Zuckerberg hét év alatt egy "sufni" cégből 100 milliárd dolláros vállalkozást hozott létre, ez önmagában is azt sejteti, hogy tehetséges menedzser, de a New York Magazine vezércikke szerint az egyik legfontosabb képessége, hogy felismeri, mikor kell megválni valakitől.
"Alapvetően kétféle módon lehet felépíteni egy sikeres céget. Nagyon tehetséges vagy az alkalmazottak felvételében vagy a kirúgásukban. Zuckerberg az utóbbi téren sikeres" – mondta el a lapnak egy volt Facebook alkalmazott. Az informátor szerint a vállalat elkövetett pár hibát a HR politika terén, de az alapító-tulajdonosnak köszönhetően ezeket hamar orvosolták. Szintén Zuckerberget illeti az elismerés azért, mert idejében felismerte, kik azok, akik ugyan sokat adtak a cégnek, de az már túlnőtt rajtuk.
Ennek egyik remek példája Sean Parker, akik 2004-ben a cég első elnökeként csatlakozott hozzá. Amellett, hogy jórészt neki köszönhető az első, félmillió dolláros tőkeinjekció megszervezése a Thiellel, Parker, akit korábban társai kitettek a Napsterből, egy életre biztosította Zuckerberg pozícióját a Facebookban. Az alapító neki köszönhetően a részvények 57 százalékát birtokolja, ami azt jelenti, hogy senki, még a cég igazgatótanácsa sem kényszerítheti arra, hogy kilépjen. Ugyanakkor Parker életmódja idővel teherré vált Zuckerberg számára, így a belépésétől számított egy éven belül megvált tőle.
De hasonló sors várt a következő elnökre, Owen van Nattára is. A korábban az Amazonnál jeleskedő menedzser 36 évével az első felnőtt vezető volt olyan vállalatnál, ahol a 26 alkalmazottból csak ketten töltötték be a harmincadik évüket. Van Natta 2007-ben 17 milliárd dolláros befektetést szerzett a Microsofttól, az árbevételt pedig egyről 150 millió dollárra növelte. Mégsem volt maradása, miután 2008-ban a Facebook az ő vezénylete alatt vezette volna be a Beacon nevű reklámozási rendszert, amely az adatvédők felhördülése után csúfos véget ért.
Ezek után viszont megszerezte a Google egyik volt menedzserét, Sheryl Sandberget, akit a lap szerint több héten át tartó győzködéssel csábított át. Amellett, hogy Sandberg kész volt arra, hogy egy globális vállalatot vezessen, egy nagyon fontos tulajdonsága megkülönböztette elődeitől; nem akart a Facebook vezérévé válni. A Zuckerberg-Sandberg páros 150 millióról 4 milliárd dollárra emelte a cég bevételeit és vezetési stílusuk mostanra módszerré vált. Ahelyett, hogy a kezdő cégalapítót egy profi vezérre cserélnék, a vállalatok "szereznek egy Sherylt", vagyis felvesznek egy profi társat.
A Stanford Egyetem sok évvel ezelőtt elvégzett egy kísérletet, amelynek során kisgyerekeknek adtak pillecukrot, megígérve, hogy ha megállják, hogy azonnal megegyék, kapnak egy másikat. "Ha Zuckerberg is az alanyok között lenne, megbukott volna a kísérlet, mert valószínűleg a mai napig is ott ülne a szobában, kezében a cukorral, várva, hogy megkapja a másikat" – összegezte Zuckerberg legfontosabb vezetői erényét egy volt hallgatótársa. Az elmúlt években a menedzserek beleszerettek a "részvényesi értékbe", ami számukra egyenlő a napi részvényárfolyammal. Ezek a vezetők nem tesznek olyan lépéseket, amelyek rövid távon gyengítik a kurzust, ellentétben Zuckerberggel, akit kizárólag a hosszú távú eredmények érdekelnek.
Igyekeznek pénzt szerezni
A közösségi portál Új-Zélandon teszteli, hajlandóak-e minimális összegeket fizetni a felhasználók azért, hogy különböző módszerekkel kiemeljék hozzászólásaikat. A posztok kiemelésért fizetendő legmagasabb összeg 2 dollár, de a szolgáltatás egyes részei az összeg feléért, illetve negyedéért is elérhetőek.
A cég egyelőre nem közölte, hogy meddig folytatja a kísérletet, illetve mikor terjeszti ki más országokra is, azt viszont megígérte, hogy további újításokat is bevezet. A PayPalon és Visán keresztül lebonyolítható befizetések jól jelzik, hogy a Facebook igyekszik javítani a portál bevételtermelő képességét. A Facebook felhasználóinak száma dinamikusan növekszik, ezzel együtt emelkedik a bevétel is, de utóbbi kezd elmaradni az előbbitől. A mobileszközök térnyerése szintén aggasztó jel, mivel a vállalat egyelőre nem rendelkezik ütőképes üzleti tervvel a mobilon keresztül történő használat kiaknázásához.
Ezen javítana a múlt héten bejelentett app store is. A gyűjteményben a felhasználók a saját mobilkészülékükkel kompatibilis alkalmazások között böngészhetnek, amelyet azután vagy az App Store-on vagy a Google Play-en keresztül tölthetnek le. A Facebook-közösség jelenleg 900 millió tagot számlál, ezért logikus lépés volt a saját app center létrehozása.
A nagy kérdés a piac számára az, hogyan tudja a portál a mobileszközök térhódítását a saját bevétel-növekedésére lefordítani. Ugyan a "szponzorált sztorikkal" a cég már megkezdte a mobilverziók kiaknázását, egyelőre óvatos az új, profitgenerálásra használható mobil funkciókkal. A Rethink-Wireless meglátása szerint a Facebok komplex rendszerben képzeli el a mobilalkalmazás jövőjét, ahol a core tevékenységet az üzenetküldő és az app szolgáltatások egységes keretbe foglalják. Ezzel a cég felvehetné a harcot a már sikeres mobilplatformot működtető riválisok, így a Google és az Apple ellen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.