrosszabban szereplő töltőállomásoktól.
A jelen piaci helyzettel kapcsolatos kérdésünkre a lapunk által megkérdezett üzemanyag-kiskereskedők óvatosan válaszoltak, mondván üzleti titokról van szó. A 243 kutat üzemeltető Shellnél emlékeztettek, hogy tavaly alapáron vezettek be egy ügyfeleik számára megtakarítást lehetővé tévő terméket, de árpolitikájukról és kútpiaci tervükről a belső szabályzatukban foglalt tilalomra hivatkozva semmit nem mondtak, még arról sem, hogy régiós összevetésben hol áll a Shellnél a magyar üzemanyagpiac. Csak azt erősítették meg, amit más is: a benzin hazai piaca jobban szűkül, mint a dízelé, és ugyanez a tendencia az egész régióban is.
Úgy tudjuk, a piac legnagyobb szereplője, a 364 töltőállomást üzemeltető Mol kezét megköti az importalapú árképzés, amelynél a nemzetközi kőolaj- és termékjegyzés árait, valamint a forint árfolyamát kell figyelembe vennie. A kiskereskedelemben a társaság mikropiacokon, azaz az egymásnak versenyt diktáló közelségben lévő kutak között kényszerül rivalizálni. A társaságok hálózatain belül így aszerint alakulnak az árkülönbségek, hogy adott kútjaik hol helyezkednek el, hány benzinkút van egymás szomszédságában. A Moltól kapott tájékoztatás szerint az idén nem lesz jelentős változás a Mol-töltőállomások hazai számában.
Az Agipnál és a Lukoilnál elmondták, hogy az első negyedéves forgalmuk a várakozásaiknak megfelelően, a „gazdasági környezet változását kötetve”, illetve a szokásosnál hidegebb tél miatt is zsugorodott. Zouvala Marek, a Lukoil kiskereskedelmi igazgatója elégedett cégének a terv szerint alakult teljesítményével, áraikban nem várható változás. Ahogyan az Agipéiban sem – tudtuk meg Nagy István hálózati igazgatótól. „Hiába a magas ár, mivel Európában, Szlovénia mellett Magyarországon a legkisebb az üzemanyag-kiskereskedelmi árrés, már nincs benne olyan tartalék, amelynek a terhére engedhetnénk az árból” – mondta.
Az Agip olasz anyacége európai értékesítése azokban az országokban nem vagy alig csökkent, amelyek a válságból is jobban kifelé tartanak (Ausztriában és Németországban), a válság által jobban sújtottakban pedig erősebben. A 13 saját és 75 franchise töltőállomással rendelkező Agip Hungária az idén sem venni, sem építeni nem akar új benzinkutat, de lesz néhány új franchise-szerződése. Hamarosan megválik néhány egységétől, mert az Esso korábbi bekebelezésével az M7-es autópálya bizonyos szakaszain „kútbősége” lett. A fölös számban lévő töltőállomásokat más helyeken lévőkre cseréli.
A 76 egységből álló, hazai Lukoil hálózat terveiről csak annyit tudtunk meg Zouvala Marektól, hogy az orosz anyacég idei beruházási stratégiájában azok a térségek vannak előtérben, ahol a Lukoil termel vagy finomít olajat, de Magyarország ettől még stratégiai fontosságú marad.
Kivonulhat az OMV a hazai piacról?
Nemrég felmerült, hogy az OMV kivonulhat a magyarországi üzemanyagpiacról. „Az OMV stratégiájához igazodva és a kihívásokkal teli működési környezetre reagálva terítéken van a csoport finomítási és értékesítési portfóliójának optimalizálása. Viszont még nem döntöttük el, hogy mely érdekeltségeket kell eladni, piaci híreket pedig nem kommentálunk” – válaszolt lapunknak az osztrák cég, hangsúlyozva: az érintett üzletág számára hosszú távon fontos marad.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.