BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Évi akár egymilliárdos megtakarítás

A Waberer’s International megkezdte többlépcsős – egy- három- és ötéves szakaszokból álló – informatikai fejlesztési programjának végrehajtását, amellyel fuvarozási technológiáját a világ élmezőnyébe emeli. A közúti fuvarozás európai piacán évek óta dúló kiélezett árversenyben a talpon maradás és a fejlődés a testre szabott IT-fejlesztések területén folytatott versenyfutás sikerétől függ.

Az eredményes vállalatok a Waberer’s-hez hasonlóan a működés hagyományos racionalizálásának lehetőségeit szinte már kimerítették, átszervezték a cégstruktúrát, csökkentették az adminisztrációt, egyszerűsítették az árukezelési folyamatokat, és alacsony üzemanyag-fogyasztású vontatókat szereztek be. A versenyképesség megőrzéséhez ma már olyan innovatív megoldásra van szükség, amely egyet jelent a teljes működés optimalizálásával. A Waberer’s fejlesztési elképzelései is erre irányulnak. A program valamennyi elemének bevezetésétől azt várják, hogy éves szinten akár egymilliárd forinttal is csökkenhetnek a működési költségek.

A vállalat az elmúlt években a működés csaknem minden területére kiterjedő vállalatirányítási rendszereket vezetett be, amelyhez digitális menetirányítás, elektronikus számlázás és a gépjárművezetőkkel okostelefonokon keresztül fenntartott kapcsolat párosul. A jelenlegi fejlesztés gerincét saját fejlesztésű integrált vállalatirányítási rendszerének további korszerűsítése adja. A vállalat IT-infrastruktúrája már centralizált, a csoport különböző létesítményeiből csaknem kéttucatnyi, Európa különböző pontjain működő telephelyről, depóból és irodából érkező adatok egy szerverfarmon futnak össze, és különböző alkalmazások segítségével válnak hasznos információkká.

A fejlesztések eredményeként a fuvarozási-szállítmányozási vállalatirányítási rendszer automatizálni fogja a fuvartervezés és a gépkocsivezetők közötti információáramlást. Ezt optimalizáló rendszerrel kívánják megvalósítani, amely automatikusan osztja ki a feladatokat a gépkocsivezetőknek olyan szempontok figyelembevételével, hogy például az kapja az aktuális fuvarmegbízást, aki egy Európa bármely pontján lévő felrakó helyhez a legközelebb van, és a kötelezően előírt pihenőideje is lehetővé teszi a pontos teljesítést.

Az optimalizáció kulcsjelentőségű a Waberer’s vállalatirányítási rendszerének fejlesztése szempontjából. Ennek köszönhetően csökkenthető az üres kilométerek aránya, a fuvarok közötti veszteség, minimalizálni lehet még a hibás teljesítések arányát is, valamint növelhető a lerakó helyekre érkezés időbeni pontossága.

A cégcsoport két évvel ezelőtt vezette be telematikai rendszerét. Segítségével a kamionok fedélzeti számítógépére integrált rendszert és a digitális tachográfot együtt használva a menetirányítók távolról ellenőrizhetik, mi történik a gépjárművezetővel és a járművel. A rendszer összegyűjti a kamion helyzetével, a gépjárművezető viselkedésével és az üzemanyag-felhasználással kapcsolatos legfontosabb adatokat és GPRS-hálózaton keresztül továbbítja az információt a hálózatfelügyeleti központnak. A további fejlesztéssel olyan rendszert valósítanak meg, amely a telematikai rendszerből kinyert adatok felhasználásával képes az adatok automatizált feldolgozására, és csak a rendellenességekre hívja fel a figyelmet.

A fuvarozási-szállítmányozási vállalatirányítási rendszer legfontosabb funkciói a „route planning” (útvonal-tervezési) és a „route controlling” (útvonal-ellenőrzési) folyamat automatizálása, amelyek az elvállalt fuvarfeladatok optimalizált megtervezését jelentik. A rendszer nemcsak megtervezi az útvonalat a gépkocsivezető számára, hanem többek között azt is előírja, hogy miként kell az adott fuvarfeladatot ellátnia, hol kell megállnia, hol vételezzen üzemanyagot, vagy melyek a legbiztonságosabb parkolóhelyek egy adott országban, és jelzi a tervtől való eltéréseket is.

A szoftver a telematikai rendszerből szerzett adatok felhasználásával nyomon követi a kamion üzemanyag-fogyasztását, illetve -vételezést, az autópálya-költséget, a gépkocsivezető vezetési idejét, és külön jelzés érkezik, ha eltér az útvonaltervtől. A fejlesztés alatt álló informatikai rendszer nyomon követi a jármű műszaki állapotát – például a fékek, a sebességváltó vagy más alkatrészek kopását –, valamint elemzi a gépkocsivezetők vezetési stílusát is. Figyeli a gazdaságos üzemanyag-fogyasztással kapcsolatos vezetési technikát és a jármű megkímélésével kapcsolatos viselkedést. Ezen információk alapján jelentősen csökkenthetők a javítási költségek és az üzemanyag-fogyasztás, továbbá lehetővé válik a gépkocsivezetők minőségi értékelése.

Az idén az adminisztráció automatizálására elektronikus számlázási rendszert is bevezettek. Segítségével hitelesíti e-számláit, és biztosítja a hagyományos számlák másodbizonylatainak hiteles megőrzését is. Gépjárművezetőit okostelefonokkal szereli fel, így a szállítóleveleket a helyszínen tudják lefotózni, és elektronikusan eljuttatni Európa bármely pontjáról a budapesti számítóközpontba. A beérkező dokumentumokat is elektronikus iktatórendszer rögzíti. A folyamat következő szakaszában az elektronikus számlaigazolási rendszerhez kapcsolódóan már e-aláírást is alkalmazni fognak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.