BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tízmilliárdjába is kerülhet Budapestnek a CET

A főváros birtokba vette a Duna-parti CET épületét, ám nem tudnak konkrétumot mondani, mikor nyithatják meg. 2010 nyara, amikorra az átadást tervezték, már a távoli múlt, az anyagi viták tovább folynak a város, az építők és a finanszírozó bank közt. Budapestnek akár tízmilliárdjába is kerülhet az átvétel.

„Boldog karácsonyt, István! Kocsis Máté” – ez állt a papír alján, amit Bagdy Gábor főpolgármester-helyettes valószínűleg véletlenül úgy tett ki maga elé a CET épületegyüttesének átvételén, hogy csak az nem láthatta, aki direkt nem nézett oda. Hogy ki az az István, nem tudjuk, ahogy azt sem, melyik karácsonyra kedveskedett Józsefváros polgármestere, az viszont biztos, hogy a tavalyi, sőt, már a tavalyelőtti szentestén is rég nyitva kellett volna állnia az épületnek a nagyközönség előtt, az ideire pedig talán már megnyitják.

2010. augusztus 20-a lett volna az eredeti dátum, ameddig át kellett volna adni a kívülről impozáns, belülről valamivel kevésbé látványos, és néhol igencsak szűknek érezhető Duna-parti épületet az egykori Közraktárak helyén. Ehhez képest akkor semmi nem lett belőle – ezt többek közt azzal indokolta az építő Porto Investment, hogy egyik miskolci beszállítójuk telephelyét elmosta azon a tavaszon az árvíz.

Később már nem csak a természeti katasztrófa jelentette a problémát: anyagi és műszaki viták miatt csúszott az építkezés, végül a főváros felmondta a szerződést, és kérte az épületet. A bírósági döntés miatt a birtokba vételre most kerülhetett sor, a megnyitásra azonban még mindig sokáig várni kell. Bagdy Gábor egy hónapot kért mai sajtótájékoztatóján, addig részletesen megvizsgálják az épületet, és a szakértői véleményektől függően dől el, mikorra lehet átadni. Jelenleg a CET nagyjából készen áll, bár még teljesen üres, néhány helyen vezetékek lógnak ki a padlóból, és több termének padlóján még ott vannak a betonban a munkások cipőnyomai – már első ránézésre is lesz még min dolgozni.

A főpolgármester-helyettes állítja: legfeljebb 10 milliárd forintból meg fogja oldani a főváros az átvételt és az eddig ott dolgozó cégek kifizetését. Ez valóban sokkal kevesebb annál a 32 milliárdnál, amennyit a felmondott szerződés szerint ki kellett volna fizetni a Porto felé. Csakhogy a képlet nem ennyire egyszerű: azt az összeget 25 évre elosztva kellett volna utalni, és az időközbeni karbantartásra sem kellett volna annyit költenie a fővárosnak. A Porto korábban elvégzett egy számítást, amely szerint ha egy ugyanilyen, tízmilliárdos körüli beruházást banki hitelből finanszírozott volna a város, akkor a kamatokkal még a 32 milliárdnál is többet kellene visszafizetniük. A városvezetők viszont állítják: a munka az épület több pontján sem a szerződésnek megfelelően folyt, van „néhány súlyos hiányosság”, így jogosan mondták fel a megállapodást. Bagdy Gábor most azt ígérte: megkeresik a módját, „hogy kifizessék a becsületes kivitelezőket”, ezen kívül pedig tárgyalnának a Portoval és a beruházást finanszírozó, Budapesttől 8 milliárdot követelő MKB-val is.

Világgazdaság Online - Sz. I. Klikk a galériához! -->
[enews_gallery id='484083']

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.