Kész a vontatási leányvállalat, a MÁV-Trakció és a járműjavító cég, a MÁV-Gépészet üzleti terve is. Ezek tartalmáról Dávid Ilona egyelőre nem nyilatkozott, hiszen azokon a kormány még változtathat. Mindazonáltal már ismert, hogy a végső cél a pályavasút üzletág – mint állami infrastruktúra-tevékenység – önállósítása, a személyszállítás és a vontatás összevonása. Az egyszerűbb, átláthatóbb és hatékonyabb szervezet érdekében már megkezdődött a profilhoz tartozó tevékenységek visszaszervezése és a profilidegenek eladása is. Mostanra lezárult a társaság több ezer elemű ingatlanvagyonának felmérése is, igaz, az ezekkel kapcsolatos földhivatali bejegyzések némelyikén még változtatni kell.
Dávid Ilona leszögezte, hogy a MÁV működése a 2012-es költségvetési törvényben foglaltak szerint folyik. Ez azt jelenti, hogy a bevételei – ennek részeként az állammal kötött közszolgáltatási szerződésekből befolyó pénz – fedezik a működési költségeit. Az állami kezességvállalással felvenni kívánt 27 milliárd forintos hitelre pályavasúti munkák fedezetéül, egy további, 36 milliárdos kölcsönre pedig a kifutó hitelek kiváltásaként van szükség.
„Emellett fontos feladat a MÁV személyszállítási bevételeinek növelése is. Már az év első felében nőtt az utasaink száma és az ebből származó bevételünk is” – mondta lapunknak a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója. Ungvári Csaba a növekedést a szolgáltatások javulásának tudta be, elismerve, hogy a MÁV-Startnak van még bőven teendője a menetrend pontos betartása terén. Egyébként éppen a jobb utaskiszolgálás érdekében tett egyik lépés adott apropót és helyszínt a tegnapi háttérbeszélgetésnek is: a társaság 1,2 milliárd forintból felújította az Újszász–Szolnok vasútvonal 18 állomását a tavaly indított, 460 megállóra kiterjedő projektje részeként.
Abban, hogy a felújított állomások és környezetük állapota a mostani szinten maradjon, a MÁV számít az érintett önkormányzatok szerepvállalására is. Ennek érdekében Dávid Ilona épp a napokban tárgyalt Pécs vezetésével, hamarosan következik Szeged és a többi nagyváros.
A MÁV működtetésében a GYSEV-től érkezett vezetők szeretnének minél többet átvenni a GYSEV-nél bevált gyakorlatból is, tudva, hogy eltérőek a két társaság adottságai.
„A GYSEV nagyon jól kihasználhatja a regionális voltát, ennek részeként komoly együttműködést épített ki a helyi vállalatokkal is. Ezért nagyon jó lenne, ha a MÁV is erősödhetne térségi szinten, a helyi tapasztalatokra és a helyi igények jobb megismerésére alapozva” – magyarázta Ungvári Csaba.
Duplázni kellene az áruforgalmat
Megkezdődött az iparvállalatokkal és az áruszállító vasúttársaságokkal való együttműködés szorosabbá tétele is a MÁV infrastruktúrájának minél jobb kihasználása érdekében – közölte Dávid Ilona. Abban ugyanis, hogy a GYSEV hatékonysági mutatói messze jobbak, mint a MÁV-éi, nagy szerepe van annak, hogy sokkal több tehervonat fut a sínjein. Az elnök-vezérigazgató nem tart attól, hogy az áruforgalom megkétszerezése nehézségeket okozna. „Ha a MÁV évekkel ezelőtt a jelenleginél fejletlenebb irányítástechnikával le tudta vezényelni az évi 135 millió tonna árut, akkor nem lehet gond a mostani 30 millió tonna duplája sem” – szögezte le. A MÁV szorosabb együttműködésre készül a pályaberuházásokért felelős Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-vel is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.