- Megérkezett a hatodik gépük Budapestre, ezzel teljessé vált a flotta?
- Rövid három hónap alatt három új gép jött be a flottába. Egyelőre ez volt az utolsó, de jelenleg így is a legnagyobb flottával rendelkezünk Magyarországon. A magyar piacon lényeges változások történtek. Olyan lehetőségek adódtak a Wizz Air számára új utak nyitására és a frekvenciaszám növelésére, amely indokolta a flottakapacitás bővítését. Meglehetősen nagy költsége van annak, amikor egy új repülőgép beérkezik a rendszerbe. Ez egy fix beruházás, amit finanszíroznunk kell. Egy ilyen Airbus 320-as nagyon drága eszköz, ennek üzemelési költségei hónapról hónapra megjelennek, amit a gépnek ki kell termelnie. Összesen 25 milliárd forintos beruházással bővítettük a kapacitásunkat.Bővülhet még a flotta, ha kijelöléseket kapunk olyan útvonalakra, amiket jelenleg senki sem repül. Már februárban jeleztük, hogy szívesen beindítanánk például a kijevi vagy a moszkvai járatokat.
- Ezekhez nagyobb gépek szükségesek?
- Nem, a géptípus adott. Az egész flotta 180 székes A320-asokból áll. Ez egy nagyon hatékony, megbízható gép, ezen nem kell változtatni.
- Hol tartanak a tárgyalások a Malév leállása miatt felszabadult EU-n kívüli repülési jogokkal kapcsolatban?
- Ezek kétoldali államközi szerződések hatálya alá esnek. Az útvonal-kijelöléseket sajnos egy nagyon lassú és bürokratikus ügymenettel lehet megváltoztatni vagy ilyet megkapni. Nem hiszem, hogy amiatt hosszú a várakozás, mert az új nemzeti légitársaságnak szeretnék odaadni a jogokat. Inkább arról lehet szó, hogy mivel a Malév eltűnt a piacról, ez most apropót ad a légügyi hatóságoknak a különböző egyezmények felülvizsgálatára. A gyors megoldás lenne a magyar utasok érdeke is.
- Legfőbb riválisaik közül többen már a kettes terminálról startolnak. Itt még nem látok csomagolásra utaló jeleket. Mikor költöznek?
- Még nincs pontos időpont. Nyilván mi abban vagyunk érdekeltek, hogy minél alacsonyabb költségszinten tudjuk a repteret igénybe venni. Ugyanis emiatt tudunk alacsony jegyárakat biztosítani az utasoknak. A Budapest Airport pedig arra törekszik, hogy a lecsökkent forgalmat megpróbálja kizárólag a kettes terminállal kiszolgálni. A költségszint a repülőtéren ezzel együtt nem változhat a mostanihoz képest. Egy terminálon belül is megoldható a különböző szolgáltatások és az árazás szegmentálása, ezt nem érzem problémának. Velünk és utasainkkal ne fizettessék meg a SkyCourt építésének költségét, mi nem kértük, semmi szükségünk nincs rá.
- Reptéri buszt például kérnek?
- Úgy tudom, hogy a kettes terminál új légitársaságai közül néhányan busz nélkül is megoldották a kiszolgálást. A busz egy bizonyos költséget jelent, amit a távolság függvényében lehet kiiktatni. Jelenleg is úgy üzemelünk, hogy bizonyos érkezésnél van busz, ha viszont a repülőgép közel parkol az épülethez, akkor az utasok be tudnak gyalogolni az épülethez. Minden esetben törekszünk a költséghatékonyságra, de úgy, hogy az utasok kiszolgálása megfelelő szintű legyen.
- Meddig tudják tartani az árversenyt a konkurensekkel?
- Az árverseny mindig is része volt az életünknek. Ahol új légitársaságok léptek be a piacra vagy sűrítették a járataikat a már meglévő útvonalokon, ott kétségkívül fokozódott a verseny. Más országokban eddig is így volt, Magyarország most tapasztalhat először ennyire intenzív harcot. A Liszt Ferenc repülőtéren üzemelő légitársaságok point-to-point, azaz két város közötti járatain minden bizonnyal több lesz az utas a tavalyinál, igaz, a kieső átszálló utasokat nem biztos, hogy pótolják. A nyarat még biztosan a kiélezett erős verseny jellemzi majd, de 2013-ban már konszolidáltan működhet a budapesti légi piac. A verseny nyomást jelent, de pozitív hozadéka is lehet. Az olcsóbb jegy sokakat további utazásokra sarkallhat. Úgy kalkulálunk, hogy megjelennek olyan utasok is, akik eddig nem is utaztak. Nem alakítjuk át üzleti modellünket, továbbra is főleg a másodlagos repterekről üzemelünk. Magyarországon nem történt rendkívüli esemény, számtalan légitársaság tűnik el és jelenik meg a világon, így az sem jelentene más versenyhelyzetet, ha új magyar nemzeti légitársaság alakulna.
További részletek egyebek mellett a Malév csődje utáni létszámnövekedésről és a debreceni útvonalról a Világgazdaságban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.