A pécsi közösségi közlekedés feladatait idén áprilistól ellátó Tüke Busz Zrt. a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Közösségi Közlekedésfejlesztés Finanszírozási Programja keretében igényli a közel egymilliárdos kölcsönt.
A társaság jelenleg a tömegközlekedési feladatokat áprilisig ellátó Pécsi Közlekedési Zrt. (PK Zrt.) tulajdonában lévő, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) végrehajtási jogával terhelt buszokat használja bérleti díjfizetés ellenében. Ez azonban a PK Zrt.-t illetően kialakult helyzet tükrében csak egy átmeneti és kockázatos kényszermegoldást jelent a város számára.
Mint az a Csizi Péter (Fidesz) alpolgármester által jegyzett közgyűlési előterjesztésből kiderül, a Tüke Busz Zrt. a kötelező közszolgáltatási feladat elvégzését úgy tudja hosszú távon is megbízhatóan teljesíteni, hogy az ellátás biztonságához szükséges buszokat megvásárolja. A rendezett tulajdonviszony helyzetén túl további fontos szempont a saját járműállomány állapotának megőrzési lehetősége, a folyamatosan és biztonságosan ellátható karbantartási és javítási feladatok teljesítése is, hiszen jelen pillanatban a PK Zrt. tulajdonában lévő buszok javítására folyamatosan költenie kell a Tüke Busz Zrt.-nek.
Az önkormányzat a közgyűlés döntése értelmében a hitelügyletben készfizető kezességet vállal. A forint alapú kölcsön visszafizetése a 2015-2027. éveket érinti.
A pécsi közgyűlés februárban döntött úgy, hogy a százszázalékos tulajdonú Tüke Busz Zrt. végezze a közösségi közlekedést áprilistól a megyeszékhelyen. A változtatásra azért volt szükség, mert fennállt a veszélye, hogy az előző, szocialista városvezetés alatt részben privatizált PK Zrt. nem lett volna képes biztosítani a szolgáltatást a jövőben, ugyanis a társaságnak akkor 774 millió forintos adófizetési kötelezettsége állt fenn.
Még márciusban első fokú, nem jogerős ítéletében hét év szabadságvesztésre ítélte a PK Zrt. vezérigazgatóját a pécsi helyi járatú autóbuszok ügyében a Pécsi Törvényszék. A vádirat szerint Keczer László 2009 januárjában adásvételi szerződést kötött arról, hogy a városi vagyonkezelő Pécs Holding Zrt. többségi tulajdonában és a Mecsekbusz Kft. kisebbségi tulajdonában lévő PK eladja több mint másfél száz buszból álló járműparkját a PK és az LL Bus Kft. által létrehozott PK Busrent Kft.-nek. A 2,6 milliárd forintról szóló szerződéshez kapcsolódóan egy üzemben tartási megállapodás is született a járművek bérléséről.
Az ítélet indokolása szerint a buszok eladásával és visszabérlésével a PK Zrt.-t és közvetetten Pécs városát jelentős vagyoni hátrány érte. Keczer László 2,47 milliárd forint vagyoni hátrányt okozott a buszok eladásával és visszabérlésével 2009 januárja és 2011 márciusa között. Februárban ezen, a buszok kiszervezésével kapcsolatos szerződést jó erkölcsbe ütközőnek, ezért semmisnek nyilvánította jogerős ítéletében a Zalaegerszegi Törvényszék. A bíróság kimondta: a semmisség értelmében a PK Busrent nem szerezte meg a buszok tulajdonjogát, így az eredeti állapot helyreállítása érdekében 15 napon belül köteles a járműveket a PK Zrt.-nek átadni.
A pécsi közösségi közlekedést ellátó Tüke Busz Zrt. 947 millió forintos hitelének felvételéhez járult hozzá a pécsi önkormányzat közgyűlése csütörtökön este.MTI-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.