BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Veszteség a gázmotoroknál

Erre az évre – a jelenlegi termelői árak mellett és szabályozói környezetben – a nagyobb kapcsolt erőművek és a gázmotorok üzemeltetői jelentős vesztséggel számolnak – derül ki a Magyar Kapcsolt Energia Társaság (MKET) tagvállalatainak adatszolgáltatása alapján készült felmérésből.

Az értékcsökkenést nem számítva az adatszolgáltató nagyerőművek beépített villamosenergia-kapacitásuk minden egyes megawattjára vetítve átlagosan 9,9 millió forint veszteséget termelnek. Az MKET tagvállalatainak gázmotoros flottája esetében ez a veszteség átlagosan 14-18 millió forint.
Az érdekvédelmi szakmai szervezet tagvállalatainak általános véleménye szerint a hatóság által megállapított termelői hőárak meglehetősen alacsonyak.

A változó költségek megtérülését – jellemzően a gáz árát és a napi karbantartást – még igen, de a nagyjavítások, a napi üzemeltetés és munkadíjak, a biztosítások és a helyi adók költségeit már nem tudják maradéktalanul fedezni a bevételek.

A nagyobb erőművek csak a fűtési szezonban üzemelnek, amikor amúgy is ellátási kötelezettségük van. A gázmotorok üzemeltetői keresik annak a lehetőségét, hogy legalább a változó költségeket kitermelhessék: figyelik az áramárakat, és amikor az eléri azt a szintet, amellyel már legalább nullszaldós lehet a termelés, akkor indítják a berendezéseket.

„Az MKET tagvállalatai körülbelül tucatnyi gázmotort állítottak le – jó eséllyel – véglegesen. Ez körülbelül 15 megawattnyi kapacitást jelent, ugyanakkor sok esetben a nagyerőművek kisebb 5-10 megawattos egységei is állnak, és a nyári hőigényt inkább kazánokból biztosítják az ügyfeleiknek a vállalkozások” – mondta Rudolf Viktor, a kogenerációs termelőket képviselő szakmai szervezet elnöke.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.