Az órapörgetés visszaszorulásának évekig tartó folyamatát egyrészt az óraállás regisztrációjának gyakoribbá tétele, másrészt a cselekményt büntetőjogi tényállásként feltüntető új btk. hatályba lépése gyorsíthatja fel. „Amíg a vásárlók egyszerre szeretnének olcsó és keveset futott autóhoz jutni, addig csak a jelenleginél is szigorúbb előírásokkal biztosítható, hogy radikálisan visszaszoruljon a kilométerórák manipulációja – magyarázza Fodor László, a Használtautó.hu értékesítési vezetője. – Ezért nem meglepő, hogy a tavaly év végi mintához hasonlóan a kínálat jelenleg is a 100 ezer kilométeres határ előtt csúcsosodik ki.”
Lassú pozitív változásnak ugyanakkor tanúi lehetünk: miközben a személyautó-kínálat általános növekedése miatt valamennyi vizsgált intervallumban több autó szerepel, a jelenlegi adatsorban már jóval kisebb szakadék észlelhető a lélektani határnak tekinthető 100 ezer kilométeres szintnél, ahol féléve még 23, jelenleg már „csak” 15 százaléknyi az eltérés a 95-100 ezer, illetve 100-105 ezer kilométeres intervallumban szereplő autók száma között. A kínálati görbe a 100-150 ezres intervallumokban végig kiegyensúlyozottabbá vált. Ideális az lenne, ha az eloszlás képe a jelenleginél is jóval kisimultabb volna, azonban erre még éveket kell várni.
Évjáratonként vizsgálva a palettát az tűnik fel, hogy 100-150 ezer futott kilométer felett továbbra is kevesen bíznak a jármű sikeres, gyors értékesítésében, ezért ebben a kategóriában nyilvánvalóan ma is sokan folyamodnak a kilométeróra manipulálásához. Miközben 100 ezer kilométer alatt, a 2-5 éves autók kínálatában valóban nőttek az átlagos megadott kilométeradatok (még a féléves mérési különbség hatását figyelembe véve is), az ennél idősebb autók meghirdetett futásteljesítménye egyre jobban elmarad a reálistól. Az alábbi ábra is jól mutatja, hogy a 2005-ben vagy azelőtt gyártott autók hirdetett kilométerátlaga szinte pontosan megegyezik a fél évvel ezelőtti hasonló adatsorral, pedig ezek az autók azóta újabb fél évet töltöttek forgalomban.
„A jelenlegi rendszer ugyanakkor csupán a tulajdonosváltás és a műszaki vizsga alkalmával teszi kötelezővé a kilométerállások regisztrálását – hangsúlyozza a Használtautó.hu értékesítési vezetője. – Új autó esetében négy, használt autó esetében is két év telhet el új adat rögzítése nélkül, ami még tág teret hagy a visszaélésre. Egyelőre tehát az autók jelentős részéről még egyáltalán nincs nyilvántartott kilométeradat, és önmagában egy érték sem jelent majd sokat, ha nincsen korábbi érték, amihez azt viszonyítani lehet.” Amint arra már más piaci szereplők is rámutattak, jelentős előrelépést az jelentene, ha gyakrabban, bármilyen javítás, átvizsgálás, vagy akár közúti ellenőrzés esetén is központilag rögzíteni kellene az adatokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.