A hét második felében Magyarország egyik legnagyobb szabadidősport-központjává válik a Balaton. Csütörtökön kezdődik a Kékszalag vitorlásverseny, szombaton, ha az időjárás is engedi, jöhet a Balaton-átúszás, és ugyanezen a napon, a Spirit of Balaton nevű túrán 24 óra alatt lehet próbálkozni a tó körülbiciklizésével is.
Orvosi ellátás, logisztika, versenyfelügyelet - csak három az olyan kiadások közül, amelyekre nem keveset kell költenie egy amatőr sportverseny szervezőinek éppúgy, mint a legnagyobb versenyek irányítóinak. A kiadások nagy része nem nagy, sok kisebb részből állnak össze a rendezvények költségei.
A nevezési díj általában szinte jelképes. A felkészülés költségeihez képest a Balaton-átúszáson a legdrágább elindulni, itt 5 ezer forint, illetve a 14 éven aluliaknak 4 ezer a nevezési költség. A kerékpározóknak lehet az indulás szempontjából a legkönnyebb dolguk: náluk a nevezés ingyenes.
A Kékszalag indulási díja ennél több, 8 ezer forint, de annak, aki komolyan veszi a vitorlázást, ez csupán aprópénz a sport többi költségéhez képest. A győzelemre is esélyesnek tartott Lillafüred nevű hajó például körülbelül 12 millióból épült meg - igaz, ez kiugró példa. A Kékszalagon létezik 22 ezres nevezési díj is: azok indulhatnak ennyiért, akiket egy hajótulajdonos hív meg, sportolói igazolásuk pedig nincs.
A szervezőknek nem kevés kiadást kell fedezni. A legnagyobb tételek mellett, mint a versenyfelügyelet, a Kékszalagon a versenyzők GPS-es követése, vagy épp az időeredmények mérése, a legtöbb kiadási cél olyan, hogy csak a hiányuk tűnne fel. Kötelező természetesen az orvosi felügyelet biztosítása - a partra egy mentőautót 20 ezer forint környékén már lehet bérelni, a vízi készenlét azonban ennél bonyolultabban oldható meg.
A Balaton-átúszáson jelent külön logisztikai problémát, hogy a verseny nem ugyanott ér véget, mint ahol kezdődik, vagyis a versenyzők ruháit, értékeit, egyáltalán, mindenüket, amivel a rajthoz kimentek, de a vízbe nem viszik magukkal, el kell juttatni Révfülöpről Balatonboglárra. A szervezők a ruhákat ingyen átszállítják, de ők állják a résztvevőknek a két település közti bérelt hajó díját is. Ezenkívül biztosítani kell a rajtnál és a célba érésnél is a kényelmet. Az úszás előtt külön megvizsgálják a résztvevők orvosi alkalmasságát is, ez sincs ingyen a szervezőknek. Nem csekély kiadást jelentenek a rendezvényekhez köthető egyéb programok is - igaz ez mind a Kékszalagra, mind a Balaton-átúszásra.
A kerékpárosoknál más a helyzet, igaz, ott nincs is annyi kapcsolódó program: a tó körüli településeken állítanak fel sátrakat, ahol pecsétet kapnak az áthaladók, és ha szükségük van rá, más segítséget is.
Persze a két nagy verseny köré az elmúlt évtizedekben kiépült akkora presztízs, hogy ne legyen probléma neves szponzorokat találni. A Kékszalag névadó szponzora idén az MVM Partner Zrt., és más neves cégek is megtalálhatók a szponzorlistán. A vitorlásverseny fő támogatói az Audi és a Dockyard, a Balaton-átúszás szponzorai közt pedig ott van a Raiffeisen, a Groupama, vagy épp a Mitsubishi is.
A nagy cégeknek a reklámérték miatt megéri beszállni a versenyek támogatásába, így pedig már könnyebben finanszírozhatóak a kiadások is. A Balaton-átúszásnál keveredik a vállalati és az állami támogatás, a főszponzorok közt ott van a Magyar Olimpiai Bizottság és a Honvédség is. A kerékpárverseny pedig nem érte el azt a szintet, hogy a vállalatok igazán felfigyeljenek rá, legnagyobb támogatójuk az Emberi Erőforrások Minisztériuma.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.