Komoly megmérettetés lesz az Orosz Vasutaknak (RZSD) a 2014-es, szocsi téli és paralimpia: az állami vasúttársaság felel helyszín elérhetőségét javító, összesen közel 7 milliárd dollárba (227 milliárd rubelbe) kerülő út- és vasútfejlesztési projektekért, s persze, a városi repülőtéri vasútért is.
Oroszországban ez lesz az első ilyen nagy súlyú sportesemény a számos ország által bojkottált 1980-as moszkvai olimpia, illetve a Szovjetunió összeomlása óta, mutat rá az International Railway Journal. Az RZSD a 2008-ban indított munka háromnegyedével már végzett. Az új – már átadott – pályán 38 új, öt kocsis Siemens Desiro Rus fog közlekedni, óránként 160 kilométeres sebességgel, de beveti az RZSD az olimpián a cég a két áramnemű, Lasztocska (Fecske) nevű, és a Glonasz műholdas rendszerrel követett vonatját is. Az idén 428,4 milliárd rubelt szán beruházásokra, ennek nagy része az olimpiai előkészületekre megy el. (1 rubel = 7,22 forint.)
A 2018-as futball világbajnokságra tervezett, újabb, nagynagysebesség Moszkva-Szentpétervár vonal előkészületei azonban csúsznak, jó, ha szeptemberben kiírják a nyárra várt tendert. Az utazási időt 2,5 órára lerövidítő vonal 22,42 milliárd dollárba kerülne. A magas várható költség mellett az is elterelheti a döntéshozók figyelmét a nagysebességű vasútról, hogy folyik a Moszkva-Nyizsnij Novgorod-Jeketyerinburg projekt, amely viszont a transz-szibériai vasút 9289 kilométerén rövidíti le az utazást, és terítéken van a 1520 milliméteres nyomtávú sín Bécsig való meghosszabbítása is. A 3,36 milliárd eurós beruházás révén 2024-től közvetlenül és gyorsan el lehetne eljuttatni a távol-keleti árut Európa szívébe. A vonalnak összeköttetése lenne az európai észak-dél irányú szállítási folyosóval, sőt, az úthálózattal is. A finanszírozásban az RZSD számít az EU támogatására, de egymaga is állná a költségeket. Erre rá is kényszerülhet, mert az EU nemrég közölte, nem ad pénzt az új vonal Szlovákia által tervezett, Kassa-Bécs szakaszára.
Márpedig az RZSD számára igen fontos csapásirány a nemzetközi áruszállítás, s vele a logisztikai szolgáltatások erősítése. Épp a napokban írt alá szándéknyilatkozatot a kazah és a fehérorosz állami vasúttársaságokkal egy konténerszállító és logisztikai vegyes vállalat létrehozásáról, amely, ha megkezdi működését – Vlagyimir Jakunyin, az RZSD elnöke szerint – 2020-ig akár újabb egymillió TEU nyugat- és közép-Kínából érkező tranzitárut vonzhat az orosz sínekre. Ez a mostani, Európa és Ázsia közötti konténerforgalom 2 százaléka. Az RZSD logisztikai leányvállalata beszállt egy 51,1 százalékban kínai ellenőrzésű, és a kínai-európai vasúti konténerszállításra összpontosító vegyes vállalatba is.
Jelenleg az ázsiai termékek 95 százaléka a tengeren jut el Európába. A Szocsiban nemrég rendezett vasúti fórumon Siim Kallas, az Európai Bizottság elnök-helyettese elmondta, hogy a kínai ipar fejlődése főleg éppen a Szibérián és a Kazahsztánon át vezető vasútnak kínál jó lehetőségeket. Ugyanott Rüdiger Grube, a Deutsche Bahn vezérigazgatója felhívta a figyelmet, hogy a BMW szállítmányai vasúton 16 nap alatt jutnak el Kínába, a Hewlett Packard pedig 23 nap alatt kapja meg az árut Sanghajból, vagyis feleannyi idő alatt, mint a tengeren.
Az elmúlt másfél évben erősödik a Magyarországon keresztüli, kelet felől érkező árutranzit is. Információink szerint a MÁV elnök-vezérigazgatója hamarosan egyeztet a két cég közös terveiről az RZSD magyarországi képviselőjével, de egyébként is rendszeresek a magyar, az orosz és az ukrán vasút szakmai konzultációi.
Az RZSD a világ számos, további részében is aktív: érdekli a lengyelországi vasúttársaság privatizációja, nemrég zárt le líbiai és észak-koreai projekteket, afrikai és közel-keleti vasúttársaságoknak pedig szaktudásából adott el. Nemrég az oroszországi Uszty Luga és németországi Sassnizt kikötő között menetrend szerinti, vonatszállító kompjárat indításáról állapodott meg. A szállítást a 190 méter hosszú és 28 méter széles, Pétervár nevű komp végzi majd, a világ legnagyobb, dupla fedélzetű vonatszállító hajója.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.