BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Facebooknak meg kell mutatnia, honnan lesz pénz

Jelenleg a Facebook részvényeit nagyjából a bevezetési ár feléért meg lehet venni. Van olyan elemző, aki szerint épp ezért érkezett el az idő a vásárlásra, de az általános vélemény az, hogy a cég vezetőnek most már nyilatkozni kell a pénzszerzés mikéntjéről, mert a Wall Street a növekedést szereti.

„Mi lehet baj?”  – tette fel valaki a Facebook központjának faliújságján a logikus kérdést. Alább az őszinte válasz is megérkezett: „Minden...” Nagyjából ez a felfogás uralkodik most a cég házatáján, miután a tündérmese időszaka elmúlt, a társaság értékpapírja pedig megmérettette magát a tőzsdén is. A céget a tőzsdei bevezetésekor mint a legértékesebb technológiai vállalatot értékelték a Wall Streeten, azonban a Facebook részvénye mostanra akkori értékének nagyjából felét elvesztette, tegnapi záróértéke is 20,01 dollár volt csupán. Ezek után részvénypiaci elemzők arra kíváncsiak, hogy a cég vezérgazgatója, Mark Zuckerberg hogyan teljesíti majd korábbi üzleti ígéreteit.

„A cég a klasszikus betegségben szenved: túl magas értéken lépett a piacra” – mondta Dan Alpert, a Westwood Capital befektetési bank partnere. A jelenlegi helyzetben a legnagyobb kihívás a cég vezetői számára az, hogy meggyőzzék a piacot arról, hogy a Facebook nem egy múló szeszély, és vezetői képesek a pénzteremtésre a jövőben is – tette hozzá a szakember. Az ürömbe persze némi öröm is vegyül: elemzők úgy vélik, hogy most már elég olcsó a Facebook értékpapírja, így elérkezett az idő a vásárlásra, az persze korántsem biztos, hogy az ára már elérte mélypontját.

Zuckerberg és társai most szembesülnek azzal, hogy a mostani pénzteremtési kultúra eltérő a korábbihoz képest, ugyanis a Szilícium-völgy és a Wall Street megközelítése között különbség van. A Wall Street egyértelműen a bevétel gyors növekedésének híve, hiszen a Facebook még mindig értékes, nagyjából 50 milliárd dollárt érhet. Ezzel szemben a Facebook vezetői türelmet kérnek, és azzal érvelnek, hogy olyan eszközöket hoznak létre, melyek örökre megváltoztatják a világot, azonban a profit növelésének mikéntjéről eddig nem igazán nyilatkoztak. A lényeg az – ahogy David Ebersman, a cég pénzügyi vezetője fogalmazott még júliusban –, hogy azt tartsa mindenki észben, hogy a cég nem változott, ugyanaz maradt, mint korábban. Ezt a véleményt a piac nem vette jó néven, a nyilatkozatot követően azonnal hatalmasat zuhant a részvények értéke.

Most a cégnek nem lehet más dolga, mint azt bebizonyítani a befektetőknek, hogy az üzletet agresszíven növelik, költséges adatközpontokba és szakemberekre fektetnek. Befektetni pedig van miből, ugyanis azt senki sem vitatja, hogy a részvények bevezetése igen sok készpénz jelentett a cégnek.

A jövőt pedig a mobiltechnológiai jelentheti a cégnek. A kimutatások szerint a Facebook felhasználóinak fele kizárólag mobiltelefonon vagy éppen tablet gépen használja a közösségi oldalt, így ha sikerül egy hatékony hirdetési struktúrát kialakítani, akkor az akár meg is nyugtathatja a Wall Street kétkedőit is.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.