BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Rácz Jenő: Baklövés most erőltetni a kórházigazgató-váltást

A kórházak átalakítása elérkezett abba a fázisba, amikor keményen egymásnak feszülnek a szakmai és a politikai érdekek. Rácz Jenő, a Magyar Kórházszövetség elnöke eheti közgyűlésük apropóján arról is beszélt a Világgazdaságnak, hogy a reform közepén fölösleges, kockázatos, és semmilyen előnnyel nem jár a kórházigazgatói posztok megpályáztatása.

Lassan fél éve, hogy a fővárosi és a megyei kórházak állami tulajdonba kerültek. Május 1-jétől a városi intézmények is beállnak a sorba. Mi az elmúlt hónapok legfontosabb tanulsága?

Nagy előnye az államosításnak, hogy rávilágított: a gazdasági társaságokra jellemző üzemgazdasági szemléletű gazdálkodás és könyvvitel sokkal átláthatóbbá teszi a működést, mint a költségvetési szemlélet. Szükség van egy kórháztörvényre, amely nem tesz különbséget működési forma szerint a kórházak között, hanem a közfeladatot ellátó közfinanszírozott közintézmény kategóriát alkalmazza.

Legyen gazdasági társaság vagy költségvetési szerv, most minden államosított kórház a Magyar Államkincstárhoz tartozik.

Azzal, hogy a kereskedelmi bankoknál meg kellett szüntetnünk a számláinkat, évtizedekkel léptünk vissza. A kereskedelmi bankokat a kórházak egy jó része kemény versenyre tudta kényszeríteni, és nem csupán nagyságánál fogva, hiszen általában a dolgozók is annál a banknál nyitottak számlát. Cserébe a pénzintézetek folyószámla-, vagy likdividtási hitelt adtak, nem számoltak fel tranzakciós díjat a pénzmozgásokért, és akár péntektől hétfőig is lekötötték a pénzünket. Már ez utóbbi is akár tízmilliós nagyságrendű bevételt jelentett, ami például a halaszthatatlan felújításoknál, beruházásoknál – amelyekre most semmilyen pluszforrást nem kapunk – életmentő volt.

Mi a javaslatuk? Kerüljenek ki a kórházak a MÁK-rendszeréből, és központi közbeszerzéssel válasszanak ki számukra egy kereskedelmi bankot, ahogyan például energiaszolgáltatót és gyógyszerbeszállítót?

Ez is lehet egy megoldás. De ha már a közbeszerzéseket említette, véleményünk szerint itt sem lehet mindent egyformán kezelni. Háromfajta közbeszerzési kategóriát kellene elkülöníteni. A gyógyszer-alaplista esetében például előnyös lehet, ha az egész országra, az összes állami kórházra központosított közbeszerzést írnak ki. Más szolgáltatásokat – például a mosatást – térségi szinten kellene kezelni, de mondjuk az élelmezési alapanyagok beszerzését  továbbra is az intézményekre kellene bízni. Ez a javaslatunk egyébként nem áll messze a GYEMSZI elképzelésétől. 

További részletek a Világgazdaságban

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.