BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Itthon is tárgyal az orosz vasúti cég

A Szocsiban 2014-ben rendezett téli olimpiával kapcsolatos fejlesztésekkel jól halad, a 2018-as futball világbajnokságéval lehet, hogy csúszik az Orosz Vasutak (RZSD), amely közben az Ázsia és Európa közötti tranzitja növelésén is dolgozik. Magyarországi képviselőjével hamarosan egyeztet a MÁV első embere is.

Komoly megmérettetés lesz az Orosz Vasutaknak (RZSD) a 2014-es, szocsi téli és paralimpia: az állami vasúttársaság felel helyszín elérhetőségét javító, összesen közel 7 milliárd dollárba (227 milliárd rubelbe) kerülő út- és vasútfejlesztési projektekért, s persze, a városi repülőtéri vasútért is.

Oroszországban ez lesz az első ilyen nagy súlyú sportesemény a számos ország által bojkottált 1980-as moszkvai olimpia, illetve a Szovjetunió összeomlása óta, mutat rá az International Railway Journal. Az RZSD a 2008-ban indított munka háromnegyedével már végzett. Az új – már átadott – pályán 38 új, öt kocsis Siemens Desiro Rus fog közlekedni, óránként 160 kilométeres sebességgel, de beveti az RZSD az olimpián a cég a két áramnemű, Lasztocska (Fecske) nevű, és a Glonasz műholdas rendszerrel követett vonatját is. Az idén 428,4 milliárd rubelt szán beruházásokra, ennek nagy része az olimpiai előkészületekre megy el. (1 rubel = 7,22 forint.)

A 2018-as futball világbajnokságra tervezett, újabb, nagynagysebesség Moszkva-Szentpétervár vonal előkészületei azonban csúsznak, jó, ha szeptemberben kiírják a nyárra várt tendert. Az utazási időt 2,5 órára lerövidítő vonal 22,42 milliárd dollárba kerülne. A magas várható költség mellett az is elterelheti a döntéshozók figyelmét a nagysebességű vasútról, hogy folyik a Moszkva-Nyizsnij Novgorod-Jeketyerinburg projekt, amely viszont a transz-szibériai vasút 9289 kilométerén rövidíti le az utazást, és terítéken van a 1520 milliméteres nyomtávú sín Bécsig való meghosszabbítása is. A 3,36 milliárd eurós beruházás révén 2024-től közvetlenül és gyorsan el lehetne eljuttatni a távol-keleti árut Európa szívébe. A vonalnak összeköttetése lenne az európai észak-dél irányú szállítási folyosóval, sőt, az úthálózattal is. A finanszírozásban az RZSD számít az EU támogatására, de egymaga is állná a költségeket. Erre rá is kényszerülhet, mert az EU nemrég közölte, nem ad pénzt az új vonal Szlovákia által tervezett, Kassa-Bécs szakaszára.

Márpedig az RZSD számára igen fontos csapásirány a nemzetközi áruszállítás, s vele a logisztikai szolgáltatások erősítése. Épp a napokban írt alá szándéknyilatkozatot a kazah és a fehérorosz állami vasúttársaságokkal egy konténerszállító és logisztikai vegyes vállalat létrehozásáról, amely, ha megkezdi működését – Vlagyimir Jakunyin, az RZSD elnöke szerint – 2020-ig akár újabb egymillió TEU nyugat- és közép-Kínából érkező tranzitárut vonzhat az orosz sínekre. Ez a mostani, Európa és Ázsia közötti konténerforgalom 2 százaléka. Az RZSD logisztikai leányvállalata beszállt egy 51,1 százalékban kínai ellenőrzésű, és a kínai-európai vasúti konténerszállításra összpontosító vegyes vállalatba is.

Jelenleg az ázsiai termékek 95 százaléka a tengeren jut el Európába. A Szocsiban nemrég rendezett vasúti fórumon Siim Kallas, az Európai Bizottság elnök-helyettese elmondta, hogy a kínai ipar fejlődése főleg éppen a Szibérián és a Kazahsztánon át vezető vasútnak kínál jó lehetőségeket. Ugyanott Rüdiger Grube, a Deutsche Bahn vezérigazgatója felhívta a figyelmet, hogy a BMW szállítmányai vasúton 16 nap alatt jutnak el Kínába, a Hewlett Packard pedig 23 nap alatt kapja meg az árut Sanghajból, vagyis feleannyi idő alatt, mint a tengeren.

Az elmúlt másfél évben erősödik a Magyarországon keresztüli, kelet felől érkező árutranzit is. Információink szerint a MÁV elnök-vezérigazgatója hamarosan egyeztet a két cég közös terveiről az RZSD magyarországi képviselőjével, de egyébként is rendszeresek a magyar, az orosz és az ukrán vasút szakmai konzultációi.

Az RZSD a világ számos, további részében is aktív: érdekli a lengyelországi vasúttársaság privatizációja, nemrég zárt le líbiai és észak-koreai projekteket, afrikai és közel-keleti vasúttársaságoknak pedig szaktudásából adott el. Nemrég az oroszországi Uszty Luga és németországi Sassnizt kikötő között menetrend szerinti, vonatszállító kompjárat indításáról állapodott meg. A szállítást a 190 méter hosszú és 28 méter széles, Pétervár nevű komp végzi majd, a világ legnagyobb, dupla fedélzetű vonatszállító hajója.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.