Hetedik éve működik a Sárkány Center a kőbánya-kispesti vasút- és metróállomástól fél kilométernyire lévő egykori ipari övezetben. A Gyömrői úton lévő ázsiai kereskedelmi központ megálmodója és a beruházó Vimpex-csoport vezetője, Vu Quy Duong most egy étterem nyitását fontolgatja.
Az egykori gyárudvaron, az ötszáz gépkocsi befogadására alkalmas parkolóban hétköznap délután is meglehetősen nagy a jövés-menés, de Vu Quy Duong elmondja, hogy a válság kitörése óta érezhetően csökken az egy vásárlásra eső érték, igaz, a Sárkány Center forgalma majdnem változatlan maradt.
Mivel folyamatosan nőnek a kereskedők terhei, ezért négy éve nem emelték a bérleti díjakat, hiszen az üzemeltetőnek az az érdeke, hogy minél több legyen a kereskedő, mert a nagy kínálat jobban vonzza a vásárlókat. Ennek köszönhetően szinte teljes a kihasználtság. Jelenleg mintegy 250 bérlő működteti a 10–60 négyzetméteres boltokat, amelyek leggyakoribb árucikke a ruha, cipő, játék, valamint a parfüm.
Az egész úgy kezdődött, hogy az 1991-ben dohány-nagykereskedelemre létrehozott Vimpex Kft. megvásárolta az egykori Budapesti Kőolajipari Gépgyár 46 ezer négyzetméteres területét, ahol mintegy kétmilliárd forint ráfordítással 2005 októberében megnyitotta a Sárkány Centert. A nyitást követően nagyívű terveket kovácsolt a cégvezető, azonban a válság miatt elmaradt a területen a 23 szobás szálloda, a nagykereskedelmi központ, valamint az ezekhez kapcsolódóan tervezett utazási iroda létesítése.
– A válság kitörése óta elsősorban arra koncentrálunk, hogy fenntartsuk a vállalkozást: a hiteleket vissza kell fizetni – mondja a vietnami üzletember, hozzátéve ugyanakkor, hogy azért volt némi előrelépés is. Az RS bútorkereskedelmi vállalat tavaly itt nyitotta meg 2000 négyzetméteren ötödik áruházát és télen az egyik épületben egy 30 millió forintba került golfcentrum is létesült. Ebben több gyakorlóhely mellett két Microsoft programmal működő golfszimulátor is van, amely érzékeli az elütött labda sebességét és irányát, és a kivetített pályán megjeleníti a labda repülését és célba érkezését.
A Sárkány Center gyalogosbejáratánál pedig télen vietnami büfé nyílt, amelynek élére Csehországból hozták a profi vietnami séfet. A környékbeli irodák dolgozói hamar megkedvelték a helyet, ám a tapasztalatok szerint nagy az érdeklődés a vietnami gasztronómia iránt – távolabbról is egyre többen jönnek – ezért Vu Quy Duong most azon gondolkodik üzlettársaival, hogy elegáns étteremmé alakítsa-e át, vagy építsenek rá egy szintet és ott legyen a rendezvényközpont-étterem, a büfé fölött.
A Vimpex Kft. nemcsak azzal bővítette tevékenységét, hogy létrehozta a Sárkány Centert, hiszen egy évvel korábban megalapították az ital-nagykereskedő Vimpex Drink Kft.-t is. A cég nemrégiben a Coop beszerzési társuláshoz csatlakozott és a Coop-hálózat kiskereskedőit látja el áruval.
A Vimpex Drinknek négy éve van egy raktáráruházként is működő, 7 500 négyzetméteres magasraktárja, amelynek kínálata az elmúlt év végén édességgel bővült, miután átvette a csődbe ment Csoki Hungária embereit, öt vidéki depóját és így vevőkörét is. „Úgy néz ki, jó ötlet volt, mert nagy ütemben növekszik az áruház forgalma és a vevők száma” – mondta a cégvezető.
Süllyed a kereskedelem hajója
A KSH legfrissebb adatai szerint az élelmiszer, ital és dohány kiskereskedelmi volumenindexe utoljára tavaly júliusban volt olyan alacsony, 98,2 százalékos, mint az idei áprilisban. Ez azt jelenti, hogy az előző év azonos időszakában értékesített mennyiségnél 1,8 százalékkal kevesebbet adtak el ezekből az árucsoportokból. Mindazonáltal a volumenindex a két említett hónap között folyamatosan meghaladta a bázist, sőt az idei januári 101,1 százalék után februárban és márciusban elérte a 101,7, illetve a 102,6 százalékot is. Így nem csoda, hogy a termékkör négyhavi összesített indexe még az áprilisi zuhanás ellenére is 100,8 százalékos volt. Az azonban riasztó, hogy áprilisban az összes árucsoport kiskereskedelmi forgalma 2,7 százalékkal volt alacsonyabb a bázisidőszakban értékesített mennyiségnél.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.