„A telekadó a reptér problémája. Növekedésünk csak akkor garantált a jövőben, ha a reptéri díjak alacsonyak maradnak. Az adóemelést nem velünk, hanem a kormánnyal kell rendezni” – fogalmazott az ír fapados légitársaság első embere. A Ryanair levelet is írt a magyar kormánynak, hogy vonják vissza az adóemelésről szóló döntésüket. „Veszélyes intézkedésről van szó, ami nem segíti a turizmust, mert tovább növeli a reptéri díjakat, így pedig Budapest veszít versenyképességéből más városokhoz képest” – szögezte le Michael O’Leary.
A Budapest Airport vezérigazgatója, Jost Lammers korábban azt nyilatkozta lapunknak adott interjújában, hogy a telekadó háromszorosára növekszik idén a tavalyihoz képest (2,25 milliárd forintra), amit a Malév csődje miatt egyébként is nehéz helyzetbe került cég már nem tud egyedül lenyelni, ezért tovább kell hárítania a pluszterheket. Jost Lammers elmondta, hogy a légitársaságok már évek óta szenvednek a válságtól és a drága üzemanyagáraktól, így biztos, hogy egyik légitársaság sem fog örülni annak, hogy magasabb díjat kell fizetniük. Lehet, hogy néhány légitársaság csökkenti a járatok számát, vagy megszünteti működését Magyarországon.
Arról egyelőre nincs szó, hogy a Ryanair megint kivonulna, mint tette azt 2010 októberében, amikor a budapesti repülőtéren jelentkező költségeik emelkedtek, miközben a régió több repülőterén – például Krakkóban, Rigában vagy Kaunasban – ezzel ellentétes folya- matok zajlottak. Amennyiben a repülőtéri költségek jelentősen drágulnak egy adott légikikötőben, a Ryanair nem képes fenntartani az úgynevezett ultra low cost üzemeltetési modellt, amit egyébként egyetlen ország és repülőtér kedvéért sem változtat meg.
Ugyanakkor a légitársaság némileg csalódott a Magyarországról kiutazó forgalomban, azt hitték, az olcsó árakkal több magyar utast tudnak repülésre bírni. O’Leary szerint a magyarok sokszor olyan távolságokra is inkább autóval indulnak, amit repülővel sokkal gyorsabban és olcsóbban elérhetnének. „Az elmúlt négy hónap alatt a Ryanair ötszázezer utast szállított Budapestről, és a magyar fővárosba” – hangoztatta a vezérigazgató. Céljuk, hogy a jelenlegi 30 desztinációt 45-re növeljék másfél éven belül.
Tovább nyomul a Wizz Air a magyar piacon
„A Wizz Air az idén is forgalma növekedésére számít, a tervek szerint 2012-ben 12 millió utast szállíthatunk a 2011-es 11 millió után” – mondta Daniel de Carvalho, a társaság kommunikációs igazgatója. Hozzátette: a repülőtéri adatokat összegző OAG-statisztika szerint 2011-ben Közép-Kelet-Európában mintegy 30 százalék piaci részesedéssel rendelkeznek. Benyújtották pályázatukat a Malév repülési jogaira a kijevi, a tel-avivi és a moszkvai útvonalra, és megújult az online foglalási rendszerük.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.